Gå til innhold

Er det ikke på tide å endre vikepliksreglene snart

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Så har vi en rundkjøring i byn som har motsatt vikeplikt.. altså vikeplikt for høyre..

Vi har også dorlig merket rundkjøringer som forteller oss hvilken fil vi skal legge oss for å komme dit vi skal. bare noen utslitte hvite piler på asfalten..

Ble presset ut av veien av en lastebil som kjørte feil .. :ohmy:

Kjekt for de som ikke bor der og tar ting for god fisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste bare halve førstesiden, men jeg må si meg hjertens enig med trådstarter.

Så også at det var en som fikk et tips av kjørelæreren sin, om at hvis det var flere enn fire hus på en vei har du vikeplikt. Vel, hvis man må drive å telle hus for å finne ut om du har vikeplikt eller ikke funker ikke reglene i praksis.

Selv fikk jeg et annet tips av min kjøreskolelærer, at jeg hadde vikeplikt for alle veier som hadde gatanavn når jeg ikke kjørte på forkjørsvei. Så jeg skal altså kjøre i boligfelt, med unger i veikanten, og lete etter gatenavnskilt som er gjemt inni hekkene til folk.

I Danmark (og sikkert maaange andre steder) har de det slik at den største veien har forkjørsrett.

Husker for et par år siden, så var dette forslaget også oppe i Norge, men som mye annet her, så blir det med snakken...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det viktigste er vel at reglene er enkle og entydige. Det er altså slik at du har vikeplikt fra høyre dersom ikke annet er skiltet. Så får vi heller bære over med alle "kjerringene" (av begge kjønn) som ikke forstår reglene eller leser trafikkbildet godt nok, eller bare er overforsiktige.

Uansett synes jeg dette funker bedre enn om vi måtte måle størrelse på veier eller antall hus for å kunne se hvor vi har vikeplikt.

O.T.: Personlig ser jeg det som et mye større problem at mange ikke gidder å blinke ut av rundkjøringer, slik at du blir stående og vente (og overholder vikeplikten din) for en bil som svinger ut av rundkjøringen der du er på vei ut. I England (hvor jeg har kjørt mye) blinker man også inne i rundkjøringen for å vise at man ikke har planer om å kjøre ut (før man blinker ut), og det funker enda bedre enn slik mange gjøre det i Norge.

Lenke til kommentar

Synes vi ikke trenger å endre loven egentlig, det skaper nok bare forvirring osv ja, MEN, man burde bli betraktelig mye flinkere til å sette ut flere vikepliktskilt og lage flere forkjørsveier. Det hadde iallefall gjort livet heromkring mye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...