Wattengård Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Skriver denne fra mobilen. Så unnskyld formateringa Jeg tenkte å starte på et hobbyprosjekt for å lære meg spring og hibernate. Jeg har en ok klassemodell som jeg har drodletned på jobb I hvilken ende bør jeg begynne? Har sett litt på kombinasjonen før. Men aldri brukt den til utvikling. Forslag? Lenke til kommentar
___ Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Skriver denne fra mobilen. Så unnskyld formateringa Jeg tenkte å starte på et hobbyprosjekt for å lære meg spring og hibernate. Jeg har en ok klassemodell som jeg har drodletned på jobb I hvilken ende bør jeg begynne? Har sett litt på kombinasjonen før. Men aldri brukt den til utvikling. Forslag? 8259116[/snapback] Hvis man allerede har en database man ønsker at Hibernate skal jobbe mot, kan man benytte Hibernate Tools sin ddl2hbm (ant task) for å reverse-engineere databasen til mappingfiler og Java-klasser, eller benytte samme funksjonalitet innebygget i Hibernate Tools eclipse plugin. Alternativt, hvis man ikke har noen database ennå, kan man lage mappingfiler og Java-klasser, og kjøre den motsatte hbm2ddl (også en ant task), som tar utgangspunkt i mappingfilene, og bygger opp databasen. Med XDoclet trenger man ikke engang å lage mappingfiler selv. Man bruker såkalte JavaDoc-annotations rett i kildekoden, for å beskrive mappingen mot felter i databasen. XDoclet vil da generere mappingfilene for deg. Det er mange gode eksempler der ute, for hvordan man setter opp Spring og Hibernate, men jeg vil anbefale deg å skaffe deg boken "Hibernate in Action" som er gitt ut på forlaget Manning. For mange er dette selve bibelen innen emnet. Jeg vil også nevne Spring sin JdbcTemplate, som for mindre prosjekter faktisk kan være et meget godt alternativ til å bruke Hibernate. Det innebærer at du må skrive SQL'ene selv, men det er veldig mye mindre overhead enn å programmere direkte mot JDBC-API'et. Hilsen Werner Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Skaff deg noe godt lesestoff. Har selv Spring in Action og Hibernate in Action (Manning-forlaget, får bøkene på amazon.co.uk for litt over 200kr stk). Forum og sånt er perfekt for helt konkrete spørsmål, men en god bok (eller ti) er det første du bør begynne med. Endret 30. mars 2007 av brsseb Lenke til kommentar
olona Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hei. Vet ikke hvor langt du er kommet, men dersom andre ramler inn her, vil jeg gjerne legge til en bok som heter Agile Java Development with Spring, Hibernate and Eclipse. Den er bra i forhold til Spring og Hibernate, i tillegg har den mye annet bra for folk som ikke er helt stødig i java og verktøy rundt dette. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) ... og jeg vil foreslå å bruke EJB3 + JSF + Seam istedet http://labs.jboss.com/jbossseam/gettingstarted Vi har et slikt prosjekt som er ca ca 2 måneder gammelt og vi er veldig fornøyd med hvordan det er å utvikle. Vi bruker hovedsakelig annotations, så vi har så å si ikke xml filer, noe som er veldig behangelig. Endret 26. september 2007 av blackbrrd Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 ... og jeg vil foreslå å bruke EJB3 + JSF + Seam istedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå