Gå til innhold

Finnes linux mail server med windows klient ?

Anbefalte innlegg

Nå var jeg så godt i gang...

Finnes det en Linux Mail server som jeg også kan bruke fra windows ?

I dag har jeg en windows server hvor vi har hver vår .pst fil liggende, og alle windows maskinene har installert Outlook og henter mail'en fra denne.

Nå som jeg driver ett lite linux eksperiment, så kunne jeg tenkt meg å lest mail her også. Hvis det er mulig å bruke .pst filen i et linux program til å sende/motta mail, så kan dette også være en løsning, men det beste hadde vært om det hadde vært mulig å sette opp en mail server i linux som jeg kunne ha brukt fra windows også. Hvis denne serveren hadde hatt mulighet for web mail, hadde det vært veldig bra, men ikke ett must.

Marvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Du vil ikke bruke PST-filen, det er et søpleformat. Men du kan kanskje eksportere fra den til noe skikkelig.

Det er et utall mailservere du kan kjøre på linux som du kan koble til med fra et utall klienter som du kan kjøre på et utall os, dette er fordelen med å bruke åpne standarder. Det du typisk vil kjøre er en IMAP-server (denne klientene kobler seg til for å lese mail) og en SMTP-server (denne klientene kobler seg til for å sende mail).

Selv bruker jeg Postfix og courier-imap, som jeg igrunn kan anbefale, det finnes mange howtoer på hvordan du kan sette opp dette på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg fant flere howtoer og det så ikke så lett ut, men jeg tenkte at jeg skulle prøve.

Jeg har tenkt til å ha denne på en egen server, men jeg er litt usikker.

Skal jeg installere Ubuntu Server 6.10 eller Ubuntu 7.04 Beta ?

Hadde tenkt til å installere serveren, siden det skal være en server, men 7.04 Beta på hovedmaskinen min fant NTFS diskene mine uten at jeg trengte å gjøre noe.

Serveren har 2 NTFS disker som jeg skal dele ut på nettverket.

Hvis jeg får alt til å virke, så kan jeg godt gjøre om NTFS diskene til ett eller annet Linux format, men jeg hadde ikke lyst til å gjøre det før det virker.

Marvin

Lenke til kommentar

Hvis det er forskjellen, så er det vel egentlig ikke noen tvil, da blir det 7.04 Beta :-)

Jeg så at det stod noe om at Server versjonen var sikrere (at alle portene var stengt, default) og at man kunne installere Apache, MySql og PHP veldig enkelt, men hvis det ikke er noe grafisk brukergrensesnitt, så tror jeg at jeg er litt lost....

Marvin

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått installert 7.04 Beta på serveren min også.

Jeg har funnet denne guiden :

http://flurdy.com/docs/postfix/

Virker dette som en god guide, eller er det noen andre som kanskje er bedre ?

Lurte også på om det finnes noen skins til Evolution mail programmet, slik at det blir mest mulig likt Outlook ?

(Prøver å få kona til ikke å merke at vi bruker ubuntu... :-) )

Marvin

Lenke til kommentar

7.04 Beta er ikke ett ferdig produkt og kan kræsje, jeg ville heller anbefale å bruke versjon 6.06 (har langtidsstøtte, eller Long Time Support som det heter på engelsk, som varer til 2011) eller 6.10 inntil 7.04 er ferdig.

Men siden du allerede har installert er det ikke mye man kan gjøre. :ermm:

Tror ikke det er mulig å få Evolution til så se helt ut som Outlook Express uten å måtte programmere det selv, og dessuten er det jo best at kona di også får vite at du bruker dette fabelaktige systemet. :thumbup:

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt evolution på lenge, men det er jo diverse innstillinger som kan endres på, hvordan mailene skal listes opp, hvilke typer kolonner som skal vises osv. Skal ikke være vanskelig å finne ;)

Eventuelt kan du se i synaptic package manager og søke etter thunderbird. Den skal ikke være vanskelig å finne, og utseende er ikke særlig annerledes enn thunderbird for windows.

--

Et lite spm; trur du virkelig ikke kona di vil legge merke til den knallbrune/orange vindusdekorasjonen? :p

Lenke til kommentar
7.04 Beta er ikke ett ferdig produkt og kan kræsje, jeg ville heller anbefale å bruke versjon 6.06 (har langtidsstøtte, eller Long Time Support som det heter på engelsk, som varer til 2011) eller 6.10 inntil 7.04 er ferdig.

Jeg har fått noen heng/restart med 7.04 som jeg kanskje ikke hadde fått hvis jeg hadde fått installert 6.06 eller 6.10 riktig. (tryner når jeg switcher user til en bruker som har aktivert Beryl, + en gang når jeg lot vnc stå 1 time alene. Tror kanskje at dette er pga beta driverene til nVidia)

Grunnen til at jeg har installert 7.04 allikevel er at jeg installerte først 6.10 og fikk denne opp etter en del problemer med nVidia Driveren, for derette å ødlegge den når jeg installerte Beryl. Jeg måtte dessuten redigere xorg.conf både for å starte installasjonen og etter at jeg hadde installert. I 7.04 fungerte dette med en gang. I tillegg var det deilig at NTFS fungerte uten at jeg trengte å gjøre noe. Veldig fint for en nybegynner :-)

Et lite spm; trur du virkelig ikke kona di vil legge merke til den knallbrune/orange vindusdekorasjonen? tongue.gif

Jeg har gjort bakgrunnen blå (samme farge som jeg har i windowsen min), tror du dette holder ? :-)

Det var egentlig ikke sånn ment, hun har faktisk blitt ganske flink og vet utmerket godt når hun er i Ubuntu og når hun er i windows. Klarer til og med å bytte mellom dem og velge riktig i bootmanageren :-)

Det som egentlig var problemet var at jeg viste henne at hun kunne hente ned mailen i Evolution, men hun er vant til Outlook 2003 (ikke express) og likte ikke hvordan Evolution så ut (etter 3 sekunders granskning...) Det finnes jo skins til nesten alle programmer virker det som, tenkte derfor at hvis Evolution hadde samme farger og ikoner som Outlook 2003 så hun blitt fornøyd.

Var det ellers noen som hadde ett fint alternativ til http://flurdy.com/docs/postfix/ eller ser denne guiden grei/enkel ut for en nybegynner ?

Marvin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...