TheNarsissist Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ok få link til det du mener er best da. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva som helst i grunnen. Kommandolinje og en editor. cmd.exe og ultraedit feks. Nå er riktignok cmd.exe en elendig kommandolinje, men hvis du ikke er vokst opp med noe annet så vil den sikkert fungere. Alt du trenger er noe å skrive kode i og kommandolinje til å kompilere med. Etterhvert klarer du sikkert å få satt opp kompilering i ultraedit eller hva du ender opp med å bruke Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 kan bruke blueJ til å programere i også.. (gratis) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg bruker Jcreator, er egentlig det samme som en vanlig teksteditor men javakoder blir oppdelt i forskjellige farger slik at det blir lettere å lese, samt at lukketegn blir automatisk satt opp. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Fin tråd Eg held på meg PHP, men ser jo klart at eg burde sette meg inn i Java også. Ein kjem longt med PHP, men lengre om ein kan begge. Båder eit språk som kjøres på serverer, og eit på tjener/klientmaskina. Er det ikkje slik? Uansett, eit konkret tips til program for dei som sitt på Mac. Selvfølgeleg snakker eg om TextMate. Eg kan skrive litt om det hvis du ikkje har Mac, eller vært borti det før. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Lurer litt på hvilke bøker dere anbefaler nå. Core Java 2 ble akkurat(fra Norli) kuttet ut Har hatt litt Python og C# fra før, men jeg tror jeg er veldig nybegynner, derfor tror jeg det jeg burde gå for. Har også lyst på en bok som tar for seg litt av alt, også Swing. Hadde heller ikke vært meg imort om boken var ganske ny sånn at den ikke går av moten med det først På forhånd takk Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Vel, brukte første utgave av http://www.ii.uib.no/~khalid/jfps3u/toc.html på UiB sine java innføringskurs (INF100 og INF101). Er første utgave noe å dømme etter (har ikke lest hverken andre eller tredje), så er den faglige standarden god, men boken er muligens ikke den mest spennende (å lese) som finnes der ute. Man skal kunne lære programmering av den og ikke kun å kode i java som sådan, men du får alt fra det helt grunnleggende til en innføring i Swing. Den er oppdatert for ihvertfall Java SE 5 (1.5), som er et mininmum du må kreve av boken du velger IMHO. Sent svar, men kanskje det kommer til nytte for noen. Lenke til kommentar
hmol Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Kansje denne siden også er verdt en titt? http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstoff/intro/progintro.html Inngår i pensum til dataingeniørstudentene ved HiO Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Kansje denne siden også er verdt en titt? http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstoff/intro/progintro.html Inngår i pensum til dataingeniørstudentene ved HiO Når man har kommet gjennom første del av kurset fortsetter det HER. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 kan anbefale boken "Rett på Java" av Arne Maus et al. Brukte den i introkurs til java og synes det tok meg godt gjennom de første trinnene. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Må si meg helt uenig med deg der ti-guru. Har også hatt den boken og misslikte den sterkt, har også vært gruppelærer i kurset, og mitt inntrykk der var at boken forklarte dårlig. Bra at den passet for deg, men tror den egentlig passer for færre enn de den ikke passer for. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 kan anbefale boken "Rett på Java" av Arne Maus et al. Brukte den i introkurs til java og synes det tok meg godt gjennom de første trinnene. Tror jeg må si meg enig med NevroMance.. Hele easyIO kan bare legge seg ned å dø, hvor blir dette brukt utenfor UiO? Syns boka vi bruker på HiO er bedre, Deitel & Deitel: Java How to Program, Eighth Edition, men ikke så bra at vil jeg sette igang å anbefale den. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 easyIO er helt unødvendig å bruke etter at IO har blitt mye enklere i Java pga. Scanner. Var ett lite poeng for mange år siden da java sin IO var veldig vanskelig, men easyIO brukes jo aldri utenfor UiO uansett, så kan like godt forkastes. Lenke til kommentar
errgo Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Kan anbefale Teach Yourself Java 6 in 21 Days. Holder på med den nå. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Rett på java av Arne Maus er en veldig god bok hvis man har noe erfaring fra programmering. Det syntes jeg i hvertfall, så slap jeg å bli forklart opp og ned i detalj, ting jeg visste fra før av. Men hvis man lærer det som førstegangsspråk, så vet jeg ikke helt om jeg ville rådet til den. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg mislikte rett på java sterkt selv. Syntes den forklarte ting dårlig og for lite. For meg var den da mitt første møte med programmering. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Rett på Java gir deg en dårlig utgangspunkt da den bruker sin egen bibliotek og ikke javas standard bibliotek. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Rett på Java gir deg en dårlig utgangspunkt da den bruker sin egen bibliotek og ikke javas standard bibliotek. Rett på java er en fin bok når man skal lære seg java og de grunnleggende konseptene. Når man skal lære seg java er det aller viktigste at man forstår disse konseptene. Det virker som om det er mange her som er veldig opptatt av å pugge seg til java API'en (boiler plate coding) uten egentlig å forstå noe som helst. Dette er jo ikke nødvendig dersom man forstår konseptene i java. Da kan man lære seg en hvilken som helst API uten problem, enten dette er easyIO eller javaIO. Et godt eksempel på dette er Google Web Toolkit. Da jeg begynte med GWT kunne jeg ingen ting om javascript, men fordi jeg har en utmerket forståelse av java og konseptene det bygger på, var det egentlig veldig lett å lære seg. Altså bare å slå opp i GWT API'en og se hvilke klasser/metoder jeg har bruk for. Endret 15. juni 2010 av ti-guru Lenke til kommentar
Johan Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Du vet at Java og Javascript er to VIDT forskjellige ting regner jeg med? Jeg er enig at det er viktig at konseptene bak objektorientert programmering settes i fokus. Dette gjør Rett på Java ganske dårlig. Hele opplegget til Maus stinker spør du meg, jeg er motstander av "syntax first" måten å lære bort objekt-orientert programmering på, dessverre er det mange som kommer gjennom INF1000 og INF1010 uten et snev av forsåtelse for objektorientering, spesielt når det kommer til polymorfisme og motiveringen for objektorientering i det hele tatt. De nye obligene i INF1010 har IMHO gjort vondt verre. Skaff en hvilken som helst annen bok. Rett på Java er dessuten relativt utdatert nå, spes mtp. easyIO og generics. Det skal vel også nevnes at det er veldig vanskelig å skrive en god intro til programmering-bok og ingen har vel egentlig klart det veldig bra hittil. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Du vet at Java og Javascript er to VIDT forskjellige ting regner jeg med? Nei, sier du det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå