-Olsen- Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Hei, Jeg bruker ubuntu, og har en Ekstern harddisk, (tilkoblet via eSATA), som jeg har store problemer med rettighetene på. Alt av rettigheter er satt til root brukeren. Jeg har prøvd å bruke nautilus som root, og får endret rettighetene via den, men den endrer bare DEN ENE mappen, ikke sub-directories heller. Siden det er veldig mange mapper på denne som jeg bruker og trenger tilgang til, tar det for lang tid å gjøre det på ALLE mappene. Den var ikke satt i mens ubuntu ble installert, siden det kræsjet installasjonen , så har mountet den selv i fstab. Den mountes med denne kommandoen: /dev/sdc1 /media/sdc1 ext3 defaults,rw 0 0 Har allerede prøvd mye rart, og begynner å bli lei. Men hvis noen har noen gode tips, så trenger jeg dem virkelig Endret 28. mars 2007 av bn_olsen Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 man chmod og man chown er en fin ting Lenke til kommentar
erlingwe Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hei,Jeg bruker ubuntu, og har en Ekstern harddisk, (tilkoblet via eSATA), som jeg har store problemer med rettighetene på. Alt av rettigheter er satt til root brukeren. Jeg har prøvd å bruke nautilus som root, og får endret rettighetene via den, men den endrer bare DEN ENE mappen, ikke sub-directories heller. Siden det er veldig mange mapper på denne som jeg bruker og trenger tilgang til, tar det for lang tid å gjøre det på ALLE mappene. Den var ikke satt i mens ubuntu ble installert, siden det kræsjet installasjonen , så har mountet den selv i fstab. Den mountes med denne kommandoen: /dev/sdc1 /media/sdc1 ext3 defaults,rw 0 0 Har allerede prøvd mye rart, og begynner å bli lei. Men hvis noen har noen gode tips, så trenger jeg dem virkelig 8259574[/snapback] Hei, hvor erfaren er du i linux? for hvis du er like ny som meg så har du kanskje ikke funnet ut at du må spesifisere at rettighetene skal gjelde for subdirectories også? hvis ikke så har jeg ihvertfall prøvd å hjelpe prøv å sleng på en -R i kommandoen du skriver for å endre rettigheter.. -R: Recursively changes the permission of all files in all subdirectories of the directory whose Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 begynnte med linux etter jul.. så er veldig lite erfaren, så trenger nok noe mer en "man chmod og man chown" -R korr korr?? har lært meg endel temmelig godt, men rettigheter har jeg ikke fått tuklet så mye med enda... rask respons da Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 du kan feks. prøve med en: chown -R dinbruker /media/sdc1 Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 HAH, så vanskelig var det ja Takk da... Måtte ha sudo, men såpass skjønte jeg selv.. veldig bra, veldig bra. Får se om det holder seg etter en restart, eller etter en tur i windows Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå