Plecto Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Da er lappen rendt rundt hjørnet og fars gamle Kia Sephia (96 modell) ruller snart inn i gården. Jeg har lite eller ingen peil på bil og det kan kanskje være et lite problem som bileier. Jeg lurer på om det er noe slags newbie artikkel et eller annet sted som kanskje går igjennom det basiske med det å ha bil? Gjerne motor og sånn også. Eller er kanskje det litt for mye å håpe på? Har også hørt mye om at Kia Sephia er en møkkabil... kunne noen forklart litt rundt dette? Stemmer det? Bilen har gått 190000km og har nettopp vært innom verkstedet. Pappa sa alt fungerte som det skulle nå, men han har den ofte innom verkstedet. Og som et siste spm. for interessens skyld. Hvis jeg skulle kjøpt en ny bil og smak og utseende ikke er et kriterie. Hva kan anbefales her da? Jeg leste at det lønner seg i lengden å kjøpe en ny bil. Hvor ny må egentlig bilen være for at dette skal lønne seg? Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Som newbie bør du ikke bare se på hvilken bil du skal ha, men også hva den koster å forsikre. Det kan være greit å starte med en litt liten en til du får opp bonusen din. Om du ikke har flust i penger er det også greit å fokusere litt på driftssikkerhet. Det hjelper ikke at bilen koster 10k hvis den må fikses på støtt og stadig. Da blir den fort dyr! Folk sier så mye om så mange merker (inkl. meg...). Må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner så mye til eldre Kia'er, så der får andre trå til med svar. Men tror jeg vil si sånn generelt at merket egentlig ikke har så veldig mye å si, så lenge bilen er godt holdt. Alle produsenter kan ha noen dårlige eksemplarer, selv Toyota har hatt biler med klippekort på verksted... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Takk for råd, men det hjalp ikke så veldig Hvis jeg skal kjøpe ny bruktbil og går innom finn.no uten utseende og farge som noen spesielle kriterier. Hvordan skal jeg da finne en bil som passer for meg? Økonomi burde ikke være noe problem, må bare spare litt ekstra hvis den koster mer Men somregel er det vel verdt det også. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Veldig vanskelig å si hva du skal ha når du ikke har noen ønsker. Si oss en ca. pris. 1000, 10000, 100000, 1000000? Framhjulsdrift? Bakhjulsdrift? Firehjulsdrift? Bensin? Diesel? Stor? Liten? 2 Dørs? 4 Dørs? Stor eller liten motor? Selv har jeg en Audi 100 - 92mod. Rolig, god plass, behagelig og lett å kjøre, grei motor (ca. 130hest), framhjulsdrift. Den bilen kan du få med større og mindre motor. Du Kan også få den med firehjulsdrift (Quattro). Jeg fikk min til 25000 siden eieren måtte selge kjapt, men du kan få de til alt fra 20000 til 80000kr etter hvilken stand og tilbehør den har. Kan også nevnes at den bilen ruster veldig minimalt, og har en motor som fint tåler å nå 500000km og mer enn det. Endret 30. mars 2007 av Stealth- Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Styr unna opel, ford, mercedes bensin, skoda, seat, franske merker, polo. Anbefaler toyota, subaru, volvo Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Styr unna opel, ford, mercedes bensin, skoda, seat, franske merker, polo. Anbefaler toyota, subaru, volvo 8274937[/snapback] Dette var jo godt begrunna svar med solid fakta.... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Si oss en ca. pris.1000, 10000, 100000, 1000000? 120000 max tenker jeg. Tenker som sagt økonomi. Er det rimeligere å ha en dyrere bil så går jeg for det, men sjeldent av andre grunner Framhjulsdrift, bakhjulsdrift. Firehjulsdrift? Har nok ikke noe behov for firehjulsdrift. Er jo vant til å kjøre med framhjulsdrift, men vet hverken bakdeler eller fordeler med det. Bensin? Diesel? Det er så at diesel er dyrere i innkjøp, men rimeligere i drift? Trenger fler fordeler og ulemper hvis jeg skal ta det valget der :S Stor? Liten? Trenger egentlig ingen stor bil, selv om det kanskje er mer behagelig? Men det er vel da igjen dyrere i drift. Hengerfeste kan kanskje være hendig da flere i familien min har henger jeg kanskje trenger å låne til tider. Men dette er vel ekstrautstyr som kommer med uavhengig av merke og modell? 2 Dørs? 4 Dørs? 4 dørs. Stress med 2 dører Stor eller liten motor? Da igjen mest økonomisk med liten motor men tøffest med stor? Jeg føler meg virkelig vanskelig her :S Men jeg har ingen krav om at den hverken skal være stor eller liten. Men er ikke noenting merkene er kjente for? Har f.eks. hørt at volvo har dyre, men veldig gode biler? Og at fransk er no dritt, som RCP-88 sa her For skal man inn på bruktmarkedet må jeg sikte inn et eller annet sted :S Endret 30. mars 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Bensin? Diesel? Det er så at diesel er dyrere i innkjøp, men rimeligere i drift? Trenger fler fordeler og ulemper hvis jeg skal ta det valget der :S 8275796[/snapback] Nope. Diesel er billigere å kjøpe. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det eneste som vil gjøre Franske biler til 'dritt' er det faktum at de har noe høyt feilfrekvens. Men believe it or not, men det har Volvo også. Kanskje ikke helt heldig å slenge ut påstander uten å tenke alt for mye først? Og Skoda? Er det noen som vet hvilken bil basert på Golf V-plattformen som har det beste kvalitetsnivået? Skoda Octavia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det som også er med franske biler er at de de ofte endres flere ganger i løpet av et modellår. For eks kan en årsmodell med samme motor har 3 ulike bremsesystemer, kun chassisnummer hjelper deg med å finne ut hva du trenger. For den som liker å skru selv, og vil ha lave delepriser, er både Opel og Ford relativt greie, men før ca 2000 har enkelte modeller problemer med rust. Mekaniske feil er en ting, det er som regel overkommelig, men hold deg unna biler med rust. Ofte er det veldig dyrt å fikse rustskader. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Nå tenkte jeg mer på biler i 20-30.000 kr klassen. Og ikke 120k da blir situasjonen en helt annen. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) For 120' får du mye bra. Søk på finn.no, så ser du hva du kan få. Bestem deg for et lite antall modeller (1-4), som du lærer mer om og følger med på prisnivået på. Da klarer du å identifisere et godt kjøp når du ser det. Hvis du ikke er spesielt interessert i bil, bør du holde deg til kjente merker fra Sverige, Tyskland eller Japan. Ofte sikker kvalitet og lett å bli kvitt til en grei pris. Men det kan være gode grunner for de som er opptatt av design, spesielle løsninger, etc etc til å velge en bil som har litt mer sjel enn en Toyota, selv om den ikke har samme ry for kvalitet. Alffa Romeo og Jaguar er f.eks. ikke kjent for god kvalitet, det er ikke derfor folk kjøper dem. Men regn likevel med å skru litt selv, når du ikke kjøper helt ny bil. Bare sett i gang, du klarer det. De fleste er newbie når de er 18, men lærer fort. Finn også ut hva årlige kostnader blir. Forsikring og vedlikehold er trolig det som drar mest, i tillegg til drivstoff. Gjør noen kjappe søk hos et par forsikringsselskaper på et par aktuelle biler, så finner du ut hva du må betale der du bor for den bilen du kan tenke deg. Om du regner med å kjøre 15000 i året, som er gjennomsnitt for alle, men sikkert litt i underkant for en 18-åring, kan du regne med 15.000 pr år for bensin og olje. Legg til ca 5.000 pr år i verkstedkostnader, dekk, etc. for å holde bilen i god stand. Det er dumt å spare på vedlikeholdet. Da regner jeg med at du gjør litt selv. Med andre ord: Med forsikring og årsavgift i tillegg, kommer du kjapt opp i årlige kostnader på minst 30.000. Alternativt kan du kjøpe en billig bil, som du bare kaster når det blir for mye feil. Det er kanskje billigst, men... Endret 31. mars 2007 av perjohan Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Har begynt å lete på finn.no nå, veldig mye tøft Men en ting jeg er veldig opptatt av er at bilen er billig i drift, altså minst mulig på mila. Hvordan vet hvor mye drivstoff bilen bruker? Er det enkelte merker som er mer kjente enn andre når det gjelder forbruk? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Egentlig ikke. Men generelt sett bruker små biler mindre drivstoff enn store biler, lavt motorvolum betyr lavere forbruk enn høyt, lav effekt lavere forbruk enn høyt og så videre. Men det eksisterer unntak. Dessuten er det variabler i hver bil, hvordan de er kjørt, tatt vare på etc, så å si at et merke er bedre enn et annet på drivstofforbruk er nok ikke så lurt. Men japanere fra midten av 90-tallet er jo gjerne kjent for å bruke heller lite. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Forbruk har ikke bare med bilstørrelse å gjøre. Jeg kjørte en Passat 1,9 TDI '98 modell fra litt syd for Oslo til Sandnessjøen på en tank. Det ble under 0,45 l/mil. Nå har jeg en tresylindret Skoda Roomster 1,4 TDI som bruker omtrent like mye diesel som Passaten. Hvor mye vekt du skal legge på forbruk har mye å gjøre med hvor mye du kjører i året. Om du kjører 10.000 km i året bør ikke forbruk være avgjørende siden drivstoff bare er en relativt liten del av hva det koster å ha bil Det er vanskelig å anbefale andre hva de bør kjøpe. Generellt gjelder det å finne en bil som er bedre enn sitt rykte. Citroen Xsara er en kandidat hvor du kan få en meget bra bil til en billig pris. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Jeg kan ikke tenke meg at bilen blir kjørt så mange km i året, er jo bare en 18 åring som skal ha bil fordi det er kult Med 1 km vei til skole og 600 meter til jobb trur jeg ikke det er så veldig mange andre dagsaktuelle kjøremål foruten butikken. Vi har et feriested i Nordland (bor i Horten) hvor vi drar hver sommer og ofte i påsken. Jeg bli vel antagelig sjåfør på vei opp dit som er på 105 mil 2x i året. Det er fryktelig vanskelig det her syns jeg Å hive seg inn i bruktbilmarkedet uten noen kriterier eller retningslinjer var vrient. Men har jeg fortstått dette riktig: Høy sylindervolumet og samtidig lav effekt = lang levetid på bilen? Lav effekt = (ikke i alle tilefeller) lavt energiforbruk samtidig som lavt volum også vil dempe på energiforbruket? Hvis jeg setter opp innvendig design som enda et kriterie? Elektriske duppetidder, fjernstyrt sentrallås og moderne og fint interiør er jeg jo veldig fan av da. Er det enkelte modeller som har mye av dette? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Forbruk har ikke bare med bilstørrelse å gjøre. Jeg kjørte en Passat 1,9 TDI '98 modell fra litt syd for Oslo til Sandnessjøen på en tank. Det ble under 0,45 l/mil. Nå har jeg en tresylindret Skoda Roomster 1,4 TDI som bruker omtrent like mye diesel som Passaten. Hvor mye vekt du skal legge på forbruk har mye å gjøre med hvor mye du kjører i året. Om du kjører 10.000 km i året bør ikke forbruk være avgjørende siden drivstoff bare er en relativt liten del av hva det koster å ha bil Det er vanskelig å anbefale andre hva de bør kjøpe. Generellt gjelder det å finne en bil som er bedre enn sitt rykte. Citroen Xsara er en kandidat hvor du kan få en meget bra bil til en billig pris. 8295457[/snapback] Det er helt korrekt, derfor sa jeg 'generelt'. Passat med 1,9 TDi klarer ganske lave tall, har selv kjørt den infamøse "Mosjøveien", som du sikkert kjenner til, med 1.9 TDi på 130hk, 0,46 l/m. Diesel er sparemotorer, det skal man ikke nekte for. Men generelt, vil nok en mindre bil klare bedre tall enn en større bil. Unntak finner du ALLTID. Rent teknisk vil en mindre motor måtte slite mer, og bruke høyere turtall, enn en større og sterkere motor. Derfor kan f.eks. en effektøkning som gir bedre dreiemoment på lavere turtall bety bedre drivstofforbruk enn en standardmotor. Lenke til kommentar
kaffeslurper Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Du har så rett, Simon. Det er en grunn til at lastebileiere og transportselskaper gjerne har det største og kraftigste i bilene sine. Det merkes på forbruket! Og til deg som skal ha bil. Ikke kjøp bil Det er dyrere enn du tror. Hvis du er som meg og absolutt SKAL ha bil, så anbefales det å kjøpe gammelt. Type 80- og 90-tall, Mazda og de andre japsene. Bruk minst mulig penger på din første bil, samtidig som du må være sikker på at det tekniske er i orden. Jeg har helst ikke mengder elektroniske duppeditter, de er bare der for å gå i stykker Jeg bor i Drammen selv, så hvis du har funnet deg et interessant kjøretøy og trenger en pekepinn på teknisk stand så kan jeg hjelpe deg med det. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Dersom du har muligheten til å arve en gammel kia, så ville jeg egentlig ha anbefalt deg å kjøre den en stund. På den måten bli du litt mere vant til det å ha bil, og du finner ut hva du liker og ikke liker med den bilen du har, så har du et litt bedre vurderingsgrunnlag når du skal kjøpe din egen bil. Er dumt å bruke 120k på bil og angre på kjøpet senere. Lenke til kommentar
Jenschr Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Kan anbefale på vegne av personlig erfaring. Golf 4 1,9tdi f.eks. Den har billige deler og billig forsikring. Er relativt sprek. Billig i drift og den har billig forsikring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå