swanky Skrevet 14. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg er delvis på jakt etter en bærbar, og har sett litt på den nye iBook fra Apple. Sist gang jeg kjøpte stasjonær maskin klarte jeg å innbille meg at jeg trengte dyrt grafikkort og rask prosessor. Dette har jo delvis betalt seg senere, siden jeg ikke har byttet ut noe som helst å nærmere to år. Når jeg nå ser etter en bærbar, så er det mest fordi jeg innser at det hadde vært greit å kunne ta med seg litt arbeid når jeg ikke er hjemme. Programmene jeg kommer til å kjøre er først og fremst rettet mot web design: Macromedia Studio MX (Dreamweaver, Flash, Fireworks) Photoshop (bare "streit" redigering, ikke noe heavy saker) DVD (koble den til TV'en) Musikk (koble til stereoanlegg og spille av MP3) Jeg vet at dette delvis er ting som drar fordel av en G4-prosessor, men PowerBook ligger langt over det jeg er villig til å betale. Dessuten er størrelsen på en iBook "sympatisk". Så det jeg lurer på er: har noen erfaring med hvordan denne programvaren kjører på en iBook med 700-800MHz prosessor? Konkrete erfaringer med iBook tas også imot med takk! swanky Lenke til kommentar
macrules Skrevet 14. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2002 Min ibook fungerer glimrende til alt det du beskriver. Min er derimot litt gammel.... 600mhz med 384mb ram og kun 8mb skjerm-ram. Den du kan kjøpe koster f.eks NOK 12.990,00 12.1-inch TFT XGA display 800MHz PowerPC G3 512K L2 cache (at 800MHz) 128MB SDRAM memory 30GB Ultra ATA drive DVD/CD-RW drive ATI Mobility Radeon 7500 32MB video memory 10/100BASE-T Ethernet 56K internal modem AirPort ready Image http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...re?family=iBook Så den skal nok holde mer enn nok ja! :smile: [ Denne Melding var redigert av: macrules på 2002-12-14 22:44 ] Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 14. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2002 Fikk denne ibook´en i dag. Funker fint så langt =) Er liten og sexy, litt tung. Kostet med 13989NOK på officeline, da fikk eg 256mb ram gratis med som dem satte i. Lenke til kommentar
twb Skrevet 16. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 iBook med 12.1" skjerm er håpløs for det arbeidet du beskriver (webdesign). Du bør ha minst 14" skjerm med oppløsning på 1024x768. Disken har lenge vært en lei flaskehals på bærbare maskiner. iBook leveres normalt med disker som på 4200 rpm. Du bør absolutt bytte dette til 5400 rpm. Jeg regner med at du kan kjøpe til dette separat, også for iBook, hvis maskinen ikke kan leveres med en slik ved kjøp. iBook er sexy og stilig å se på. Men som kjent betyr ikke utseende alt i det lange løp. Mye viktigere er det som er på innsiden. Kraftmessig får du rett og slett mer for pengene ved å kjøpe en bærebar PC. For de som kan betale er IBM toppmaskiner, deretter kommer Compaq, mens Dell gir mest for pengene. For kjøpere med lavt budsjett lønner det seg å følge med på Dell sine tilbud nå frem mot jul. Nå får du en maskin med 1.7 GHz prosessor og 1400x1024 skjerm for 14000 kroner. [ Denne Melding var redigert av: twb på 2002-12-16 09:00 ] Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 16. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 08:53, skrev twb:iBook med 12.1" skjerm er håpløs for det arbeidet du beskriver (webdesign). Du bør ha minst 14" skjerm med oppløsning på 1024x768. :???: Hvorfor i all verden er en oppløsning på 1024x768 OK på en 14 tommer og ikke en 12.1??? Lenke til kommentar
macrules Skrevet 16. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: iBook er sexy og stilig å se på. Men som kjent betyr ikke utseende alt i det lange løp. Mye viktigere er det som er på innsiden. Skal man velge mellom xp og OSX er jo valget lett. :wink: Lenke til kommentar
twb Skrevet 16. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Hvorfor i all verden er en oppløsning på 1024x768 OK på en 14 tommer og ikke en 12.1??? Fordi den er 2 tommer mindre. :wink: Men uansett synes ikke jeg 1024 er OK. For 5 år siden var en slik oppløsning OK. I dag er dette teknologi fra steinalderen. Du bør ha en skjerm som kjører fint med mer enn 1024x768 i dag, enten du jobber med tekst eller bilder. Og da faller desverre iBook helt ut. Eller finnes det iBook med høyere oppløsning enn 1024? [ Denne Melding var redigert av: twb på 2002-12-16 10:50 ] Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 16. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 10:40, skrev twb:Fordi den er 2 tommer mindre. :wink: Men man får jo ikke plass til noe mer på skjermen av den grunn. Personlig synes jeg 14 tommers iBooken er Apples mest meningsløse modell. Den er bare større uten å gi deg noe ekstra. Quote: Du bør ha en skjerm som kjører fint med mer enn 1024x768 i dag, enten du jobber med tekst eller bilder. Hvis vi snakker om kraftig grafikkarbeid er jeg enig. Men tekst. Sorry, men 1024x768 holder helt fint. Bruker faktisk Word oftere på iBook'en enn den stasjonære (17tommer 1280x1024). Selv når jeg er hjemme! Enkel Photoshopping er også OK, men skal du produsere plakater for trykk etc. er det selvfølgelig snaut. Quote: Eller finnes det iBook med høyere oppløsning enn 1024? Nei. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 Takk for innspillene. Når det gjelder datakraft pr. krone så er sikkert PC et "bedre" valg. Men jeg har kommet fram til at jeg ikke gidder å henge med på denne GHz-greia lenger. iBook veier 0,5-1 kg mindre enn bærbare pc-er til samme pris, de ser utvilsomt bedre ut, og det ligger en velsignet frigjorthet i forhold til prosessorhastighet i hele konseptet. Jeg har venner som fremdeles er storfornøyd med sine tre år gamle Applemaskiner, det til tross for at de ikke henger med i hastighetskrigen. Jeg har en stasjonær PC stående hjemme som ble kjøpt inn med tanke på at jeg "sikkert kom til å spille på den". Resultatet? Den er stor, den bråker og den var fullstendig overdimensjonert for det jeg faktisk bruker den til. Og det spillet jeg har brukt mest tid på er Civ 3. Jeg har nå prøvd en iBook, og jeg må bare si at jeg er overbevist: den er stillere og kjøligere enn bærbare PC'er jeg har prøvd. Og hastigheten var det ingenting å si på. Den kjørte de programmene jeg ville at den skulle kjøre raskt nok. Så nå blir det Mac på meg! Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 16. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 ibook har ikke tv-utgang, bare så du vet det. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. desember 2002 Men Apple har en liten duppedings som fungerte utmerket da jeg prøvde det ut :smile: S-Video- og composite video-utgang http://www.apple.com/no/ibook/graphics.html swanky [ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-12-16 15:09 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå