Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg å lære meg litt enkel skall-programmering. Fins det sider der ute for en fersk nybegynner? PCworld.no hadde en veldig grei tutorial før de gjorde om websiten sin. Noe lignende som den hadde jeg likt... Jeg har ikke tålmodighet til de engelske how-to`ene, så en god side på norsk hadde vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, fine sider det her, men det jeg egentlig er på utkikk etter er konkrete eksempler på hva jeg kan gjøre med bash-programmene til daglig bruk. F.eks i pcworld.no sto det oppskrift på hvordan man lager en "start-meny" i bash-script, med menyvalg for e-post, et annet for nettleser osv. Det var også en oppskrift på hvordan man lager en meny for lagring av navn og telefonnummer. Også enkle menyer for systemverktøy kunne være kjekt å se eksempler på. Dette kan vel knapt kalles programmering, men det er nå slike ting jeg er på utkikk etter. Hva med slike?

Lenke til kommentar

Ta en kikk på case kontrollstrukturer, disse er typisk brukt for å evaluere input (menyvalg). Du må også skrive til skjermen (vise menyen), og lese fra input (tastatur). Ikke forvent at andre skal hjelpe deg, hvis du ikke viser noe egeninnsats.

Fins uansett sikkert tusen bash/sh tutorials via google.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-14 23:54, skrev A_N_K:

Ta en kikk på case kontrollstrukturer, disse er typisk brukt for å evaluere input (menyvalg). Du må også skrive til skjermen (vise menyen), og lese fra input (tastatur). Ikke forvent at andre skal hjelpe deg, hvis du ikke viser noe egeninnsats.

Fins uansett sikkert tusen bash/sh tutorials via google.

Egeninnsats? Dette handler ikke om egeninnsats. Det handler om at det er nesten umulig å finne gode norske oppskrifter på hvordan man utfører enkle operasjoner i Linux. Og jeg er dritt lei av å lete gjennom how-to`er som ofte er så uoversiktlige at det for en nybegynner er håpløst å finne relevant informasjon. Derfor slengte jeg inn en post på om noen kjente til norske sider som forklarte skallprogrammering (scripting) på en enkel måte.

Lenke til kommentar

Nå har du jo fått en del tips om hvordan du kan gjøre det, f.eks nevnte jeg 'case'. Hvis du slår opp det burde du finne den nødvendige strukturen. Jeg vil uansett ikke si at skallskripting nødvendigvis går under enkle operasjoner. Men hva får deg til å tro at du kommer noen vei uten egeninnsats? Har vi noen plikt til å instruere deg? Hvis du forventer deg fulle instruksjoner går det alltids an å kjøpe en bok eller noe....

Edit: Hovedpoenget blir at engelsk er de facto dataspråket, hvis du finner gode norske how-tos så er jo det glimrende, men det er ingen selvfølge.

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-12-15 19:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...