Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veteranene Ruller Ut I Sommervarmen

Anbefalte innlegg

Her er det noen bilder av veteranene som har smakt vårlufta allerede. Neckaren (til høyre) har overvintra på tvers innerst i garasjen hjemme mens bobla har stått trygt forvart borte på en låve. Neckaren fikk sin første tur i påsken, men den ble også brukt 2. juledag, da Motorveteranene Hedmark har sitt årvisse vinterløp "Julekuten". Jeg har kjørt dette løpet to ganger med Neckaren og den starter lett i -15c selv om kupévarmen ikke er all verden :whistle:

Bobla er som sagt 99 % ferdig restaurert og mangler bare teppe i gulvet og skikkelig overgang av forgasseren for å få den til å gå skikkelig.

post-62890-1176218931_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står også en moped eller to på bruket som fortjener en kjøretur når været blir varmt og godt. Corvetten (1964-modell 300) har fått nyoverhalt motor, nye dekk med hvit side, bremser og kjede/drev i vinter så den skulle gi eieren mye glede i sommer.

Hondaen (den røde) er en 1975-modell har vært litt av et problembarn. Siden jeg kjøpte den for to år siden har det absolutt vært like mye skruing som kjøring, men med to nye ventiler i nyslipte seter håper jeg å ha bedre lykke i år. For den som ikke vet det, kan jeg opplyse om at det sitter en 50 kubikk "stor" firtaktsmotor med overliggende kamaksel i disse mopedene. Ikke verdens beste konstruksjon, den store svakheten er at kamakslen ikke er opplagret, men løper rett i alumiumsgodset i toppen. Dermed blir det fort stor slitasje hvis ikke oljenivået passes. Men moro er den likevel, gjør 80 km/t på en god dag og den byr på verdens feteste mopedlyd :love:

Monarken er en 1958-modell tråkkemoped med drøyt 1 hestekraft. Den er derfor ikke veldig sprek (stakkarn er jo 49 år gammel) og det kreves at man har god tid når man skal noe sted. Den har derfor ikke blitt mye brukt etter at den ble satt i stand for 5-6 år siden men den starter alltid på første tråkk og er ganske sjarmerende.

Den gule er en velkjent Trygg Panter 370 som i alle fall er ganske trygg der den står nå, uten fungerende tenningsanlegg. Har ikke funnet ut helt hva som er galt enda, vet bare at gnisten kommer og går. Skal prøve å finne ut av det snart for Panteren skal ut på mopedtreff den 1. mai. :)

post-62890-1176217309_thumb.jpg

post-62890-1176217507_thumb.jpg

post-62890-1176217593_thumb.jpg

post-62890-1176217657_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Veteran bilen min får desverre ingen lufting på noen år.

Er en Nissan Datsun 200, van/stasjonsvogn modell. Sofa bak og sofa foran. Rattgir, bortover speedometer. Ikke lett og finne noen bilder av den, søker du på datsun 2000 får du som regel opp bilder av noen sportsbiler.

Har stått i garasjen til mormor i ca 10 år. Sprekk i motorblokken, masse rust på understell, bremsesystem må skiftes Men en gang, skal jeg få den på veien igjen.

Til da får jeg kose meg med og skikke på andre veteran biler

8349658[/snapback]

det er vel en slik.. datsun cedric 130

post-20774-1176241629_thumb.jpg

datsun cedric 130

har hatt 2 slike selv.. (sedan, diesel 1969 og 1970 mod)

litt mer info her:

http://www.earlydatsun.com/cedric.html

Lenke til kommentar

Ja, ser ut som det er en Cedric 130 Mark 4

Sist jeg så på den var høsten 06, fikk ikke sett nøye på fronten, siden den står i en garasje, men den har 4 runde lykter, sidespeilene er langt frampå panseret, har faktisk gravd fram en liten reklame katalog for den, kan prøve og ta noen bilder av katalogen så fort som mulig, må bare skaffe batterier til kameraet.

Har du noe peil på deletilgangen, hvor lett er den og skru på osv?

Er den noe særlig verdifull, onkelen min mente at den var skjelden her til lands.

Lenke til kommentar
Da er det nesten sommer da.

Har noen tatt ut eller planlegger å lufte veteranen litt da?

8414983[/snapback]

Ser sånn ut. Har sett en del nå de siste dagene. Så en Ford Grand Torino etter skolen i dag, også så jeg en Cadillac Deville convertible sen 50talls modell her om dagen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...