Zash Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Heisan. Skal selge Gummibåt med motor, og har da lakt den ut på flere forskjellige internett sider. Fikk mail av en fyr fra london, som sa at han var interessert. Men jeg lurer på hvor seriøst dette er?? Noen her med kjennskap til sånne saker som kan gi meg litt info om hvor seriøst jeg kan ta dette? Her er mailen jeg har fått fra han: Hans første mail: >From: barry smith >To: [email protected] >Subject: Gummibåt Silver Marine >Date: Tue, 27 Mar 2007 01:19:29 -0700 (PDT) > >Good day, > I am (Barry smith) from LONDON and i am mailing you with respect >to your placed advert.it is my >pleasure to tell you that i am interested in buying from you. >kindly get back to me with the following; Your last asking price in euros >because > i will be paying via EU CERTIFIED CHEQUE OR International Money Order. >its present condition? >A recent picture of it? Area for the pick up when full payment has been >made? > >Hope to read from you soonest. >********************* >Barry&Mrs Smith Mitt svar: Lars xxxxxxxxxxxxxx <[email protected]> wrote: Good day. Nice to hear from a guy from another country. I was just wondering where you saw the adress? And in Euro it will be around 1450€ I was hopeing to sell it to someone who could pick it up from me, or that i could delivere it to by sea. Regards from Lars-xxxxxxxxxxxx Hans andre svar: Dear Lars- Thanks for your mail, The price is okay for me and i will be making the payment to you hereafter by EU Bank Cheque OR International Money Order. So I will be needing the following details to issued the cheque on : YOUR BANK NAME..................................... FULL NAME:............. FULL CONTACT ADDRESS AND POST CODE:............... PHONE NUMBER:........... As soon as you get the cheque, you will deposite it in your bank account and it will clear 3-5days, After the cheque has cleared in your account, i will instruct the shipping company and my lawyer to come for the pick-up. Please kindly get the advert off internet, considered it sold to me. Await your name and address. Håper som sakt at noen her har noen meninger om hvor seriøst jeg kan ta dette... >Zash< edit: Fikk enda en mail av "Barry Smith" i nettopp, og den var identisk til den første han sendte meg: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Good day, I am (Barry smith) from LONDON and i am mailing you with respect to your placed advert.it is my pleasure to tell you that i am interested in buying from you. kindly get back to me with the following; Your last asking price in euros because i will be paying via EU CERTIFIED CHEQUE OR International Money Order. its present condition? A recent picture of it? Area for the pick up when full payment has been made? Hope to read from you soonest. **************** Barry&Mrs Smith Endret 10. juni 2009 av Zash Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Det du kan regne med, er at sjekken du får, er på la oss si 10- 20000 NOK mer enn det båten koster. Disse pengene skal "advokaten" ha når han henter båten. Det som er hele poenget, er at sjekken er falsk. Ha lest om flere slike saker i det siste. Link til en sak jeg fant ved et raskt søk: http://www.bankklagenemnda.no/php/uttalels...ion=vis&uid=593 http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/bedrag...kkbedragere.htm Endret 28. mars 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Whatever CastorFiber just said. Du kan nok belage deg på at dette er et forsøk på svindel, og bør dermed styre unna den godeste Mr Smith. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Virker veldig suspekt! Hvem handler båt i Norge, uten å se den først, når han fint kunne kjøpt båt sikkert billigere i England? Styr unna! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Jepp, skal gjøre det... Takker for svar...! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Klassisk svindel dette ja. Som CastorFiber sier, vil du få en falsk sjekk som er på for mye. Det tar 2-3 uker for banken å sjekke om sjekken er ekte. Innen du får svar har du allerede betalt mellomlegget til kjøper, og du er lurt. Å selge til utlandet er ikke å anbefale. Da må i såfall betalingen gå gjennom sikre kanaler, og helst en løsning som du velger. Regner med at en gummibåt er relativt greit å få omsatt i Norge, så det er nok like greit å vente på en norsk kjøper. Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Du kan fortelle hr. Smith at din bank vil bruke opp til 1 mnd med å sende sjekken gjennom inkasso siden den kommer fra en utenlandsk bank. Altså ikke 3-5 dager, som han hevder. Det er ca så lang tid det tar i praksis. Så får du se om han trekker seg (dersom han lurer på hva inkasso er så kan du fortelle at den blir returnert til utsteders bank for klarering). Lenke til kommentar
Camron Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Fikk en lignende mail fra "Barry&Mrs Smith" da jeg skulle selge mobilen min for en stund siden. Styr unna du. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 En ting jeg kan si...... .... TREKK UNNA! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Han nevner ikke ett sted noe om en båt, eller hva det er han egentlig vil kjøpe. Fler på forumet som har fått lignende mailer, og det er en vanlig type svindel.. Regner mailen blir sendt ut til mange av de som legger ut annonser på nettet. Endret 10. april 2007 av PingvinKnut Lenke til kommentar
Bakkan Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 HAHAHAHAHA.. Kjekt at jeg leste detta xD For jeg er en person som er dum nok til å gå på detta >.< Men, men.. må vel bare si takk ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå