Gå til innhold

Skru linnux automatisk på og av

Anbefalte innlegg

Hallo

Har en linux-data som jeg ønsker å ha av fra 23:59 til 06:00. En kammerat av meg kan fortelle meg hvordan jeg skal skru den av med en kommando, men problemet blir å skru den av igjen. Forslaget hans var å kople de to ledningene inn i en tidsinstilt boks, som kortslutter ledningene når klokka er 06:00. Noen forslag til andre metoder, eller utdyping av forrslaget til kammeraten min taes gjerne imot.

ps: hvis dere har et bedre forslag på hvor jeg kan poste dette, er det fint om dere sier ifra :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oki, skal prøve det...

jeg har en sånn strømkutter, men de i klassen mente at det ikke var bra for hardisken å miste strømmen plutselig.

Kan ett program få en datamaskin til å skru seg på? trodde det bare gikk hvis den var i dvale jeg...

Lenke til kommentar

thx ;) skal se hva jeg får til...

edit: under power er det noe som heter resume on time. som info står det: Turning this feature on will wake the system up from suspend mode at a specific time. The resume on time feature will not work if suspend mode is set to save to disk..

Hva er suspend mode, og hvordan setter jeg en data i denne "moden"?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvis du har en annen PC som er på 24/7 eller en router/aksesspunkt som støtter det kan du jo sette opp et script som automatisk sender en WOL (Wake On LAN) kommando til den aktuelle maskinen hver gang den skal skrues på... Min Asus WL-500g støtter dette (med uoriginal firmware), og selv om jeg ikke bruker det, så kan det være en ganske nyttig finesse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...