Gå til innhold

Ta bilder av sportsbiler, tips

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt tips er å bruke så hurtig lukkertid som mulig når du tar bilder av biler i fart.

Det kan også lønne seg å gjøre slik:

1. Se for deg hvor du skal ta bilde når bilen kommer susende forbi.

2. Skru på manuell fokus, og sørg for at det stedet du skal ta bildet er i fokus.

3. Knips når bilen kommer susende. Du kan godt følge bilen med kamera, bare du tar bilde der fokusen er riktig...

Og når det gjelder biler som står stille, så prøv deg frem. Pass på bakgrunnen dersom det er mulig. Bildet blir renere når bakgrunnen ikke er altfor "støyete".

Lenke til kommentar
Mitt tips er å bruke så hurtig lukkertid som mulig når du tar bilder av biler i fart.

8299134[/snapback]

Veldig uenig, resultatet er at det ser ut som bilene står stille= kjedelige bilder ! Bruk lukkertid mellom 1/40 - 1/150 på biler i fart og panorer. Ved bruk av speilrefleks fungerer vanligvis autofokus også.

Lenke til kommentar

8299134[/snapback]

Veldig uenig, resultatet er at det ser ut som bilene står stille= kjedelige bilder ! Bruk lukkertid mellom 1/40 - 1/150 på biler i fart og panorer. Ved bruk av speilrefleks fungerer vanligvis autofokus også.

8300780[/snapback]

Det er sant. Men panorering er ikke så enkelt å få helt riktig - særlig for en nybegynner. Derfor ga jeg et suboptimalt men gjennomførbart råd. Så nå vet cossie_storm enda mere om hvordan dette skal gjøres :)

Lenke til kommentar

Bra panorering det der - så ut som en god kombinasjon av fart og lukkertid. Uansett er det smart å øve seg en god del på sånt - gjerne langs en helt vanlig vei - så du får en føling med hva som funker før du står på et motorsportsstevne du har gledet deg til og 'kaster bort' haugevis av bilder på 'feil' lukkertid :)

Rent bildemessig hadde det vel vært mye bedre om du hadde unngått den båten i bakgrunnen.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...