Gå til innhold

Portrett-objektiv til Canon 400 d

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et nytt objektiv, Canon 50 mm 1.8 og synes det er bra i forhold til prisen, men man må liksom blende det ned ganske mye for å få bra bilder og det jeg i utgangspunktet ønsket meg var portrett bilder med diffus bakgrunn, men når jeg bruker blender for å få dette til så er ikke bildene så bra og skarpe i forhold til lav blender. Er dette objektivet bare sånn (prisen er jo ganske lav) ?Eventuelt hvilket annet objektiv bør jeg velge til portrett-fotografering ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg EF 100mm f/2.0 USM, og har vært veldig godt fornøyd med dette objektivet. Koster 1000-lappen mer enn 85mm f/1.8, men nå ble det 100mm i mitt tilfelle. Dersom du vurderer 85mm f/1.8 kan du ta en titt på denne grundige testen: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm

Det som er litt ironisk er at L-versjonen av dette objektivet faktisk har mellom 2 og 4 ganger tregere autofokus enn f/1.8. Derfor er sistnevnte et must om du også har planer om å bruke objektivet til sport :)

Lenke til kommentar
Det jo fristende å kunne fylle både funksjonen til 85mm f/1.8 og 90-100mm f/2.8 macro i ett og samme objektiv.

Altså en macro som gjør tilnærmet samme jobben som 85mm.

Tamron 90mm f/2.8 macro? :o)

8263570[/snapback]

Men spørsmålet er jo om den reduserte blenderen, treigere autofokus etc gjør at det har noen hensikt å se etter "dual purpose", eller om det er bedre å prioritere primær funksjon?

-k

Lenke til kommentar
Men spørsmålet er jo om den reduserte blenderen, treigere autofokus etc gjør at det har noen hensikt å se etter "dual purpose", eller om det er bedre å prioritere primær funksjon?

Med mindre du skal ta mye sportsbilder, tror jeg ikke du vil tenke så mye over det... Da vil du selvfølgelig ha både lysstyrke og rask AF. Til portretter bør man heller jobbe med lyssetting/forhold, og verken AF-hastigheten eller lysstyrken bør by på de store problemene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...