Gå til innhold

64 GB SSD fra Samsung

Anbefalte innlegg

Jeg skrev noen lange innlegg om overskrivings-mengden på flash og harddisk i denne tråden. Håper det oppklarer litt av de sprikende estimatene for overskriving.

Forøvrig vil det ta 148 døgn med kontinuerlig overskriving å overskrive en 64 GB flashdisk 10.000 ganger med en hastighet på 50 MB/s. (Med slitasjeutjevningsteknikker vil hele disken slites ganske jevnt.) Så kan man spørre seg hvor mange prosent av tida PCen er på man vil drive med overskriving og dermed hvor fort man vil bruke opp de 148 døgnene med skriving ved vanlig sporadisk overskriving.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal også sies at en harddisk lever ikke særlig lenge heller om den konstant jobber med lesing/skriving. Snakker om kanskje et par hundre dager om den jobber kontinuerlig. Den slites da også tilsvarende på lesing.

Lenke til kommentar
Det skal også sies at en harddisk lever ikke særlig lenge heller om den konstant jobber med lesing/skriving. Snakker om kanskje et par hundre dager om den jobber kontinuerlig. Den slites da også tilsvarende på lesing.

8364739[/snapback]

Har du noen kilde på det estimatet?

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke, men hvis vi snakker om harddisker som brukes i f.eks servere, så beregnes det gjerne en levetid på under ett år i en aktiv server om det er standard-disker (dvs. disker som ikke er laget for å brukes aktivt 24/7, eksempelvis Seagate Cheetah, WD Raptor, og tilsvarende serier).

Lenke til kommentar
Nei, det har jeg ikke, men hvis vi snakker om harddisker som brukes i f.eks servere, så beregnes det gjerne en levetid på under ett år i en aktiv server om det er standard-disker (dvs. disker som ikke er laget for å brukes aktivt 24/7, eksempelvis Seagate Cheetah, WD Raptor, og tilsvarende serier).

8364917[/snapback]

Men det er ikke nødvendigvis reellt av den grunn, se feks google sin undersøkelse, der de ikke fant noen nevneverdig forskjell i varighet mellom konsumentdisker og disker laget for å vare lenge.

AtW

Lenke til kommentar

Er man heldig, så holder vanlige disker lenge også. I min filserver har jeg en IBM "Deathstar" disk på 60gb som har en worktime (tid som den har enten lest elelr skrevet til/fra disk) på over 4.5 år nå.

Men jeg forventer ikke akkurat at den holder seg stabil ut århundre, så lagres heller lite viktig på den.

Jeg tror det kommer mye ned til hvordan man behandler dem også, nå har mine disker stått i en server med gjevn stabil temperatur i 5-6 år.

Lenke til kommentar
Er man heldig, så holder vanlige disker lenge også. I min filserver har jeg en IBM "Deathstar" disk på 60gb som har en worktime (tid som den har enten lest elelr skrevet til/fra disk) på over 4.5 år nå.

Men jeg forventer ikke akkurat at den holder seg stabil ut århundre, så lagres heller lite viktig på den.

Jeg tror det kommer mye ned til hvordan man behandler dem også, nå har mine disker stått i en server med gjevn stabil temperatur i 5-6 år.

8365849[/snapback]

:D Jeg har også en Deskstar/"Deathstar", og den surrer og tikker støtt og stødig ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...