XplittR Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hei, har tenkt å spille litt System of a Down og vil gjerne da bruke de tabulatorene som ligger på nettet, men de er stemt i CGCFAD istedenfor EADGBE, slik som min gitar. Har ikke tuner og har ikke lyst å bruke penger på det nå. Er det noen programmer på dataen som utgir rett lyd etc? (Har ganske bra gehør) Ellers så har jeg ett keyboard ståendes(søstra sitt) som jeg kan stemme etter, men da må jeg vite hva jeg skal trykke for å få rett tone på gitaren. Har søgt på google, men fannt ingenting på norsk og skjønte ikke det som sto på engelsk. Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Her finner du et program som heter g-tune som funker rimelig bra. Lenke til kommentar
XplittR Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Mikrofonen fungerer desverre ikkje, så det programmet fungerer ikkje, med mindre eg er heilt blid. Kan du sei korleis eg kan stemme gitaren uten mikrofon eller tuner? Har som sagt bra gehør. Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Trodde det ga deg tonene, men der tok jeg visst feil. Jaja. Du kan vel bruke det keyboardet da. Denne tegningen burde hjelpe. Samme mønsteret går igjen over hele, så du får lete deg fram til den tonen som er i rett oktav. Du kommer til å få litt slappe strenger da... Spesielt om de er tynne. Endret 28. mars 2007 av kakk Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 søk på google! pleier å funke det....jeg har selv gjort det og fant en "tuner"(spilte av tonene i lyd) dermed kunnejeg stemme gitaren sånn! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Det du er ute etter er 'drop C' tuning. Det er det samme som Drop D bare en tone lavere. Det greieste er jo stemmeapparat som tar andre typer tuning, evt. høre tonene fra nettet, piano, en annen gitar i den rette tuningen e.l. --- Men er jo litt greit å være uavhengig av andre hjelpemidler også iblandt. Har du en vanlig E A D G B E stemming på gitaren, og øre for toner, er det ganske greit å stemme uten noe hjelpemidler som helst. Her er slik jeg gjør det. Holder 1 bånd på 2. streng (B streng). Da har du en C (du kan forsåvidt bruke en hvilken som helst C). Stem 6. streng (mørk E) nedover slik at tonen er lik bare to oktaver lavere. Da har du den første C'en. Frendeles på 6. streng, holder du på 7 bånd, og stemmer 5 streng lik. Hold 5 bånd på 5. streng, stem 4. streng lik. Sjekk at streng 4 og 6 stemmer overens (låter bra sammen siden begge skal være C). Resten fortsetter du bare å stemme som vanlig stemming (altså 5. bånd på 4.streng, 4 bånd på 3.streng, 5 bånd på 2.streng) Du kan til slutt sjekke mellom 1. og 6. streng ved å holde andre bånd på 6 streng og spille den sammen med 1. streng (som da er D). Spiller de rent sammen skal du ha en drop C stemming. Endret 2. april 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 vet at det fins divers mp3-filer på verdensveven som har de rette tonene for den tuningen du søker. prøv å søk på "drop c tuning" e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå