Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18åring snuser på bil-miljøet. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Er du glad i en rimelig bil som har masse ekstrautstyr er Citroën Xantia noe å se etter. De fleste er velutstyrte og ikke så dyre. Vanlig Xantia koster ikke så mye å ha og de er driftssikre. De fleste har ganske så spreke motorer som ikke bruker så mye drivstoff (sett bort i fra 3.0 V6 og 2.0Turbo). Alle har tåkelys, elvinduer, speil, sentrallås. Ganske mange som har Klimaanlegg (Air Condition), elektrisk glassoltak. Noen har også eljusterbare seter osv osv. Generelt sett bra utstyrte biler.

Når man har stor motor så trenger igrun ikke forbruket være så ille gæærnt bare man kjører PENT og ikke er altfor hard på høyrefoten :) Det er fort gjort å være litt hard på foten når man kjører bil med stor motor, det blir litt mer kick når man gir på.. Blir ikke så mye kick av en 1.4i akuratt.. Har man liten motor kan man likegjerne kjøre dem pent og ;)

Andre ungdomsbiler litt utenom det "vanlige" jeg kan anbefale er

Peugeot 406

Citroen XM combi

Opel Astra

Honda Prelude

Volvo 850 20v

Generell anbefaling når du ser på bruktbiler:

Rust?

Velholdt?

Rein og fin?

Virker selger pålitelig?

Jeg har sett ekstremt mye på bruktbiler og ved å bare se på annonseteksten og hvordan bilen ser ut på bildene kan jeg omtrent vite hvordan type eier og hvor godt bilen er holdt.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange ungdommer som skriver som voksne da. jeg ble litt sjokka når jeg kjøpte bilen min, og fant ut at forrige eier var en 17 år gammel gutt.

Muligens fordi han skrev "selges grunnet kjøp av stasjonsvogn". :)

Selv ville jeg aldri kjøpt fransk bil selv, men på grunn av det kanskje litt ufortjente rykte, går disse veldig billig brukt, og godt mulig du kan få mer bil for pengene.

pc^2004: De jeg kjenner som har hatt peugeot og citröen som førstebil har har alle sagt i ettertid at de ikke skal kjøpe fransk igjen. Mine erfaringer med franske biler fra slutten av 80-tallet til litt inn på 90-tallet er heller labert... Jeg vil tro at driftsikkerhet ikke nødvendigvis er noe bedre enn tyskere, svensker eller japser fra samme tid.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Alt er jo relativt. Hvor mye veier den iflg. vognkortet?

Jeg har kun kjørt 1,3 XLI selv, og det har vært den daueste bilen jeg har vært borti, garantert. 1,6 drar sikkert betydelig bedre, men noe sprek vil jeg ikke kalle den dagligdagse corolla, ei helle sportslige kjøreegenskaper. Selvsagt finnes det unntak.

8829864[/snapback]

Den veier ca 1000 kg i følge vognkortet, og jeg kan ikke kjenne meg igjen i påstandene om at 1,3 xli og 1,6 xli er daue, syns de drar godt jeg, bruker ikke så altfor lang tid opp til 100 km\h, kan jo være dere har prøvekjørt noen ekstremt daukjørte corollaer som var totalt nedsota da.

Lenke til kommentar
Alt er jo relativt. Hvor mye veier den iflg. vognkortet?

Jeg har kun kjørt 1,3 XLI selv, og det har vært den daueste bilen jeg har vært borti, garantert. 1,6 drar sikkert betydelig bedre, men noe sprek vil jeg ikke kalle den dagligdagse corolla, ei helle sportslige kjøreegenskaper. Selvsagt finnes det unntak.

8829864[/snapback]

Den veier ca 1000 kg i følge vognkortet, og jeg kan ikke kjenne meg igjen i påstandene om at 1,3 xli og 1,6 xli er daue, syns de drar godt jeg, bruker ikke så altfor lang tid opp til 100 km\h, kan jo være dere har prøvekjørt noen ekstremt daukjørte corollaer som var totalt nedsota da.

8834330[/snapback]

Corolla med 1.6 liter går så absolutt ikke dårlig ;)

Går faktisk ganske så bra, motorstørrelsen tatt i betrakting :)

Lenke til kommentar

Veier ikke 87+ corolla over 1050 kg? På wikipedia står det curb weight på 1086 kg. Har selvfølgelig litt med utførelsen å gjøre. 1,3 literen jeg har kjørt var iflg. vognkortet rett under 1100 kg så vidt jeg husker, dog stasjonsvogn. Er litt vanskelig å få med seg vekt på ulike modeller fordi forskjellige nettsider opererer med totalt ulike tall (+- 150 kg).

Men alt er som jeg sa, relativt. Måler du i forhold til en kewet så er vel de fleste biler spreke. Måler du opp mot ekte sportsbiler så blir bilen din og min slapp som en fiskebolle.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så var det 1080 kg inkludert sjåfør.

Er vel vanlig å regne sjåføren som 75 kg hvis jeg ikk tar feil.

Bilen min veier en del mer med anlegget i da, så uten anlegg så hadde den nok akselerert litt bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Husker ikke helt hva jeg har sagt tidligere i tråden, men bil har jeg :D Fikk en gammel Kia av far og jeg antar den holder en stund framover. Hvis jeg starter å spare til en 100-125000 bil nå vil jeg vel antageligvis trenge den når jeg endelig har klart å spart så mye :S If you know what I'm saying. Jeg har jo også litt interesse for disse bilene :p Har lyst å vite hva som er bra og hva som er dårlig ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mennesket blir da aldri fornøyd, men hadde jeg hatt lite kunnskap ( som jeg forholdsvis har)

å lite penger, mindre enn deg, samtidig som jeg vil ha noe brukbart med bakhjulstrekk, ville jeg nesten valgt gammel mazda, eller Volvo.

Volvo 240 er lite pene, bakhjulstrekk, morsomme biler å får kasta deler etter deg.

Lenke til kommentar
Mennesket blir da aldri fornøyd, men hadde jeg hatt lite kunnskap ( som jeg forholdsvis har)

å lite penger, mindre enn deg, samtidig som jeg vil ha noe brukbart med bakhjulstrekk, ville jeg nesten valgt gammel mazda, eller Volvo.

Volvo 240 er lite pene, bakhjulstrekk, morsomme biler å får kasta deler etter deg.

Hvorfor skal han kjøpe en gammel 240 da han har en bil som faktisk er mye bedre å kjøre? Vi har en Kia Sephia 1996 mod og det er da en mye mer moderne bil en 240... De passer bedre på museum :!:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8rgb97pn3183012

Klassebil

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8rgb97pn3367358

Sjefsbil

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8rgb97pn3409757

Knallbil

Dette er biler med et høyt komfortnivå som du kan kose deg virkelig med. Dyr i drift og forsikring, men dupeditter og masse andre ting Kia ikke har hørt om enda. :)

My 2 cents.

Greit det i utgangspunktet er fine biler, men de var vel gått noe langt vel? Og man trenger vel strengt tatt ikke A8/7-serie/S-klasse for å oppnå god kjørekomfort vel?

Ville heller hatt en noe rimeligere bil i alle fall førsteåret da det er lett å gjøre en feil eller to da:)

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar
Greit det i utgangspunktet er fine biler, men de var vel gått noe langt vel? Og man trenger vel strengt tatt ikke A8/7-serie/S-klasse for å oppnå god kjørekomfort vel?

Ville heller hatt en noe rimeligere bil i alle fall førsteåret da det er lett å gjøre en feil eller to da:)

De har ikke gått langt i forhold til det de klarer. Kan fort runde 1mill alle sammen. :) Men komforten er erfaringsmessig uslåelig.

Var mest bare noe å tenke på, du bør kjøre Kia'n i senk først ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...