Gå til innhold

*LØST*Har lust på Nikon D40, hvordan er dette?

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har et olympus 720SW nå , greit nokk det til grapse vær, evt plasser hvor et SLR ikke kan være med.

Men nå har jeg altså lust på et speilrefleks kamera, har aldri hatt før.

Så har jeg sett på Nikon D40, men hvordan er dette kamere, er ikke 6megapixler litt lite den dag idag, og hva er dette med autofokus greiene som det har fåt -for?

Burde jeg spare og vente til D40x kommer? det har nå ialle fall mer megapixer, er vel bedre Zoom også?

kom ellers med forlag om andre kamera, har ikke super peiling på SLR, vet bare at D40/D40x skal være bra for første gangs brukere.

takk for svar :D

Endret av NadaX7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D40 har ikke fokusmotor så du vil ikke få autofokus på klassikere som Nikkor 50 mm f/1.8D. De fleste nye objektiver har innebygget fokusmotor så om det er et problem eller ikke avhenger helt av hvilke objektiver du har tenkt å bruke.

6 megapiksler er bra nok for 99% av alle brukere. Hadde du hatt behov for høyere oppløsning så hadde du neppe tenkt på å kjøpe et billig kamera som D40.

Zoom avhenger av objektivet og ikke av kameraet. Siden du er vant til kompaktkamera så må du nok også lære deg hva zoom egentlig betyr siden zoom som oftest ikke blir framstilt på en forståelig måte når det gjelder kompaktkamera.

Zoomfaktor angir ikke hvor nært du kommer motivet, det er bare forholdet mellom største og minste brennvidde på objektivet.

Lenke til kommentar
D40 har ikke fokusmotor så du vil ikke få autofokus på klassikere som Nikkor 50 mm f/1.8D. De fleste nye objektiver har innebygget fokusmotor så om det er et problem eller ikke avhenger helt av hvilke objektiver du har tenkt å bruke.

8254448[/snapback]

Det er en ulempe hvis du har lyst til å handle på bruktmarkedet (som gjerne er et kjekt sted for en nybegynner). Du kan få mange eldre objektiver som har høy kvalitet rent optisk sett til en rimelig penge. Greit nok, man taper gjerne litt autofokushastighet i forhold til nye objektiver med innebygget fokusmotor, men det er stort sett det eneste man taper.

Eksempelvis: jeg har selv nylig kjøpt et brukt Nikon 80-200/f2,8 til 4000. Skulle jeg hatt et nytt objektiv med tilsvarende ytelse og innebygget fokusmotor måtte jeg ut med mellom 8000 og 10000 kr, skulle jeg kjøpt nytt for tilsvarende pris hadde jeg ikke kunnet regne med samme kvalitet og lysstyrke.

Bemerk at det betyr ikke at du ikke kan bruke eldre objektiver med D40, men du må regne med å fokusere manuelt. D40 gir kun autofokus med Nikons AF-S-objektiver og tilsvarende objektiver fra f.eks. Sigma (Sigma sine heter vel HSM eller noe sånt..).

D40 er utvilsomt et bra kamera, og det har fått god kritikk for bildekvaliteten når du tar bilder i jpg-format. Slik sett er det et greit overgangskamera for de som er vant til kompaktkameraer. Men det kan også være verdt å se på D50 og D70s, som er litt eldre kameraer men med samme oppløsning og innebygget fokusmotor. Disse er også på vei ut av sortimentet og kan derfor fåes kjøpt til en relativt rimelig pris.

Lenke til kommentar
Bemerk at det betyr ikke at du ikke kan bruke eldre objektiver med D40, men du må regne med å fokusere manuelt. D40 gir kun autofokus med Nikons AF-S-objektiver og tilsvarende objektiver fra f.eks. Sigma (Sigma sine heter vel HSM eller noe sånt..).

Det er også greit å være klar over at du får fokusindikasjon også med manuell fokus, du har bare ikke en motor som fokuserer for deg.
Lenke til kommentar

Oppløsning er rimelig oppskrytt, og ikke den viktigste egenskapen du bør se på ved et kamera. Mistenker at hovedgrunnen til at Nikon lanserer D40x er fordi forbrukere har sett seg blinde på "megapixler" og derfor lar vær å kjøpe D40, til tross for at D40 kan ta minst like bra bilder som kameraer med høyere oppløsning, og gjerne gir mindre støy på bildene på grunn av større fotoreseptorer.

Jeg tror ikke det er noen vits i å vente på D40x (bortsett fra at lanseringen av det muligens vil føre til at D40 faller i pris). D40 tar flotte bilder, og du skal lage rimelig store forstørrelser før du faktisk ser forskjell på et bilde tatt med 6,4 Mp oppløsning og 10,2 Mp. Hvis du har tenkt å lage utskrifter i A3-format så kan det være et poeng å gå opp til høyere oppløsning, hvis du skal holde deg til å se bilder på en skjerm og ta utskrifter i A4-format og mindre så er det ingen vits.

Lenke til kommentar

Har laget en kopi av bildet fra mitt D70 i 60x90 cm og fra ca 1m avstand ser det helt tipp topp ut. (og man står ikke 10cm unna og studerer et slikt bilde, så nærme ser man selvfølgelig at det ikke er helt topp)

D70 har 6.1MP.

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Har et Nikon D40 til prøving. Før dette har jeg også lånt Canon/Sony/Olympus/Pentax.

Min oppriktige mening er at bildene tatt med Nikon D40 ikke er så "harde"(digitale) som fra de andre merkene.

Jeg er ingen proff eller mester, men har eid(Nikon og Canon) og fotografert et betydelig antall bilder med analogt speilrefleks i over 30år.

Og det var en meget hyggelig opplevelse å se bildene fra dette kameraet.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at D40 må være et kupp med tanke på biledkvalitet/pris.

Som en digresjon så kan nevnes at jeg i de siste 20 år har brukt et analogt Canon EOS 10 med diverse objektiver.

Lenke til kommentar
Har et Nikon D40 til prøving. Før dette har jeg også lånt Canon/Sony/Olympus/Pentax.

Min oppriktige mening er at bildene tatt med Nikon D40 ikke er så "harde"(digitale) som fra de andre merkene.

Jeg er ingen proff eller mester, men har eid(Nikon og Canon) og fotografert et betydelig antall bilder med analogt speilrefleks i over 30år.

Og det var en meget hyggelig opplevelse å se bildene fra dette kameraet.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at D40 må være et kupp  med tanke på biledkvalitet/pris.

Som en digresjon så kan nevnes at jeg i de siste 20 år har brukt et analogt Canon EOS 10 med diverse objektiver.

8300253[/snapback]

Dette har mest sansynlig med objektivet å gjøre! Men siden du har lang erfaring vet du vel hva du snakker om.

D40 med et 18-70Kit er en GLIMRENDE kombinasjon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...