Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :D

Jeg skal kjøpe meg ett web kamera til min bærbare pc og lurte på om det var noen som hadde noen erfaringer dere ville dele med meg...Skal ha ett under 500kr som jeg skal bruke på msn og kankje ta stillbilder også med da...Vil jo ha den beste kvaliteten til den prisen....

Jeg vet nesten ingenting om data og ingenting om web kamera så jeg håper dere forklare dere godt! :!: hihihi

Skal jeg ha med ledning eller uten?

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du får mange bra kamera for under 500 kroner.

Anbefaler deg å bruke prisguiden, og se litt på erfaringer fra andre brukere.

Og du må nok ha med ledning ja, de fleste bruker USB som alle nyere maskiner har.

Kommer med noen eksempler på kamera under her, som skal være ganske bra i forhold til prisen:

Logitech QuickCam Communicate

Logitech QuickCam Communicate Plus

Logitech Quickcam Pro 5000

Lykke til!

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Ok.takk ska du ha :)

Men jeg skulle visst hva litt forskjellige ting er før jeg leter....

Feks: Hva er video-oppløsning?, bildeoppløsning?, videobilder opptil feks: 30 per. sek.? Er det en fordel med zoom?, hva er mac basert? Hva er alt dette og hva vil det si/bety? Fordeler og ulemper ønskelig :cool:

Lenke til kommentar

Får prøve å gi litt enkel info da vet du... :yes:

Video oppløsning er hvor mange punkter bildet blir laget av når du filmer, altså slik som TV -bilder. 640x480 er veldig vanlig, og gir helt fint bilde på en dataskjerm.

Har du en dataskjerm med oppløsning på 1280x1024 (19" LCD) vil bilde fra kamera fylle ca. 1/4 av skjermen i god kvalitet.

Kan forstørre det også, men det blir da litt mere grovkornet.

Bildeoppløsning er den oppløsning bildet får fra kamera hvis du bruker det som fotoapparat. Da lagres det ett bilde med litt bedre oppløsning enn video, greit å bruke hvis du skal legge inn et bilde av deg selv eller noe.

Blir ikke like bra som et eget digitalt fotoapparat, men helt greit.

Når det gjelder oppløsning er generelt høyere oppløsning bedre.

Videobilder 30 per. sekund vil si at når du filmer video vil du få 30 bilder i sekundet. Over 25 er bra. Er det f.eks. 15 i sekundet vil bildet hakke litt, det flyter mere jevnt med 25 eller 30 bilder i sekundet.

Zoom er ikke så ofte nyttig, og det reduserer gjerne kvaliteten på bildet noe.

Kan være greit å ha hvis avstanden fra kamera til det du skal filme (ansiktet ditt?)varierer.

MAC basert er vel enkelt å greit at det kan brukes på maskiner av typen MAC. Og du har vel vanlig PC, så da er ikke det noe å tenke på.

En ting det er vanskelig å lese ut fra infoen om kamera, er hvor bra det fungerer i dårlig lys. Der er det ofte forskjell på billige og dyrere modeller, må nesten bare høre på erfaringer eller teste selv for å finne ut av det.

Kan også lese litt tester på linken under her, og se om du får litt info:

Vi tester webkameraer, Din Side

Fant forresten et ganske bra og rimelig kamera på Elprice hvis du bor i nærheten av en butikk:

Creatives Live! Cam Video IM Pro

Nettulf

Lenke til kommentar

MAC basert er vel enkelt å greit at det kan brukes på maskiner av typen MAC. Og du har vel vanlig PC, så da er ikke det noe å tenke på.

Nettulf

8259825[/snapback]

Sikker på det ikke er menes at den baserer seg på mac adressen? Tenker da selvfølgelig på kameraer som går over ethernet.

Lenke til kommentar

Nettulf

8259825[/snapback]

Sikker på det ikke er menes at den baserer seg på mac adressen? Tenker da selvfølgelig på kameraer som går over ethernet.

8260928[/snapback]

Er nok ikke det...

De som går via nettverk er vanligvis kalt noe med Nettverksbasert,

eller ikke PC basert.

Fant ett MAC basert kamera nå, ikke overraskende produsert av Apple:

Apple iSight

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...