Gå til innhold

Hvordan skal man kjøre i denne rundkjøringen?

Canute

Anbefalte innlegg

Heisann. Her i Stavanger har vi en tre-armet rundkjøring, hvor da når man kjører rett fram så munner den ut i to felt. Før man kjører inn i rundkjøringen så er det ikke to felt, derimot så er det god plass til to biler, så jeg har iallfall lært at da skal man også gi plass til en bil ved siden av.

Siden jeg er utrolig dårlig til å forklare legger jeg ved et bilde. Hvem kjører rett: A eller B? Personlig kjører jeg slik B kjører, selv om man ved en tre-armet rundkjøring skal ligge til venstre når man skal rett frem, men jeg ser mange som kjører slik A gjør.

post-29646-1175100682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne rundkjøringen ved kvadrat?? Sånn at hvis du fortsetter rett fram så kan du kjøre inn på motorveien i begge retninger? Det ser sånn ut nemlig..

I tilfelle så er dette en av de tåpeligste rundkjøringene i distriktet - ingen blir enige om hva som er mest rett ang plassering. Jeg jobber som kjørelærer og godtar at elevene gjør begge deler bare de ser seg godt for før de kjører. Det samme er "reglene" på førerprøve. Dette høres sikkert rart ut, men fakta er at det ikke finnes klare regler for hva som er riktig kjøremåte. Derfor kjører folk både som bil A og B. Vi jobber imidlertid med å få myndighetene til å merke opp med piler i vegen eller noe liknende. Når dette skjer vet jeg ikke, men saken ble sist tatt opp for kort tid siden. I tilfelle er planen sannsynligvis å lage to felt også før rundkjøringen (som i flere av forus rundkjøringene) sånn at man velger felt etter hvor man skal i neste rundkjøring. Motargumentet fra myndighetene sin side, er at det ikke skjer ulykker av betydning i dette krysset.. Derfor tar ting veldig lang tid :hmm:

Lenke til kommentar

Bil A får vel strengt tatt vikeplikt for bil B etter denne tegningen?

Legg deg til venstre hvis du skal rett frem og ut i venstre felt og til høyre hvis du skal rett frem og ut i høyre felt etter rundkjøringa. Logisk og greit.

Lenke til kommentar
Er denne rundkjøringen ved kvadrat?? Sånn at hvis du fortsetter rett fram så kan du kjøre inn på motorveien i begge retninger? Det ser sånn ut nemlig..

8259359[/snapback]

Nei, var ikke den jeg tenkte på. Rundkjøringen er helt nede i bunnen av Ullandhaugsbakken. Brustad bua er litt til venstre i forhold til tegningen.

Øhh, regelen er vel at man skal holde til høyre om man ikke skal lengre enn rett frem?

8259537[/snapback]

Jeg lærte at ved tre-armede rundkjøringer (slik som det er tegnet nå), og at det ikke er to felt etter rundkjøringen - så skal man ligge til venstre når man skal rett frem, og til høyre hvis man skal til høyre.

Legg deg til venstre hvis du skal rett frem og ut i venstre felt og til høyre hvis du skal rett frem og ut i høyre felt etter rundkjøringa. Logisk og greit.

8259636[/snapback]

Det er nemlig det jeg gjør, virker iallfall logisk. Endret av Canute
Lenke til kommentar
Jeg lærte at ved tre-armede rundkjøringer (slik som det er tegnet nå), og at det ikke er to felt etter rundkjøringen - så skal man ligge til venstre når man skal rett frem, og til høyre hvis man skal til høyre.

8259743[/snapback]

Det er feil, hvis det kun er en fil ut etter rundkjøringa så skal du ligge til høyre når du skal rett frem og til høyre, og til venstre når du skal til venstre.

Lenke til kommentar

8259743[/snapback]

Det er feil, hvis det kun er en fil ut etter rundkjøringa så skal du ligge til høyre når du skal rett frem og til høyre, og til venstre når du skal til venstre.

8259759[/snapback]

... Jeg tror du misforstår, det går jo nemlig ikke an å kjøre til venstre med mindre du skal helt rundt.

Lenke til kommentar

8259743[/snapback]

8259759[/snapback]

... Jeg tror du misforstår, det går jo nemlig ikke an å kjøre til venstre med mindre du skal helt rundt.

8259775[/snapback]

Kan du forklare meg hvor ligger denne rundkjøringen i Stavanger?

Lenke til kommentar

Hmm, er dette ikke en ganske grei rundkjøringa da? Vi har jo mange slike rundkjøringer... Hold deg til høyre hvis du skal rett fram eller til høyre, hold deg til venstre hvis du skal snu.

Det som er problemet er at det er 2 felt, men står det noe skilt om hvor hvilken vei leder? Hvis ikke så er det bra skudd i hodet å ha 2 felt der.

Edit: Kunne jo sett for meg at denne rundkjøringen er slik at man holder til venstre fordi man skal rett fram slik at de ikke trenger å vente på de som skal til høyre.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hmm, er dette ikke en ganske grei rundkjøringa da? Vi har jo mange slike rundkjøringer... Hold deg til høyre hvis du skal rett fram eller til høyre, hold deg til venstre hvis du skal snu.

8259850[/snapback]

Har nemlig sett en del som kjører annerledes. Og jeg skjønner det godt, når man kommer i fra veien til høyre på bilde og skal inn i rundkjøringen er det utrolig mye lettere å se på en bil om den skal rett frem om den står til venstre enn om den står til høyre.

Det som er problemet er at det er 2 felt, men står det noe skilt om hvor hvilken vei leder? Hvis ikke så er det bra skudd i hodet å ha 2 felt er.

8259850[/snapback]

Hehe, veien fortsetter inn i en til tre-armet rundkjøring hvor man enten må til høyre eller venstre. Endret av Canute
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tatt meg tid til å lese alt, men var i en rundkjøring som så helt lik ut under kjøretimen i dag.

Kjørelærer sa at man skulle "velge feltet som passer best for videre kjøring. Det vil si at skal man ligge i høyrefelt etter rundkjøringen, plasserer man seg til venstre. Skal man til venstre plasserer man seg til venstre.

Lenke til kommentar
Det som er problemet er at det er 2 felt, men står det noe skilt om hvor hvilken vei leder? Hvis ikke så er det bra skudd i hodet å ha 2 felt er.

8259850[/snapback]

Hehe, veien fortsetter inn i en til tre-armet rundkjøring hvor man enten må til høyre eller venstre.

8259872[/snapback]

Da er det slik at hvis du skal til venstre i neste rundkjøring så holder du til venstre, hvis du skal til høyre i neste rundkjøring så holder du til høyre.

Lenke til kommentar

Ja, som sagt når det også finnes avkjøring på venstre side, så skal man alltid holde seg i høyre felt om man skal frem, så lenge det ikke er tre felt, eller merket opp med piler på asfalten.

Venstre felt skal normalt kun brukes til om du skal lenger enn rett frem, eller kjøre helt rundt i rundkjøringen.

Men for all del, husk å blinke ut før du forlater rundkjøringen uansett hvor du skal forlate den. Rogaleninger er ikke akkurat så flinke til dette.

Lenke til kommentar

Tenk vikeplikt ved feltskifte:

-Hvis det er to felt i rundkjøringen, må bil A krysse bil Bs felt for å kjøre rett frem, og har derfor vikeplikt for bil B.

-Hvis det er ett felt i rundkjøringen har bil A vikeplikt for bil B etter høyreregelen, med mindre det er merket i asfalten at det er bil As felt som går inn i rundkjøringen mens bil Bs felt "forsvinner" Dette ville mest sannsynlig vært merket på forhånd av rundkjøringen med et skilt som under.

fs532_h11.gif

Endret av birdie88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...