Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

HEI PÅ DEG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du har bilen på kontroll spiller ingen rolle. Det som teller er når bilen er godkjent. Du kan behøve tidkrevende reparasjoner og etterkontroller for å få bilen godkjent.

 

Etter fristen er ute, vil man få 1 måned på seg til å rette opp i forholdet. Hvis Vegvesenet ikke mottar melding om at bilen er godkjent innen denne utsettelsen, vil den bli begjært avregistrert, og det vil ilegges bruksforbud.

 

Er bilen blitt begjært avregistrert, koster det 1200 kr i påskiltingsgebyr å fjerne denne begjæringen og bruksforbudet. Det forutsetter naturligvis at PKK, mangellapper, omregistreringsgebyr, forsikring og lignende er i orden.

Lenke til kommentar

Hva skjer da om man leverer den på kontroll etter at man har fått bruksforbud?

Det er vel små sjanser for at den blir fysisk avregistrert inen så kort tid med mindre man ved en tilfeldighet blir kontrollert.

 

Edit:

Fant noe på vegvesen.no sin faq:

Bilen min er begjært avregistrert (bruksforbud) fordi den ikke ble godkjent i tide. Hvordan kan jeg få bilen godkjent hvis jeg ikke har lov til å kjøre den?

 

Det enkleste er nok å leie dagsprøvekjennemerker ved en av Vegvesenets trafikkstasjoner for å få kjørt bilen til et godkjent kontrollorgan (eller du kan få andre til å taue/frakte bilen for deg på en forsvarlig måte). Bruksforbudet vil først bli fjernet når bilen er godkjent.

Det tyder jo på at så lenge du får fraktet den til et verksted, NAF eller lignende så kan den godkjennes også etter bruksforbudet.

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Hvis bilen er begjært avregistert, spiller det ingen rolle om du kjører med eller uten kjennemerker. Ulovlig er det uansett. Men det er vel lettere å bli tatt uten kjennemerker.

8257078[/snapback]

Ja, klart. Det er en risk man kan ta. Men om det er kort vei til verkstedet er det nok fristende for mange å kjøre turen på egne skilter i stedet for å kjøpe dagsprøvekjennemerker til flere hundre kroner. Risken for å bli tatt er minimal. Det må være hvis det tilfeldigvis er en teknisk kontroll på veien.
Lenke til kommentar
Ja, klart. Det er en risk man kan ta. Men om det er kort vei til verkstedet er det nok fristende for mange å kjøre turen på egne skilter i stedet for å kjøpe dagsprøvekjennemerker til flere hundre kroner. Risken for å bli tatt er minimal. Det må være hvis det tilfeldigvis er en teknisk kontroll på veien.

8257137[/snapback]

Eller det skjer et uhell. Ingen skilt - ingen forsikring.
Lenke til kommentar

Er det mulig å komme gjennom kontrollen med

elektronikklampa på?

den har vært på i 10mnd nå

har kjørt uten noe problemer.(trur det er kattalysator)

vis de ikke finner noe som er geernt med bilen men bare at elektronikklampa lyser

får jeg 2er feil på det?

noen som vet om et lett verksted å få bilen godkjent på?

Lenke til kommentar
mener det er  et punkt på EU-kontrollskjemaet om det lyser feil på motor osv :hmm:

8263529[/snapback]

Riktig. Det skal gis 2'er når OBDlampen lyser. OBD står for On-board diagnose

Uavhengig av avgassverdiene skal det gis 2 altså.

8274111[/snapback]

 

 

har du en smart måte å slå den av på?

kan jeg kippe av en ledning eller noe?

gidder ikke dra for å slå den av fordi den kommer tilbake etter par km.

Lenke til kommentar
hva skjer vis jeg har bilen inn på kontroll 3-4uker etter fristen?

8254651[/snapback]

Ingenting, bortsett fra at bilen kan være begjært avregistrert i systemene.

 

 

Vanligvis får man en mnd ekstra på seg etter at fristen for eu.kontroll har gått ut.

8255480[/snapback]

Det får man automatisk, slik at den totale kontrollperioden er 6 måneder.

 

 

Hva skjer hvis man har hatt den kontroll rett før fristen, men kommer en måned eller to for sent med etterkontrollen?

8256631[/snapback]

Det er godkjenning som er viktig her, ikke når bilen ble vist på kontroll. Man har 6 måneder å ordne bilen på. Klarer man ikke det, får man kjøpe seg ny bil.

 

 

Er bilen blitt begjært avregistrert, koster det 1200 kr i påskiltingsgebyr å fjerne denne begjæringen og bruksforbudet. Det forutsetter naturligvis at PKK, mangellapper, omregistreringsgebyr, forsikring og lignende er i orden.

8256668[/snapback]

Nei, det koster kun 1200 dersom bilen har blitt fysisk avskiltet av noen. Leverer du skilta selv slipper du det kravet. Ordner du bilen slipper du også dette kravet.

 

 

Hva skjer da om man leverer den på kontroll etter at man har fått bruksforbud?

8256966[/snapback]

Ingenting. Blir bilen godkjent fjernes begjæringen/forbudet automatisk.

 

:)

Lenke til kommentar
Er ikke sikker om bilen skulle vært inne for kontroll før 1april..

eller var det 30april.

regnummmeret slutter på 4

noen som vet hvor jeg kan sjekke det?

har rota vekk kontrollseddelen

8284759[/snapback]

Er siste siffer 4, skal bilen være godkjent innen utgangen av april, men inkludert den ekstra måneden man får, så har du til slutten av mai før noe skjer med bilen i systemene til Biltilsynet. :)

 

Dobbeltsjekk gjerne med den linken Frank Stokke oppgav, den kan være kjekk å ha. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...