siljeson Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hjelp! Jeg skal holde foredrag i morgen og trenger et godt svar på hvordan komma forholder seg til ordet "samt". Alltid komma før samt? Aldri komma? Når er det komma? Takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 ser ingen grunn til at det må være komma før samt, hvis du leter litt finner du nok svaret her: http://www.sprakrad.no velkommen til Diskusjon.no Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Jeg antar at vi tar for oss en setning hvor vi ramser opp ord. Hvis ordet etter "samt" har lite tilknytning til de tidligere, bør du plassere et komma. Hvis det siste ordet har med de øvrige å gjøre, ikke bruk komma. Dårlig eksempel: "Han kjøpte egg, melk, brød samt jogurt." "Han kjøpte egg, melk, samt en bil." Du kan alltids bytte ut "samt" med "og", noe jeg tror jeg har lest Språkrådet rådet. Endret 29. mars 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Man kan vel bruke "i tillegg til" istedet for "samt"? Men så vidt jeg kan erindre, har jeg alltid brukt komma før "samt". Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hjelp! Jeg skal holde foredrag i morgen og trenger et godt svar på hvordan komma forholder seg til ordet "samt". Alltid komma før samt? Aldri komma? Når er det komma? Takknemlig for all hjelp! 8261540[/snapback] Jeg ville gått for komma før samt. Men hva har det å si når du skal holde foredraget muntlig? Det er svært sjeldent man sier tegnsettingen høyt. Lenke til kommentar
danjah Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Interessant! Hadde faktisk en diskusjon om dette på jobben nylig, men uten å ende opp med de helt store avklaringene. Dermed må man jo finne ut av det. Har tenkt over det hver gang ordet 'samt' har dukket opp og merket meg at det benyttes både med og uten komma foran. (I kilder som jeg vil anta fører en viss kontroll) Regelen som Ostekjeks nevner høres forsåvidt fornuftig ut, men finnes det andre og kanskje mer konkrete regler? Fant ingenting på Språkrådets hjemmesider. (Og jeg fikk jammen ikke full score på kommatesten deres heller. Huff.) Lenke til kommentar
andm Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Regelen som Ostekjeks nevner høres forsåvidt fornuftig ut, men finnes det andre og kanskje mer konkrete regler? Fant ingenting på Språkrådets hjemmesider. 8347904[/snapback] Regelen jeg prøvde å skissere, hentet jeg enten fra Språkrådet eller en eller annen bok. Så vidt jeg husker, i alle fall. Lenke til kommentar
danjah Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Regelen som Ostekjeks nevner høres forsåvidt fornuftig ut, men finnes det andre og kanskje mer konkrete regler? Fant ingenting på Språkrådets hjemmesider. 8347904[/snapback] Regelen jeg prøvde å skissere, hentet jeg enten fra Språkrådet eller en eller annen bok. Så vidt jeg husker, i alle fall. 8348281[/snapback] Okey, takker Ikke klart å søke meg fram til noe mer på nett. Får heller spore opp en gammel lærebok eller to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå