Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor får jeg kjøpt oljekjøler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.kollevold.no/

http://www.facemotorsport.no/

http://www.pedersens-racing.no/bil/

 

Sikkert mange flere (og billigere) plasser også, men der har du jo noen.

 

Offtopic: hvis du skal ha det til automaten i sierraen så holder det med litt kobberrør trekt foran radiatoren.

8258236[/snapback]

 

Slett ikke off topic det nei, burde snart bare starte den o store sierratråden med alle mine små problemer :D

 

Tenkte vel at det går an å jukse til noe, men disse kjølerene jeg fant på nettet var jo ganske billige da...

 

Regner med at kjøling vil hjelpe når automaten konsekvent går varm når jeg kjører sammenhengende i mer enn 2 timer over bakker og berg?

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Du har vel radiator med ekstra tank på sida for kjøling av automatolje. Ikke sjeldent at den (eller rørene fram til den) blir full av dritt.

 

De fleste fordene med slik kasse fikk ettermontert ekstra oljekjøler dersom de ble brukt mye som trekkbil.

 

Tok aldri bilde av det, men jeg la noen rør foran radiatoren. I mitt tilfelle hjalp det heller lite, iogmed at bremsebåndet til 4.gir hadde gått av og metallspon og dritt blokkerte det som var. Resultatet ble jo at automaten rett som det var spytta ut olje gjennom lufteslangen og tilslutt pressa olje ut simmerringen i forkant mot motoren

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Nå kom gamle minner frem......

 

To ganger blåste tetteringen fremme mens jeg dro campingvogn med min gamle Scorpio 2.8i Ghia.

Trodde det var varme som var årsaken, men problemet er at når bronsjeforingen til inngående aksling blir slitt så klarer ikke dreneringen å kvitte seg med all oljen som kommer frem og dermed trykkes tetteringen ut.

Løsningen er å bore dreneringshullet større så tåles det litt slitasje på foringen.

Dette er et problem på A4LD-kassene, for å si det mildt.....

Lenke til kommentar

vel, jeg håper jeg har noen tusen kilometer igjen før automatkassa mi også bare er et minne...

 

Men, dersom tetteringen presses ut, vil kassa lekke da? Og vil den gjøre det konstant?

 

Jeg hadde et tilfelle i desember der kassa gikk varm under en lengre kjøretur og ganske mye girolje forsvant. Det samme skjedde nå nylig under langtur, og når jeg stoppa bilen da så jeg hvordan det dryppet i fra kassa og ned på eksosen. I mellomtiden har girolja holdt seg helt konstant og kassa har oppført seg helt fint, men da har jeg ikke hatt kjøreturer som har vært lengre enn max 40 min. og uten de store motbakkene.

 

Tenkte at en oljekjøler kanskje var tingen siden det er enkelt å montere og uansett vel ikke kan gjøre noen skade, men da er det kanskje ikke der problemet ligger. Ellers er jeg litt skeptisk til å begynne å fikle for mye med kassa av frykt for å gjøre vondt verre, den funker jo tross alt i det daglige nå, men kanskje et dreneringshull hadde vært tingen?

 

Jeg har ikke ettermontert oljekjøler såvidt jeg kan se, kun den som ligger i høyre tanken på radiatoren. Får vel kanskje ta en liten inspeksjon av den uansett.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Når tetteringen forran presses ut så tømmes kassen på et blunk pga at converteren forsynes med olje den veien.

 

Var det forran at det rant olje? I såfall hadde jeg villet ta ned kassen for å skifte tetteringen og samtidig skifte foringen.

 

Den originale kjøleren holder i massevis til vanlig kjøring. Ta løs rørene på kassen og spyl rent fremover.

Lenke til kommentar
Når tetteringen forran presses ut så tømmes kassen på et blunk pga at converteren forsynes med olje den veien.

 

Var det forran at det rant olje? I såfall hadde jeg villet ta ned kassen for å skifte tetteringen og samtidig skifte foringen.

 

Den originale kjøleren holder i massevis til vanlig kjøring. Ta løs rørene på kassen og spyl rent fremover.

8263915[/snapback]

 

Tror ikke spyling, ny tettering og foringer hadde skada uansett nei. Men dersom det er tetteringen, burde ikke kassa ha lekket hele tiden da? Eller rimer det at den kun lekker når den blir belastet mer enn vanlig?

Lenke til kommentar

Hvis tettingen er skadet/blitt hard så vil den foreløpig kanskje bare lekke ved høyt trykk.

Kan og hende at kassen har vært nede før og at tetteringen er limt og kjørnet fast sånn at den ikke kommer ut. Jeg vet det gjøres på veksted for at den ikke skal komme ut igjen.

Det er en dårlig løsning siden det ikke er tetteringen som er problemet. Den klarer ikke å holde i mot når ikke dreneringen tar unna all oljen som lekker forbi lageret.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har endelig funnet ut av dette!

 

Etter at jeg monterte på en ekstra oljekjøler så så ting ut til å fungere bra en stund, men så plutselig en dag begynte bilen å lekke som aldri før. Nå var lekkasjen så stor at det rant ut, i motsetning til forsiktig drypping som jeg har hatt før.

 

Det som var fint med dette var at det nå var tydelig hvor olja kom i fra!

 

Det viste seg at den ene slangen som sitter på rørene som går fra kassa til den originale oljekjøleren hadde et hull. Jeg tror dette hullet har vært der hele tiden, dog mye mindre. Når girolja har blitt varm har den blitt pressa gjennom hullet og olja har blåst bakover på kassa noen som har ført til at jeg har tolket dryppingen i fra selve kassa.

 

Jeg bytta begge slangene når jeg var i gang, og forhåpentligvis vil dette gjøre susen. I tillegg har jeg jo ekstra kjøling nå, så forhåpentligvis vil kassa vare en stund til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...