Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installering av Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått "gjør det selv" pakken fra Telenor ADSL.

Har all info jeg trenger og linja er klar.

Problemet er at ISDN boksen min er av en eldre sort enn den det er henvist til på brukerveiledningen. Det er bare 2 TP-utganger på boksen, og de er nederst til høyre og er Line-Out.

Nevnte dette for den lokale butikken jeg har bestillt av idag og han sa det måtte komme en montør, for å skru opp ISDN-boksen og fikse på noe.

Er dette allikevel så enkelt at jeg burde klare det selv? Hvordan gjør jeg dette? Tør ikke å skru opp boksen før jeg eventuellt får det forklart her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-14 20:59, skrev jrommen:

Hei

Har fått "gjør det selv" pakken fra Telenor ADSL.

Har all info jeg trenger og linja er klar.

Er dette allikevel så enkelt at jeg burde klare det selv? Hvordan gjør jeg dette? Tør ikke å skru opp boksen før jeg eventuellt får det forklart her.

Har du RJ-tang så skal de 2 inngående ledningene på boxen sitte i mitten på RJ45 pluggen.

Lenke til kommentar

Skjønner at du er grisk, hehe :grin:

Ta frem saks og tape. Det er 2 ledere på linja inn til ISDN boksen. Klipp den av et stykke fra boksen, slik at du har en tamp å skjøte på. Avisoler begge ender. Klipp ledningen som fulgte med i pakka (Som skal brukes mellom splitter og isdnboks) og avsisoler begge stumpene. Bruk som agvg sier de 2 midterste lederne og skjøt en på kabelen til ISDN boksen og en til ledningen som linja kommer inn. Bruk surre og tapemetoden, hehe. Så plugger du linja inn i splitteren og ledningen fra ISDN boksen i sitt hull på splitteren. Da skal linjelampa tenne på ISDN boksen. Så kobler du Routeren/ADSLmodemet til splitteren osv.

Har du litt "televerktøy" kan dette gjøres en god del proffere uten montør, men det virker, hehe.

Ikke bruk tenna til å avislolere, det er 48 volt på linja, men lav amperstyrke (ubehagelig) :grin: :grin:

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-14 21:25, skrev aron:

Skjønner at du er grisk, hehe
:grin:

Ikke bruk tenna til å avislolere, det er 48 volt på linja, men lav amperstyrke (ubehagelig)

Svjv ligger spenningen på 110V på ISDN, jeg vil anbefale og kjøpe noen små koblingsbokser så slipper man problemer.

Lenke til kommentar

Ok, var ikke skråsikker, men ba han holde tunga unna for sikkerhets skyld, hehe.

Han er jo grisk stakkars, så koblingsbokser og verktøy kan han skaffe til uka. Mange surfetimer i helga vettu. :grin:

PS:

Kan kjøpe mye gadgets for det montøren koster...

[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-12-14 21:35 ]

Lenke til kommentar

Det går greit så lenge det ikke ringer noen til deg... Det er da strømmen kommer. Det er ikke noe problem å fixe dette selv. Gjorde det selv i sommer. RJ 45 tang er å fåretrekke. Det er også en idé å ha en stump med telefonledning for hånden under selve monteringen.

Et lite tips til slutt: Hvis du bruker RJ-45 og telefonledning, er det VELDIG viktig at det IKKE er belastning på pluggen. Telefonledningen er nemlig så tynn at den ikke blir klemt fast i pluggen, og dermed henger den bare etter lederene.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å viderekoble telefonen først, hehe. Greit med tang, nå er det helg å da bruker vi Reodormetoden. Uansett må han senere åpne ISDN boksen for å koble en kabel med RJ45 i den ene enden og koble de to midtre lederene i den andre enden inn i skrueklemma inne i boksen. Det er nemlig ikke rj45 kontakt på linjeinngangen på eldre ISDN bokser.

Mitt tidligere innleg var myntet på å få i gang ADSL´n så fort som bare... Det er jo det som teller i første omgang. Så kan han pynte opp installasjonen når han har rast litt unna på nettet først. :grin:

Lenke til kommentar

Nei, han må ikke åpne ISDN boksen. Det holder å ta av et lite deksel på framsiden. Husker jeg ikke feil, er det bare å dra det nedover, og voliá, du har tilgang til alt. Inne i boksen er ledningene festet med "hurtigklips", så det er ikke noe problem å løsne de å sette på nye. Polariteten spiller heller ingen rolle, så lenge det er god kontakt.

Lenke til kommentar

Han kan jo for sikkerhets skyld holde orden på polariteten, men er det ikke veselstrøm på linja?

Derimot er det meget viktig med riktig polaritet på busen ut fra boksen, den skal han jo ikke fikle med nå.

Jeg mente ikke at han skulle ta slegga på boksen nei. Alle som har byttet batteri i en fjernkontroll oppdager vel at det er en luke der ledningen går inn, hehe :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-14 21:29, skrev agvg:

Quote:

Den 2002-12-14 21:25, skrev aron:

Skjønner at du er grisk, hehe

Ikke bruk tenna til å avislolere, det er 48 volt på linja, men lav amperstyrke (ubehagelig)

Svjv ligger spenningen på 110V på ISDN, jeg vil anbefale og kjøpe noen små koblingsbokser så slipper man problemer.

Skulle gjøre samme greia jeg og jeg kan være med på at det er strøm der. Jeg fikk så strøm at jeg banna no ekstremt og hoppa i været. Fytti katta det va vondt.. Auu.. Btw. Jeg kjøpte en rj-45 tang og klipset på en rj-45-kontakt med paret i midten på kontakten.. Funker utmerket..

gl hf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...