Gå til innhold

Rare lyder i IBM hardisk


Vapor

Anbefalte innlegg

Å så?

 

Jeg har 1 hjemmelaget maskin i raid-1 med 2 Ibm diksker av lik størelse og ytelse, men av forskjellig modell, 1 annen hjemmelaget med en Ibm disk. En bærbar (les- flyttbar) Thinkpad med IBM travelstar disk. Jeg er ikke veredens flinkeste til å ta sikkerhetskopi, men mye kopieres til raid-maskinen og det viktigste ligger også på den andre. Stemmmer dine profetier burde jeg vært ribbet for alle data for lengst.. Sannheten er at jeg har flyttet med meg alt jeg har fra 1995 og til i dag. Data fra før den tid ligger på 5 1/4" som sjekkes en gang i blandt, hehe. Jevnlige kopier taes ut av huset på annet medium som "historiske" sikkerhetskopier, i tilfelle vulkanutbrudd og slikt.. Jeg har faktisk også en Western-disk ruslende med noen filer, bare for sikkerhets skyld, og i tilfelle atomkrig :grin:

 

Alle maskiner en noen år gamle, fra Pentium III tiden, om det sier deg noe. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke tilfeldigvis bare normale hd lyder han har hørt da.... tror feks 120gxp serien er litt støyete-- og det tikker og hakker stadig når de er i bruk-- Jeg har en 60 gig.. som lager en god del støy men virker ikke på meg som at den er på vei til å daue.. har dog en 75gxp som ER på vei til å daue den lager både vepselyder og kla klangk nå og da..

=)

Lenke til kommentar
Quote:


Fjodorgrim skrev (2002-12-15 06:37):

Det er ikke tilfeldigvis bare normale hd lyder han har hørt da.... tror feks 120gxp serien er litt støyete-- og det tikker og hakker stadig når de er i bruk-- Jeg har en 60 gig.. som lager en god del støy men virker ikke på meg som at den er på vei til å daue.. har dog en 75gxp som ER på vei til å daue den lager både vepselyder og kla klangk nå og da..

=)



Har hatt det samme problemet på mine 4 ibm disker. Men de (lydene) forsvant etter at eg satte på noen vifter, Hos meg var det tydelig vis varmen som gjorde det.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 09:34, skrev CrZy_T:

Assa ... folk bør også være klar over at nyere disker høres ut som de tikker når de jobber. Hvis tikkelyden er der alltid når disken accesseres så kan det jo bare være helt vanlige lyd.


 

Det er greit at det finnes mange noobs her, men enkelte av oss vet faktisk hva vi snakker om.

I mitt "tikke-disk" tilfelle, så lager disken en tikke/knatre lyd på IDLE. IDE kabel koblet bort og disken tilkobles strøm. Etter 3 min, hører man fremdeles tikke/knatre i den.

Det er med andre ord ikke den knatre lyden disken lager under seeks/jobbing.

 

Dette til deres info :wink:

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en IBM Deskstar 60gb 7200rpm.

Den bråker noe sinnsykt under oppstart av windows, men etterpå holder den seg forholdvis bra med unntak av noen kraftige "spinnelyder" som kommer med mellomrom på 1 sekund en sjelden gang.

 

Jeg har lært av å kjøpe IBM harddisk at man ikke skal kjøpe IBM harddisk! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som har hatt froblemer med IBM- disker.. men bare for å ha sagt det: jeg har en 60GB IBM disk, annskaffet en gang før TG99, den har jeg alderig hatt noen probelmer med. Min teori er at disse rett og slett tåler mindre enn andre og at litt "røff" behandling under trasport (post) rett og slett er med på å ødelegge disken.

Hvem vet

Lenke til kommentar
Quote:


Mac skrev (2002-12-21 03:16):

Jeg kjenner flere som har hatt froblemer med IBM- disker.. men bare for å ha sagt det: jeg har en 60GB IBM disk, annskaffet en gang før TG99, den har jeg alderig hatt noen probelmer med. Min teori er at disse rett og slett tåler mindre enn andre og at litt "røff" behandling under trasport (post) rett og slett er med på å ødelegge disken.

Hvem vet


Jepp det gjør eg og? Men eg kjenner og folk som har hatt problemer med andre merker, Ibm er ikke alene som har disker som tar kvelden? Har selv 4 ibm 45gb som er to år i januar. Det som tar knekken på de fleste diskene er varm og kanskje slag/støt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...