Downing Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Har null peiling på bil, men håper å få noen innspill: Har en 87-modell Dodge RAM van (V8 5,2 318) som ikke starter. Fikk opplyst at starteren og batteri måtte skiftes, og det er gjort, men bilen er død.. Uten startkabler skjer ingenting, og det er bare veldig svake lys der det skal være lys Med startkabler slår starteren inn, og lys og alt funker som det skal, men starteren turner ikke motoren. Prøvde å tjuvkoble starteren (strøm fra + på batteri til starteren) men da skjedde det ikkenoe, gjorde sikkert noe feil. Bare jeg får tak i et stort nok pipesett skal jeg prøve å turne motoren for hånd, for å se om den står fast. Kan dette være relatert til det elektriske i bilen? Når jeg åpner panseret finner jeg en haug av ledninger og brytere som er lagt inn uoriginalt, men har fått høre at dette ikke er så uvanlig å gjøre med gamle usa-vans. Har planer om å skifte ut ledningsnettet, særlig batterikablene, tror dere det har noe for seg? Edit: Flere lurer på om det er noe galt med jordinga.. Hva gjør jeg med det? Noen tanker? Endret 28. mars 2007 av -Daniel- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Først og fremst så må du nok lade batteriet ditt, hører du om starteren slår inn selv om den ikke turner? blir det ett klikk når du vrir på tenningen i startposisjonen? Lenke til kommentar
Downing Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Batteriet er helt nytt, bør det lades? I tillegg er det "bare" 60 ampere, er det noe hensikt i å kjøpe et kraftigere? Hører et "dunk" fra starteren når jeg vrir om tenninga. (med startkabler) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Batteriet dit er nok litt for lite men ska være nok til å turne motor, ja ett nytt batteri skal ladest, dette gjelder alt fra campingvogn til mobiltelefoner, alle ladd-bare batterier skal laddest før det tas i bruk. Ta å sjekk om du for til å turne motoren med det pipenøkkelsettet ditt. Lenke til kommentar
Downing Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Skal se om jeg får tak i ei pipe som er stor nok. Funker det å lade batteriet ved å sette det inn i bilen til kompisen og kjøre på med høyt turtall? hehe.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 nja njo, men du skal kjøre bra langt og lenge før det er fullt, holder ikke med 2-3 mil Lenke til kommentar
Downing Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Da lader jeg opp batteriet. Dumt spørsmål: Hvilken vei skal jeg turne motoren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Da lader jeg opp batteriet. Dumt spørsmål: Hvilken vei skal jeg turne motoren? 8258251[/snapback] Turn motoren med klokka, slik at du "strammer til" bolten, men det er ikke så nøye på denne motoren da den ikke har register-reim Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Batteriet dit er nok litt for lite men ska være nok til å turne motor, ja ett nytt batteri skal ladest, dette gjelder alt fra campingvogn til mobiltelefoner, alle ladd-bare batterier skal laddest før det tas i bruk. Ta å sjekk om du for til å turne motoren med det pipenøkkelsettet ditt. 8257950[/snapback] Har du noen kilde på det? Er spenningen på et blybatteri lavt vil blyplatene bli spist opp og batteriet får nedsatt kapasitet. Jo høyere startkapasitet jo mere utsatt for dette blir batteriet. Det er første gangen jeg hører at blybatterier må lades før de taes i bruk. Lenke til kommentar
Downing Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg fikk fetter'n til å skaffe og sette inn starter og batteri, så regna med det var greit uten noe lading. Han jobber på verksted, men er ikke mekaniker, så kunne ikke feilsøke kjerra. Lenke til kommentar
Downing Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Men hva med dette med jording osv? Er det noe en kan fikse selv? How? Lenke til kommentar
Downing Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Hvis noen er interessert så prøvde vi å starte bilen med startkabler fra en traktor (!) til kjerra. Ingenting annet skjedde, starteren fikk ikke dratt rundt motoren. Ble forbanna, og gikk løs på ledningsstyret under panseret. Røska fra hverandre en innlagt hovedbryter, og så at polene var helt svarte og tilgrisa. Kobla forbi bryteren, og se! Det ble liv. Starteren drar rundt motoren men ikke fort nok til å starte (fikk jeg beskjed om), og skal dermed prøve med sterkere batteri til mandag Lenke til kommentar
Downing Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Har prøvd å sjekke litt rundt på nettet etter info om batterier osv. Er det som kalles "startbatterier" det man skal ha i en bil? Hehe.. Hvor får man tak i et skikkelig kraftbatteri? (over 100 ampere helst) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Startbatteri er batteriet man bruker i bil, hobby batterier er det man bruker i campingvogner, hytter osv. Du må ha et batteri som leverer all sin kraft i startøyeblikket, oppgi ditt reg. nr. så får du nok det batterietet du skal ha. Eller ta med deg vognkort til selgeren. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 60amp er nok for lite for en Amcar på den størrelsen. Se i instruksjonsboka hvor stort det skal være. Har dere 1 eller 2 batterier? Lenke til kommentar
Downing Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Ett. Det er bare plass til ett vanlig str. under panseret :S Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Ok, er ikke sikkert det er standard på den modellen eller. Har ikke vært borti Dodge Ram så mye teknisk. Om du har instruksjonsboken står det sikkert der Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Kan ikke inbille meg at starteren trekker mere en 600A, så da skal et vanlig "startbatteri" klare brasene. Hvor mange AH batteriet har forteller en del om kapasiteten på batteriet men ikke nødvendigvis startstrømmen det klarer å levere. Har med oppbygningen av batteriet og gjøre. Det forige batteriet jeg hadde i bilen var på 62AH men kunne levere 650A i startøyeblikket. Lenke til kommentar
Downing Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Satte inn et stort batteri i dag, og motoren fyrte opp, til undertegnedes orgasmiske begeistring. Men den døde etter 5 sekunder, og vi var tilbake til det vanlige. Ligger feilen i det elektriske? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Da er den ikke havarert i allefall, la den hvile litt å prøv igjen, kan hende dere druknet den. Ta ut tennplugger og rengjør dem med stålbørste (FORSIKTIG!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå