Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skjermkort levert inn, garantisak.


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Skjermkortet mitt tok kvelden for 4 uker siden. Leverte det inn til butikk, men beskjed om at jeg sannsynligvis fikk returnert prisen jeg ga for det, for å kjøpe et nytt. Snakket med de en uke etter jeg leverte, dvs for 3 uker siden. Da hadde de ikke sendt det inn til fabrikken(Gainward), men dette ble gjort 2 dager etterpå. Jeg sitter her med en stasjonær pc jeg ikke har fått brukt på 3 uker pga dette. Utrolig irriterende sier seg selv. Hvor lang tid har de lov å bruke på slike saker? Har jo ikke fått brukt den pcen på 4 uker, og naturligvis går mye arbeid, og evt penger i vasken da jeg må jobbe på en treg laptop.

 

Evt sak nr2. Før jeg fant ut at viften på skjermkortet var gåen hadde jeg to ganger der pcen krasjet, og jeg mistet all data på disken min. Kan dette ha noen sammenheng? Dette er ikke et spørsmål om juss da, men hvordan jeg evt kan forfølge en slik sak. Mistet jo alt jeg hadde av bilder.

 

mvh. Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjermkortet mitt tok kvelden for 4 uker siden. Leverte det inn til butikk, men beskjed om at jeg sannsynligvis fikk returnert prisen jeg ga for det, for å kjøpe et nytt. Snakket med de en uke etter jeg leverte, dvs for 3 uker siden. Da hadde de ikke sendt det inn til fabrikken(Gainward), men dette ble gjort 2 dager etterpå. Jeg sitter her med en stasjonær pc jeg ikke har fått brukt på 3 uker pga dette. Utrolig irriterende sier seg selv. Hvor lang tid har de lov å bruke på slike saker? Har jo ikke fått brukt den pcen på 4 uker, og naturligvis går mye arbeid, og evt penger i vasken da jeg må jobbe på en treg laptop.

4 uker er i verste fall på grensen av hva som er akseptabelt. Det er ikke ditt problem at fabrikken er treig, du trenger bare å forholde deg til forhandler. Krev pengene tilbake med umiddelbar virkning. :)

 

Evt sak nr2. Før jeg fant ut at viften på skjermkortet var gåen hadde jeg to ganger der pcen krasjet, og jeg mistet all data på disken min. Kan dette ha noen sammenheng? Dette er ikke et spørsmål om juss da, men hvordan jeg evt kan forfølge en slik sak. Mistet jo alt jeg hadde av bilder.

8261274[/snapback]

Vel, personlige bilder er ikke noe økonomisk tap, så noe erstatning for det blir neppe aktuelt. Hvis det er snakk om økonomisk tap blir det videre problematisk å bevise at kaputt skjermkort fører til diskkrasj (noe jeg ikke har hørt om før).

Lenke til kommentar
Skjermkortet mitt tok kvelden for 4 uker siden. Leverte det inn til butikk, men beskjed om at jeg sannsynligvis fikk returnert prisen jeg ga for det, for å kjøpe et nytt. Snakket med de en uke etter jeg leverte, dvs for 3 uker siden. Da hadde de ikke sendt det inn til fabrikken(Gainward), men dette ble gjort 2 dager etterpå. Jeg sitter her med en stasjonær pc jeg ikke har fått brukt på 3 uker pga dette. Utrolig irriterende sier seg selv. Hvor lang tid har de lov å bruke på slike saker? Har jo ikke fått brukt den pcen på 4 uker, og naturligvis går mye arbeid, og evt penger i vasken da jeg må jobbe på en treg laptop.

4 uker er i verste fall på grensen av hva som er akseptabelt. Det er ikke ditt problem at fabrikken er treig, du trenger bare å forholde deg til forhandler. Krev pengene tilbake med umiddelbar virkning. :)

 

Evt sak nr2. Før jeg fant ut at viften på skjermkortet var gåen hadde jeg to ganger der pcen krasjet, og jeg mistet all data på disken min. Kan dette ha noen sammenheng? Dette er ikke et spørsmål om juss da, men hvordan jeg evt kan forfølge en slik sak. Mistet jo alt jeg hadde av bilder.

8261274[/snapback]

Vel, personlige bilder er ikke noe økonomisk tap, så noe erstatning for det blir neppe aktuelt. Hvis det er snakk om økonomisk tap blir det videre problematisk å bevise at kaputt skjermkort fører til diskkrasj (noe jeg ikke har hørt om før).

8261598[/snapback]

Takk for tidlig svar. Har du noen hjemmel for det første du sier?

 

Bildene er et personlig tap, siden jeg har solgt flere av mine bilder. Akkurat hva jeg har gått glipp av kan jeg derimot ikke bevise. At skjermkortet har skylda virker også litt vagt, men det ville forklart endel.

Lenke til kommentar
Takk for tidlig svar. Har du noen hjemmel for det første du sier?

Tenker du på tidsperspektivet? Nei, ihvertfall forbrukerkjøpsloven er så "rund" at det står ikke noe eksplisitt om dette. Mulig det finnes en annen lov som regulerer det. Jeg vil si det uansett er et generelt prinsipp at pengekrav skal betales uten unødig opphold, med mindre annet er avtalt.

 

Når det gjelder hvem du skal forholde deg til, så er det eksplisitt "selgeren" i forbrukerkjøpsloven. Hva fabrikken gjør er deg uvedkommende.

 

Bildene er et personlig tap, siden jeg har solgt flere av mine bilder. Akkurat hva jeg har gått glipp av kan jeg derimot ikke bevise. At skjermkortet har skylda virker også litt vagt, men det ville forklart endel.

8261633[/snapback]

Du mener økonomisk tap?

 

I prinsippet har du kanskje retten på din side, men jeg tror dessverre du vil få problemer med å få noe særlig erstatning. Både fordi 1) det er vanskelig å bevise bildenes verdi, 2) fordi det er vanskelig å bevise at du hadde noen bilder i det hele tatt, 3) fordi det er vanskelig å bevise noen sammenheng mellom skjermkortkrasj og diskkrasj, og endelig 4) fordi butikken garantert ikke vil gå med på noen erstatning for det, og da må du ta det for rettssystemet.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Jeg er langt fra noen flink jurist, men kan ikke Forbrukerkjøpslovens §30, tredje ledd være noe å tenke på?

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Lenke til kommentar
Jeg er langt fra noen flink jurist, men kan ikke Forbrukerkjøpslovens §30, tredje ledd være noe å tenke på?
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

8265816[/snapback]

Fant denne idag. Nå skal jeg ned å smelle lovboken i bordet.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra noen flink jurist, men kan ikke Forbrukerkjøpslovens §30, tredje ledd være noe å tenke på?
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

8265816[/snapback]

Fant denne idag. Nå skal jeg ned å smelle lovboken i bordet.

8265908[/snapback]

 

Det er vel og fint å ha noe å smelle i bordet med, men det er slettes ikke alltid det hjelper.

 

Det skal nevnes at det er -selger- i ordets riktige forstand man har å forholde seg til i slike tilfeller. Ergo skulle det vært unødvendig for selger å sende skjermkortet til leverandør / produsent for å si til deg at du mest sannsylig får pengene tilbake fra dem.

 

Det er du som kunde for det første som kan velge om du vil rette mangelen eller omlevere (bytte) varen i et tilsvarende produkt. Ut ifra hovedinnlegget er det ikke godt å skjønne om det var retting eller omlevering det var snakk om, men det ligner på heving av kjøpet slik jeg ser det. Om det her er snakk om heving av kjøpet, og du hadde kjøpt det i den butikken du leverte det inn, vil jeg dermed tro at det er vedkommende butikk som således skulle stått for tilbakebetaling av pengene.

 

Situasjonen virker på meg som om den ikke er helt i tråd med forbrukerkjøpsloven slik jeg leser denne saken.

 

Du kan også for ordens skyld gå på www.lovdata.no og les forbrukerkjøpsloven nøye før du smeller noe som helst i bordet. Dette for å finne noe du evt. kan bruke for å få butikken til å fatte at du her enten skal ha nytt skjermkort ASAP eller pengene i nevene / overført til din konto.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra noen flink jurist, men kan ikke Forbrukerkjøpslovens §30, tredje ledd være noe å tenke på?
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

8265816[/snapback]

Fant denne idag. Nå skal jeg ned å smelle lovboken i bordet.

8265908[/snapback]

 

Det er vel og fint å ha noe å smelle i bordet med, men det er slettes ikke alltid det hjelper.

 

Det skal nevnes at det er -selger- i ordets riktige forstand man har å forholde seg til i slike tilfeller. Ergo skulle det vært unødvendig for selger å sende skjermkortet til leverandør / produsent for å si til deg at du mest sannsylig får pengene tilbake fra dem.

 

Det er du som kunde for det første som kan velge om du vil rette mangelen eller omlevere (bytte) varen i et tilsvarende produkt. Ut ifra hovedinnlegget er det ikke godt å skjønne om det var retting eller omlevering det var snakk om, men det ligner på heving av kjøpet slik jeg ser det. Om det her er snakk om heving av kjøpet, og du hadde kjøpt det i den butikken du leverte det inn, vil jeg dermed tro at det er vedkommende butikk som således skulle stått for tilbakebetaling av pengene.

 

Situasjonen virker på meg som om den ikke er helt i tråd med forbrukerkjøpsloven slik jeg leser denne saken.

 

Du kan også for ordens skyld gå på www.lovdata.no og les forbrukerkjøpsloven nøye før du smeller noe som helst i bordet. Dette for å finne noe du evt. kan bruke for å få butikken til å fatte at du her enten skal ha nytt skjermkort ASAP eller pengene i nevene / overført til din konto.

8266309[/snapback]

Viften på kortet var ødelagt, og kortet ble derfor sendt til fabrikk. Hvorfor vet jeg ikke. De kjørte tester i butikken, og kom fram til at vifta var problemet før de sendte det inn. Har en eldre kamerat som jobber der, og snakket litt med han idag. De har nå lett etter et nytt kort jeg kan låne. Om de fant det vet jeg ikke. Sannsynligvis får jeg 1000kroner på kortet, som jeg får til å kjøpe et nytt kort. Har avtalt å legge på litt til, slik at jeg får et bedre kort. Reiser på fjellet imorra og er borte nete uke. Har jo ikke bruk for kortet, men vil jo heller ikke komme hjem å finne ut at de ikke har gjort noe som helst. Tror problemet for butikken er at de ikke klarer å finne ut summen jeg har krav på for varen. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Først må du fortelle hvor gammelt kortet var før det tok kveld. Summen du skal ha for varen er da nødvendigvis det samme som du ga for det dersom man her snakker om heving og hvorpå du har rett på slik heving av kjøpet.

 

Det hele virker så langt på meg som en underlig måte å løse dette problemet på fra butikkens side.

Lenke til kommentar
Først må du fortelle hvor gammelt kortet var før det tok kveld. Summen du skal ha for varen er da nødvendigvis det samme som du ga for det dersom man her snakker om heving og hvorpå du har rett på slik heving av kjøpet.

 

Det hele virker så langt på meg som en underlig måte å løse dette problemet på fra butikkens side.

8269499[/snapback]

Kortet ble kjøpt sammen med pcen, rett over 2 år siden. Er da en reklamasjons sak, siden jeg helt klart forventer at et skjermkort skal vare lenger enn dette....

Lenke til kommentar

Tror vi trenger litt datakunnskap her.

 

Det er fysisk umulig for et skjermkort å ødelegge en harddisk, med mindre strømforsyningen kortslutter, og da er ikke skjermkortet skyldig.

 

Hvis alle andre komponenter fungerer, kan man ikke gå utifra annet enn av harddisken døde ved en tilfeldighet samtidig med skjermkortet.

Lenke til kommentar
Hvis alle andre komponenter fungerer, kan man ikke gå utifra annet enn av harddisken døde ved en tilfeldighet samtidig med skjermkortet.

8271838[/snapback]

Kan som du sier være strømforsyningen som "dreper" utsyret. Eller rett og slett ustabil spenning i husets strømnett.

Lenke til kommentar
Hvis alle andre komponenter fungerer, kan man ikke gå utifra annet enn av harddisken døde ved en tilfeldighet samtidig med skjermkortet.

8271838[/snapback]

Kan som du sier være strømforsyningen som "dreper" utsyret. Eller rett og slett ustabil spenning i husets strømnett.

8271969[/snapback]

Har fungert bra i 2 år da....Og harddisken døde ikke, var bare en partisjon som ble korrupt...Så tror jeg satser på at det er en tilfeldighet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har fungert bra i 2 år da....Og harddisken døde ikke, var bare en partisjon som ble korrupt...Så tror jeg satser på at det er en tilfeldighet..

8273942[/snapback]

Du kunne kanskje hentet ut dataene med et program alla GetDataBack, da. :(

8275158[/snapback]

Gjorde det, men MYE var korrupt....:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...