Gå til innhold

Windows låser harddisk

Anbefalte innlegg

Når jeg starter Ubuntu så kan jeg ikke endre noe på Harddiskene mine som har vært brukt med windows. Regner med at dette er noe microsoft har gjort bare på jævelskap.

Hvordan fjerner man beskyttelsen på en harddisk som har vært brukt med windows?

Må jeg formatere og miste alt på disken bare fordi microsoft suger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows diskene bruker et filsystem kalt NTFS, og som du har oppdaget har linux bare lesestøtte for det. Grunnen til det er at microsoft ikke gir ut informasjon om filsystemet, og de som prøver å få det til i linux må gjette seg til hvordan det virker.

Det er noe som kalles ntfs-3g, som gir støtte for ntfs skriving, men det ligger ikke "offisielt" inn i kernelen (Det bruker et system kalt FUSE). Det kan installeres med "sudo apt-get install ntfs-3g" i en terminal, eller via synaptic pakkebehandler. Du må montere ntfs filsystemet via terminal for å få full skriverettingheter til det (noe a la "mount -t ntfs-3g /dev/<partisjon> folder/" der partisjon sannsynligvis er noe a la sda1 (første serial ata disk, partisjon 1) eller hdb2 (andre ide disk, partisjon 2))

Når det gjelder installasjon, så trenger linux en egen del av harddisken, og bruker et eget filsystem (som oftest et kalt ext3). Ubuntu har støtte for å resize en windows partisjon, lage egen partisjon, installere der, og sette opp dual boot (så du får valg hvilken du skal starte når maskinen slås på), men feil kan skje, så det er lurt å ta backup av ting du ikke kan miste først.

Lenke til kommentar
Sabayon har jo forsåvidt både lese og skrive tilgang til ntfs som default... Du kan ta en titt på det hvis du vil. Link til livedvd i signaturen min.

8262814[/snapback]

Woah... Er NTFS skrivetilgang blitt så modent at det ikke er en haug med problemer enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...