Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som skjønner hvorfor wan ip endret seg?


Anbefalte innlegg

Hei

(Si fra om det er dårlig emnetittel)

 

Jeg har satt opp for å teste litt, en dedikert cs:source server med 10 slots på egen pc.

 

Så igår så var jeg, min bedre halvdel og noen venner inne og spilte på den, 10stk totalt.

og en annen pc på mitt hjemmenettverk satt og surfet på internett.

Etter ca 40-60minutter så plutselig stod alle spillere (8stk) "frosen" i ca 2 sek.

Med påfølgende de skrev i chaten på cs, kjempe lagg osv

Jeg og fruen løp rundt som normalt. Ca 2 sek senere så forsvant alle de 8 vennene våre fra serven.

Servern surret og gikk hele tiden så det kunne ikke være den som klikka.

Også den pc i mitt hjemmenettverk som satt på nett og surfet, hadde nett hele tiden.

Dreamboksen falt heller ut.

Snodig tenkte jeg,og sjekket litt rundt og oppdaga at Wan ip fra telenor hadde endret seg.

 

Leverte ut ny ip til mine venner og vi spillt litt mere på min server senere på kvelden en god stund,

og alt gikk smertefritt for seg uten noe tull.

 

Så noen som har en forklaring på hva som skjedde med at Wan ip fra telenor hadde endret seg?

 

Utstyr og kobling, modem fra TN speedtouch 546T2 i bridge, til wrt54g med dd-wrt v23sp2 mini.

(Har også wds fra wrt router1 til 2 andre wrt med samme fw. Kun DB tilkoblet på wrt2 og ingen trafikk via wrt nr 3.)

 

Mvh kenbjork

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor leverer kanskje ut dynamisk IP, dvs at de ikke garanterer deg en og samme ip-adresse alltide? Ved oppdatering eller diverse restarter i sine systemer risikerer du da å pluttselig få tildelt en annen ip. Det kan skje så pluttselig som det du forklarer ved at din ip-adresses "leasing-time" gikk ut på dette tidspunktet og når da maskinen din spurte etter ny så fikk den en annen adresse.

Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det er et teknisk problem. Etter hva jeg forstår er det få leverandører som gir faste ip-adresser uten at de reklamerer for dette. Når du har et "vanlig" adsl-abbonnement må du da dessverre regne med at de endrer ip'en din etter deres eget forgodtbefinnende :-(

 

Hvor lenge man kan ha samme ip kan variere. Fra månedsvis og ned til kanskje noen timer.

 

Trenger du en fast "referanse" der ute på nett kan dyndns være en grei løsning, men jeg vet ikke om denne funker med cs-server.

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
okey, ja har sjekka litt på Tn min profilside, og ser at faktisk så som du sier. har hatt en del endringer på wan ip fra måneder/dager/timer.

 

dyndns? forklar litt? det er nytt for meg.

8255937[/snapback]

 

Med en dyndns-tjeneste kan du få en gratis "dynamisk ip"-tjeneste.

Du registrerer deg hos dem (dyndns.com), oppretter "dynamisk ip"-tjenesten og velger hvilket domene-navn du vil ha (altmulige f.eks. kenbjork.mine.nu). Dyndns sørger da for å oversette kenbjork.mine.nu til den ip-adressen du til enhver tid. For at Dyndns skal vite din ip-adresse til enhver tid må du kjøre et program som overvåker din ip adresse. På sidene til dyndns finner du et slikt program, de fleste rutere har også dette innebygd, dvs da trenger du ikke kjøre et program, du legger bare nødvendig dyndns-info inn i ruteren din, så sørger ruteren for å oppdatere dyndns-info konstant.

 

Veldig mange av tjenester som trenger en internettadresse for å kunne koble seg til noe kan bruke en slik dyndns-adresse istedenfor en ip-adresse. Gjelder f.eks websider epost, diverse spillservere mm.

 

Selv kjører jeg altmulige diverse servere og har stort sett aldri hatt bruk for fast ip-adresse i fra min internett-leverandør. Takket være dyndns. Ikke trenger jeg konstant å gi ut ip-adressen(e) mine til mine venner heller.

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
okey, ja har sjekka litt på Tn min profilside, og ser at faktisk så som du sier. har hatt en del endringer på wan ip fra måneder/dager/timer.

 

dyndns? forklar litt? det er nytt for meg.

8255937[/snapback]

 

Med en dyndns-tjeneste kan du få en gratis "dynamisk ip"-tjeneste.

Du registrerer deg hos dem (dyndns.com), oppretter "dynamisk ip"-tjenesten og velger hvilket domene-navn du vil ha (altmulige f.eks. kenbjork.mine.nu). Dyndns sørger da for å oversette kenbjork.mine.nu til den ip-adressen du til enhver tid. For at Dyndns skal vite din ip-adresse til enhver tid må du kjøre et program som overvåker din ip adresse. På sidene til dyndns finner du et slikt program, de fleste rutere har også dette innebygd, dvs da trenger du ikke kjøre et program, du legger bare nødvendig dyndns-info inn i ruteren din, så sørger ruteren for å oppdatere dyndns-info konstant.

 

Veldig mange av tjenester som trenger en internettadresse for å kunne koble seg til noe kan bruke en slik dyndns-adresse istedenfor en ip-adresse. Gjelder f.eks websider epost, diverse spillservere mm.

 

Selv kjører jeg altmulige diverse servere og har stort sett aldri hatt bruk for fast ip-adresse i fra min internett-leverandør. Takket være dyndns. Ikke trenger jeg konstant å gi ut ip-adressen(e) mine til mine venner heller.

8256013[/snapback]

 

kan du også bruke dette til og skjule hoved ip? som f.eks i de tilfellene en sitter flere i en bygning bak en fast ip så får de forskjellige ip i huset svart skjerm når en dør?

 

ghosting er jo et problem om en sitter i samme rom og ikke om flere sitter bak samme ip spredd rundt i en bygning

Lenke til kommentar

takk for svar dere, dette må jeg sjekke ut. Fikk fruen til å sjekke routern og dd-wrt har "innebygd" støtte for hvertfall dyndns.

 

Foregår det noen spesiell routing i forhold til dette eller...

Si for eksempel at jeg har wan ip 85.222.456.123 og der er da forwardet i router til min server 192.168.1.55 og da nå så må venner for å joine server 85.222.456.123:27015

Hvordan blir det da med dyndns ? blir det til mine venner eks : kenbjork.mine.nu som igjen viser til den eks: 85.222.456.123 som igjen henviser som vanlig til 192.168.1.55 via port 27015

Riktig?

Kanskje litt knotete, men håper dere skjønner. :)

Lenke til kommentar
takk for svar dere, dette må jeg sjekke ut. Fikk fruen til å sjekke routern og dd-wrt har "innebygd" støtte for hvertfall dyndns.

 

Foregår det noen spesiell routing i forhold til dette eller...

Si for eksempel at jeg har wan ip 85.222.456.123 og der er da forwardet i router til min server 192.168.1.55 og da nå så må venner for å joine server 85.222.456.123:27015

Hvordan blir det da med dyndns ? blir det til mine venner eks : kenbjork.mine.nu som igjen viser til den eks: 85.222.456.123 som igjen henviser som vanlig til 192.168.1.55 via port 27015

Riktig?

Kanskje litt knotete, men håper dere skjønner. :)

8256217[/snapback]

 

 

Dyndns oversetter kun selve adressen, blander ikke inn porter. Dine venner må altså koble seg til på kenbjork.mine.nu:27015, og du må i ruteren sette port-forward til din pc. Hvis dette er den eneste klienten i lan'et kan det være ruteren sender videre ALL trafikk på alle porter som standard, usikker på hva dd-wrt gjør.

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar

kan du også bruke dette til og skjule hoved  ip? som f.eks i de tilfellene en sitter flere i en bygning bak en fast ip så får de forskjellige ip i huset svart skjerm når en dør?

 

ghosting er jo et problem om en sitter i samme rom og ikke om flere sitter bak samme ip spredd rundt i en bygning

8256164[/snapback]

 

Kjenner ikke til hvordan det funker med dette spillet, men dette gir deg ikke noen unik adresse, så du vil nok ha samme problem med svart skjerm som før. Men for at man skal kunne spille flere bak samme ip-adresse må man vel spille fra ulike porter? Kan man selv sette port manuelt? Mulig at dersom man spiller på en manuelt satt port, med fast port-forwarding i ruter (nat'ing) at man da slipper problemet med svarte skjermer?

 

Kanskje hamachi kan løse dette problemet?

Lenke til kommentar

okey, da skjønner jeg litt mere.

 

Så da får jeg sjekke ut hoved wrt`n min ikveld. Også opprette meg konto/profil på dyndns.

Så får jeg håpe det ikke byr på store vanskeligheter å opprette dette med dyndns.

 

Tusen takk folkens for all hjelp så langt.

 

 

 

som du sier til noehetje, men nei. Steam ser på wan ip så uansett. så bli nok black screen

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
ok takk Borgy246

8256783[/snapback]

 

etter du har satt opp dydns så er det bare og åpne port

 

 

log deg inn i wrten

 

iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport <port> -j DNAT --to <dinlanip>

 

 

husk å sett av i dhcpen at MAC adressen til nettverkskort ditt gir deg f.eks 192.168.0.130 automatisk (holder av den ipen til mac adrssen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...