Gå til innhold

webserver, hvilket OS for best mulig ytelse ?

Anbefalte innlegg

Innstalasjonen er veldig next next next. Meget enkel ved bruk av miniinstall eller hva det nå enn heter.

Med tanke på oppsett så vil jeg si FreeBSD generelt er MEGET enkel. Håndboken går grundig i detalj med tanke på alt fra oppstarts konfigurasjon til konfigurasjon av kjernen. Vil også si at; fjern mest mulig i kjernen så sparer du MYE minne. Forkorter også opplasttiden drastisk!

Jeg vet ikke helt. I mine øyne er slikt mye smak og behag av hva man liker. Jeg taklet ikke BSD i starten grunnet kjernen da jeg ikke fatta meg driten av den eller hvordan systemet egentlig fungerte, men har funnet ut at det er noe helt utrolig fleksibelt. "Kjempeenkelt"...

Og med tanke på at du har en så dårlig prosessor. Stå over Gentoo. Jeg vil fraråde deg det p.g.a at du vil bruke mange timer bare på å få systemet opp. Sats heller på en ren debian installasjon eller FreeBSD. Prøv ut begge to. Les håndbøker. Kan også si at både debian OG FreeBSD har mengder med howto's liggende på web. Og hva enn du gjør, du vil få en mye mer effektiv webserver i unix enn i windows. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeBSD tar ikke lang tid å installere. Det kan gå på 15-20 min på den maskinvaren du har. Oppsett av FreeBSD ligger på ca samme vanskelighetsgrad som Slackware, men det er en del ting i FreeBSD jeg liker som Slackware ikke har. På det gamle brannmuroppsettet brukte jeg en 9.1 GB disk, og det var mer enn nok til FreeBSD. Operativsystemet med installerte programmer tar ca 3-4 GB. Men det lønner seg å ha litt slakk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Som sagt så er jo dette en gammel pc, som skal etterhvert ta seg av mye trafikk, så kompilering av hele systemet er kanskje ikke så dumt. har aldi vært borti BSD før, hvordan er det i forhold til linux ?

Vet ikke om det var en skrivefeil eller hva, men jeg er av motsatt oppfatning - kompilering suger på treig hardware.

Gevinsten ved å bruke egenkompilert software er oftest ikke noe å skryte av uansett, så det er nok mye overtro med i bildet, så folk føler at alt går mye kjappere.

Jeg ville gått for en slank linux-distro i steden for *bsd. Ikke Gentoo ;)

Angående hva som gir best ytelse, så er dette en ok test, selvom den er litt gammel nå:

http://bulk.fefe.de/scalability/

8266091[/snapback]

Det var voldsomt med slakt av OpenBSD. Lurer på om ytelsen har blitt bedret siden den testen...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Det var voldsomt med slakt av OpenBSD. Lurer på om ytelsen har blitt bedret siden den testen...

8290809[/snapback]

Det har det nok blitt. Men OpenBSD er ikke så flink til å skalere på antall kjerner, og nå er OpenBSD konstruert for sikkerhet, ikke å yte best mulig. Merker faktisk ganske stor forskjell på OpenBSD og FreeBSD når det kommer til ytelse og det å dra nytte av tilgjengelige kjerner.

Lenke til kommentar
Som sagt så er jo dette en gammel pc, som skal etterhvert ta seg av mye trafikk, så kompilering av hele systemet er kanskje ikke så dumt. har aldi vært borti BSD før, hvordan er det i forhold til linux ?

Vet ikke om det var en skrivefeil eller hva, men jeg er av motsatt oppfatning - kompilering suger på treig hardware.

Gevinsten ved å bruke egenkompilert software er oftest ikke noe å skryte av uansett, så det er nok mye overtro med i bildet, så folk føler at alt går mye kjappere.

Jeg ville gått for en slank linux-distro i steden for *bsd. Ikke Gentoo ;)

Angående hva som gir best ytelse, så er dette en ok test, selvom den er litt gammel nå:

http://bulk.fefe.de/scalability/

8266091[/snapback]

8290809[/snapback]

Ehhh...

Hypotetisk sett:

Vi har et program som er ferdig kompilert, altså binær pakke. Det ble kompilert på en x86, gammel hund av en prosessor. Vi installerer det, funker fint. Så har vi samme programmet, men kildekoden, vi kompilerer det og får nytte av vår x86_64, lurer på hvilket som vil gå kjappest :p

Jeg har kunne gentoo nå i to år, kan ikke skjønne hvorfor du sier "Ikke Gentoo". Gentoo er jo PERFEKT til hannes forbruk, er kjent for sin utrolige tweakingspotensiale og kjernen nærmest tilber deg om å fjerne 99% av seg selv.. Hastighet, google -> gentoo og du vil se.. Dessutten er vel gentoo miljøet noe av det beste jeg har sett noen gang, kanskje se seg slått av ubuntu, men er usikker der.. Utrolig dumt å komme med et slikt utsagn, vertfall når det er missledende.

Lenke til kommentar

For å i det hele tatt få noe fornuftig ut av Gentoo bør man ha en kjapp maskin, noe som igjen gjør at ytelse mer eller mindre ikke er et problem, og litt av poenget med Gentoo er bort. Gentoo er for folk som vil fikle (unødvendig) med maskinen sin. Til serverdrift er Gentoo noe av det siste jeg ville hatt på maskinen min.

Lenke til kommentar
Hypotetisk sett:

Vi har et program som er ferdig kompilert, altså binær pakke. Det ble kompilert på en x86, gammel hund av en prosessor. Vi installerer det, funker fint. Så har vi samme programmet, men kildekoden, vi kompilerer det og får nytte av vår x86_64, lurer på hvilket som vil gå kjappest  :p

Det optimerte programmet er sikkert raskest, men er det verdt det hvis det er et par prosent raskere?

På desktopen min "nedgraderte" jeg faktisk fra 64-bits til 32-bits system, og kjører nå Arch i686 selv om jeg har Core 2 Duo. Forskjellen i ytelse er så liten at det ikke veier opp for mer plundring med 64-bits - hvertfall ikke foreløpig.

Jeg har kunne gentoo nå i to år, kan ikke skjønne hvorfor du sier "Ikke Gentoo". Gentoo er jo PERFEKT til hannes forbruk, er kjent for sin utrolige tweakingspotensiale og kjernen nærmest tilber deg om å fjerne 99% av seg selv.. Hastighet, google -> gentoo og du vil se.. Dessutten er vel gentoo miljøet noe av det beste jeg har sett noen gang, kanskje se seg slått av ubuntu, men er usikker der.. Utrolig dumt å komme med et slikt utsagn, vertfall når det er missledende.

8305204[/snapback]

Gentoo er sikkert veldig lærerikt, og morsomt for de som er godt over middels interessert i OS og tweaking.

Men andre distroer kan jo også tweakes. Selv føler jeg det er viktigere å tweake andre aspekter enn selve kjernen, dvs passe på å ikke ha haugevis med unødvendige daemons gående og slikt.

Ene serveren min kjører Debian Etch (testing) og brukte vel under 10MB RAM etter install. Med andre ord ganske ribba :)

Selv har jeg en policy om å kun kompilere programmer når jeg er nødt til det, og ikke for å få en bitteliten(?) ytelsesøkning. For meg er det 2 grunner som gjelder: enten fordi programmer ikke foreligger i binær pakke til min distro, eller fordi jeg trenger å gjøre compile-time tilpasning, noe som er ganske sjelden. Men av og til gjør det med noen serverprogrammer (f.eks. pureftpd).

Lenke til kommentar

Skal man ha røsa eller rød dildo? Er vel mye smak og behag. Forskjellen mellom FreeBSD, OpenBSD, Slackware, Gentoo, etc, eksisterer i mindre eller noe større grad - men til syvende og sist er det brukeren som er den eneste som kan avgjøre hva som er "forskjellig", og hva som er "best".

Til trådstarter; om du har problemer å velge, så er den enkleste, og eneste, måten du kan finne ut hva som er best for ditt bruk ved å prøve det ut selv i praksis. Kjør et system i ei uke om ganga, og test det ut, formater, og test neste i ei uke. Eller måned. Eller flere. Alt etter hvor mye det "haster", og hvor god tid du har.

Lenke til kommentar
Det blir nok til at jeg skal prøve meg litt fram her ja.

Skal begynne med freeBSD, følge etter med openBSD, og til slutt gentoo, er der valgene står. Har aldri prøvd BSD før. Noen tips før jeg begynner ?

8372099[/snapback]

Med FreeBSD lønner det seg å ta en titt på FreeBSD Handbook. Der finner du det meste du trenger å vite om FreeBSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...