ttorneby Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hadde store problemer med laptopen min, så jeg tenkte jeg skulle prøve å oppdatere BIOS, for å se om kanskje det kunne hjelpe. Det skulle jeg ikke ha tenkt! Bios ble lastet ned fra Acer sine hjemmesider (Vet at det var riktig versjon), og installasjonsveivisningen ble fulgt, men under installasjonen hang PC'en seg. Der hang den, helt til jeg ble nødt til å prøve å restarte den. Og da dukker det kun en svart skjerm opp (ingen lysendring i det hele tatt). Noen som vet om det lar seg gjøre å fikse noe sånt? Har forøvrig prøvd ekstern skjerm, uten at det hjalp noe. PC'en er forøvrig en Acer Travelmate 4151LMi Og ja, jeg vet man bør ikke fikle med ting man (tydeligvis) ikke kan, men hvordan skal man kunne lære av sine feil da? Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Tror kanskje du kan få hjelp her: Clicky Lenke til kommentar
mosher Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Hadde store problemer med laptopen min, så jeg tenkte jeg skulle prøve å oppdatere BIOS, for å se om kanskje det kunne hjelpe. Det skulle jeg ikke ha tenkt!Bios ble lastet ned fra Acer sine hjemmesider (Vet at det var riktig versjon), og installasjonsveivisningen ble fulgt, men under installasjonen hang PC'en seg. Der hang den, helt til jeg ble nødt til å prøve å restarte den. Og da dukker det kun en svart skjerm opp (ingen lysendring i det hele tatt). Noen som vet om det lar seg gjøre å fikse noe sånt? Har forøvrig prøvd ekstern skjerm, uten at det hjalp noe. PC'en er forøvrig en Acer Travelmate 4151LMi Og ja, jeg vet man bør ikke fikle med ting man (tydeligvis) ikke kan, men hvordan skal man kunne lære av sine feil da? 8256130[/snapback] Auda, når den henger seg ved BIOS flashing, så kan det fort skje at flashinga har gått skeis. Da vil ikke du ha en komplett BIOS i maskina, da den sletter den gamle før flashing. Løsningne blir å skifte BIOS brikke, Acer kan kansje være behjelpelig med å sende deg en ny om slikt er utskiftbart, om ikke må du inn til noen med den som kan flashe den for deg. Jeg vet jeg flashet feil BIOS på en eldre maskin litt tilbake, da lagde jeg en diskette som autostartet med flashprogrammet og flashet den i "blinde", men ikke sikkert din maskin klarer dette om BIOS'en er helt korrupt. Men jeg tror dette skal fungere uansett. Mosher Endret 28. mars 2007 av mosher Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Auda, når den henger seg ved BIOS flashing, så kan det fort skje at flashinga har gått skeis. Da vil ikke du ha en komplett BIOS i maskina, da den slettere den gamle før flashing.Løsningne blir å skifte BIOS brikke, Acer kan kansje være gehjelpelig med å sende deg en ny om slikt er utskiftbart, om ikke må du inn til noen med den som kan flashe den for deg. Jeg vet jeg flashet feil BIOS på en eldre maskin litt tilbake, da lagde jeg en diskette som autostartet med flashprogrammet og flashet den i "blinde", men ikke sikkert din maskin klarer dette om BIOS'en er helt korrupt. Tror nok en flashing i blinde skulle fungere ok. Fremgangsmåten beskrives nærmere på den siden jeg linket til. Lenke til kommentar
ttorneby Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Takk jon_o for linken! I følge "oppskriften" som sto beskrevet i den linken, så kunne jeg i prinsippet ha benyttet meg av en "flash recovery jumper", men det forutsatte visstnok at jeg hadde en slik jumper, noe jeg ikke kunne se, da jeg letta på lokket. Vel, jeg fikk vel egentlig ikke sett så grundig, for dekselet hang igjen i DVD-brenneren. Noen som vet hvordan jeg får ut denne, så kanskje jeg kan få leta litt bedre. Forøvrig sto det at jeg måtte ha en diskettstasjon (antar at guiden er myntet på stasjonære PC'er), kan det brukes en vanlig DVD-brenner mon tro? Er kanskje mulig å bytte BIOS-brikke, men hvis jeg ikke engang greier å oppdatere BIOS, så tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på noe slikt (med mindre det er veldig billig, noe det som oftest ikke er) Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Før du begynner å rote med det der, ville jeg ha forsøkt å flashe biosen i blinde. Lån deg en ekstern diskettstasjon og lag en bootdiskett med en bios-flash som kjøres automatisk ved oppstart, jf. Solution 1 i den linken jeg ga deg. Lenke til kommentar
ttorneby Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Ekstern diskettstasjon var ikke så lett å finne noe sted, men det har dukket opp flere problemer (utfordring om du vil): Disse filene som jeg lastet ned fra acer sin side er større enn plassen på en diskett. Totalt er det 1,54 MB med filer. Hvilke filer det er snakk om kan dere se på vedlagt bilde. Er det helt umulig å brenne en boot-cd istedetfor en diskett? Jeg har prøvd å brenne filene direkte til CD uten hell, men kanskje hvis man gjør det på en annen måte, eller? Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hva skal du med en winflash? Det du trenger er en boot flash. Om du følger rådene som gis i lenken under, burde du ha en sjanse: http://www.wimsbios.com/phpBB2/topic8541.html Lenke til kommentar
Tankakern Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Dæven! Det funka Det Tolik746 sa på den Wimsbios-sia. Redda akkurat en helt nyinnkjøpt Acer Aspire 9814! Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Dæven! Det funka Det Tolik746 sa på den Wimsbios-sia. Redda akkurat en helt nyinnkjøpt Acer Aspire 9814! 8264895[/snapback] Gratulerer. Tipper det er en som er lettet Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 vedr ekstern disk stasjon, vet ikke om du har funnet men jeg var i nød å måtte ha der å da men aldri mere.. så jeg dro på elkjøp og kjøpte en, dro hjem, flashet, dro tilbake å brukte retur retten.. pengene tilbake. sleipt, men har intet dårlig nattesøvn over elkjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå