Gå til innhold

Posisjonering Vha CSS


Anbefalte innlegg

Jeg har et Hoved div, som er sentrert på siden.

 

Jeg har noen bilder som jeg gjerne vil posisjonere på sine eksakte plasser inne i hoved diven.

Har brukt float left, og float right, og det fungerer jo hvis det skal være helt inne ved sidene, men hvis jeg skal posisjonere et bilde f.eks midt i skjermbildet, hva gjør jeg da.

 

Har prøvd med position absolute, men da blir posisjonen i forhold til Skjermbildet ( og ikke i forhold til hoved-divet)

Prøvde også position-relative med dårlig resultat.

Skulle gjerne hatt litt råd her.

 

Hoved-divet har fast bredde på 1000px, skjermen min har bredde 1920 px, men jeg vil jo gjerne at dette skal vises likt, uansett, sålenge den skjermen det vises på er mer enn 1000px bred.

 

Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruk position: absolute, og så bruker du en eller flere av top, bottom, left og right får og posisjonere bilde, har brukt det selv på hjemmelaget border, så vet at det virker;)

 

f.eks border_bottom_center:

   .border_bottom_center {
       position: absolute;
       background-image: url(bottom-center.png);
       
       height: 39px;
       bottom: 0px;
       left: 5px;
       right: 15px;

Lenke til kommentar
Prøv å sett position: relative på hovedelementet, og position: absolute sammen med top/left/bottom/right på bildene.

8262208[/snapback]

 

Uff nei det funker ikke uansett, blir bare rot av dette, får sove litt, og prøve på nytt i morgen. Takker så mye for tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar
Hvis elementene du skal flytte på er inni en hoved div, bør du vel bruke

 

position: relative;

 

Istedenfor absolute?  Rett meg hvis jeg tar feil, for da har jeg gjordt feil :ph34r:

8261609[/snapback]

 

Hei og takk for tilbakemelding, jeg klarer ikke å få dette til å funke, får sove litt og prøve igjen i morgen. Takker så mye for tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar

Skal vi se her, om du har en wrapper som er midtstilt med fast bredde på feks 600px, også skal du ha en div i wrapper som er feks 200, også i den diven skal du kjøre et bilde midtstilt.

 

Om jeg er inne på noe helt annet må du si ifra, men om du skal fikse det jeg er inne på gjør du slik:

 

<div style="width: 200px; height:auto; margin:0px auto;">
url til elementet som skal midtstilles.
</div>

Endret av jaco
Lenke til kommentar

position: absolute; posisjonerer i forhold til siste element som ikke har position: static;

 

Så følg gjerne tipset til vedkommende som foreslo å sette position: relative; i hovedelementet.

 

Ellers så er text-align: center; en mulighet.

En siste mulighet er å floate og benytte seg av margin for posisjonering.

Lenke til kommentar

Det er korrekt Runar. Langt til venstre for #right. I mellom disse får #mid plass siden marginene er bredere enn left og right :)

 

I html-oppsettet tror jeg det blir noe slikt :

<div id="left">

<div id="right">

<div id="mid">

 

... og nei, det scorer ikke høyt på accessability.

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...