Gå til innhold

master/slave

huber

Anbefalte innlegg

Mener at hardisk skal stå som master og cd-rom som slave.Har bare en kabel.Når jeg har det stående slik står maskina og leter etter primary master i ca 20 sek før hardisken finnes.Står hd som slave og cd-rom som master starter den opp normalt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få cd-romen vekk fra hd kabelen! Du får bare en utrolig treig maskin! En ekstra kabel koster noen tiere :smile: Alle "nyere" hovedkort har minst 2 IDE kontakter, om det ikke er en gammel Compaq da, hehe.

En annen yting er om du kjører UDMA på harddisken så blir det bare krøll når du hekter på en DMA enhet her. Hvedkort som støtter UDMA (ATA 66, 100 eller 133 er det samme som Ultra-DMA) har 2 UDMA kontakter og 2 vanlige IDE kontakter.

Lenke til kommentar

Nei, men prøv selv..

UDMA går dårlig med vanlig DMA. De aller fleste nye maskiner kjører UDMA, kanskje med unntak av noen bærbare. Cd-rom og brennere bruker så vidt jeg vet DMA. Da blir det problemer å kjøre disse på samme kanal. Den med dårligst ytelse (DMA) bestemmer hastigheten.

Aksesstiden blir muligens også bremset av at cd-rom har en vaaanvittig laaang aksesstid.

Edit: tillegsopplysn.

[ Denne Melding var redigert av: format c: på 2002-12-14 21:12 ]

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Sett opp HD til "User" osv. i bios så slipper du søkingen, den står mest sansynlig på "Auto" nå.

Se gjerne i manualen for hovedkortet ditt om du ikke vet hvordan dette gjøres, om du mangler denne kan den sikkert lastes ned fra produsntens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Quote:

Har du prøvd det?

Klarte du å måle noen STOR forskjell? ;o)

Ser ingen grunn til å kjøre 2 forskjellige grensesnitt på samme kanal når jeg har 4 kanaler. Hvorfor er det så viktig å klemme en CD inn på sanmme kabel som en UDMA HD? CD hører til på den vanlige IDE kanalen, basta bom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...