Gå til innhold

Byggingeniør som privatist?

Salias

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet om det er mulig å bli byggingeniør som privatist?

Med mulig mener jeg både rent praktisk om det finnes skoler som legger til rette for det, og om det er gjennomførbart i henhold til pensum o.l. (for vanskelig?)

Har prøvd å ringe noen skoler for info, men sitter egentlig igjen med fler spørsmål enn svar! :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det jeg ikke helt skjønte, i teorien kan man visstnok ta nesten alle fag i Norge som privatist men så er det dette med prosjektoppgaver o.l. da.

Det var derfor jeg lurte på det, men fikk ikke noe klart svar fra skolene jeg har ringt.

Lenke til kommentar

Dersom vi glemmer hva som faktisk er mulig eller ikke, så er privatistretten nedfelt i Lov om universiteter og høyskoler, § 3-10:

§ 3-10. Rett til å gå opp til eksamen

(1) Den som oppfyller kravene til opptak, jf. § 3-6, og andre krav for å gå opp til eksamen i vedkommende fag eller studium, har rett til å gå opp til eksamen. Dette gjelder også studenter som ikke er opptatt ved faget eller studiet.

(2) Oppmelding etter denne paragraf kan nektes dersom kandidaten ikke har fulgt obligatorisk undervisning eller gjennomført obligatorisk praksis.

(3) Styret gir forskrift om adgangen til å gå opp til eksamen, og kan fastsette særskilt oppmeldingsfrist for kandidater som går opp til eksamen uten å være tatt opp som student.

(4) Styret kan fastsette at eksamenskandidater som ikke er tatt opp som studenter til vedkommende studium, skal betale et vederlag som dekker institusjonens merutgifter ved å holde eksamen for denne gruppen eller eventuell egenbetaling fastsatt for studiet eller faget. Departementet kan gi forskrift om egenbetaling etter denne bestemmelsen.

Dette innebærer en del ting: En kandidat (privatist/student) har rett til å gå opp til eksamen dersom de oppfyller opptakskravene, men kandidaten kan nektes å gå opp til eksamen dersom de ikke har fulgt obligatorisk undervisning/praksis. Siden slike former for undervisning/oppgaveskriving kan være stengt - i betydning at du må være tatt opp til studiet for å kunne følge de - så kan lærestedet nekte privatister å gå opp til eksamen.

Det lærested kan gjøre, er å arrangere særskilte eksamener for privatistene. Dette innebærer at privatistetene går opp til egne eksamener, som oftest mer omfattende prøver enn det studentene har. Årsaken til at vurderingen/eksamen blir mer omfattende er at privatistene skal prøves i stoff som studentene har fått vurdert gjennom gruppearbeid, praksisoppgaver, seminarinnlegg, etc.

Dersom det er praksisorienterte studier, så innebærer dette at det for lærestedet kan bli en relativt dyr affære å lage slike særskilte eksamener. Det er disse utgiftene lærestedet kan kreve at privatisten dekker (jfr. § 3-10, underpunkt 4).

Og så for å svare på spørsmålet ditt: Jeg vil tro du vanskelig finner et lærested som er villig til å bruke så mye tid og ressurser på å la en enkelt person gjennomføre alle emnene som kreves for å oppnå graden som ingeniør.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...