Hotvedt Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Er deltidsansatt, med avtalte arbeidstider. Jeg er sykemeldt i to uker, og jeg lurer på om jeg har krav på lønn/sykepenger for avtalt arbeid? Svar mottas med takk! Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Du har krav på lønn på de vaktene du er sottet opp på. Fast vakter du har uke f. eks Endret 27. mars 2007 av Uknuselig Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Selvsagt. Du har vel fast ansettelse med utfyllt kontrakt. Du leverer sykemeldingen til arbeidsgiver, og fyller ut egenerklæringen på baksiden. Ørjan... Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Problemet er at arbeidsgiver sier at han ikke trenger å utbetale noenting, da jeg bare er deltidsansatt.. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Problemet er at arbeidsgiver sier at han ikke trenger å utbetale noenting, da jeg bare er deltidsansatt.. 8253794[/snapback] Om du er deltidsansatt så er også du å anse som fast ansatt selv om du jobber mindre timer enn heltidsansatte. Derfor har du like mye krav på sykepenger som om du skulle vært heltidsansatt. Dette med mindre du kun har vært ansatt i 14 dager og blitt syk i løpet av denne tiden. En annen ting er også at du må tjene minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (kalles bare G). Sykepenger er begrenset oppad til 6 G. 1 G utgjør per i dag 62 892 kroner pr. år. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg tjener og skatter over 1G, har et ansettelsesforhold på like over et år, og har jobbet de samme vaktene i hele perioden. Det er ikke snakk om så fryktelig mye penger, men det er snakk om nødvendige penger.. Er det noen paragrafer eller lignende som jeg kan legge frem her, eller må jeg "ta dere på ordet"? Takker for alle svarene til nå! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Er det noen paragrafer eller lignende som jeg kan legge frem her, eller må jeg "ta dere på ordet"? 8254317[/snapback] Tja, er vel Folketrygdloven kapittel 8 som sier noe om sykepenger. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Ansatte som er tilkallingshjelp, tar ekstravakter ol, har bare krav på sykepenger dersom det er avtalt arbeid eller framtidige vakter på det tidspunkt sykdom inntrer. Vedkommende må ha vært ansatt i minst fire uker. Ved avtalt arbeid vil arbeidsgiver være forpliktet til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden for de dagene det var avtalt arbeid. Sykepengegrunnlaget beregnes av en gjennomsnittlig dagsats basert på forutgående arbeid. For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Jf Folketrygdloven § 8-2. Likt med arbeidsaktivitet anses perioden hvor den yrkesaktive har mottatt sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, dagpenger under arbeidsledighet eller pleiepenger ved barns sykdom. Arbeidsgiveren plikter imidlertid ikke å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden (16 kalenderdager) hvis arbeidstakeren har vært ansatt hos ham i mindre enn fire uker, jf Folketrygdloven § 8-18. Dersom arbeidstaker likevel oppfyller vilkår for opptjeningstid, f.eks ved at arbeidstaker hadde foreldrepenger frem til oppstart i arbeid, vil NAV betale sykepenger fra første dag, jf. Folketrygdloven § 8-17. Hvis vedkommende ikke var trygdet med rett til sykepenger umiddelbart før siste arbeidsforhold gjelder strengere regler. Her må arbeidstakeren vise til tidligere yrkesaktivitet Fra Sticos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå