Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med dual channel minne og MSI hk. *LØST*

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp byttet hovedkort, men sliter med minnet. Saken er den at jeg har Geil dual channel minne (2*512), men minnebrikkene fungerer bare hver for seg. Hvis jeg setter i begge, blir maskinen kronisk ustabil med kræsj ved oppstart og det som verre er. Hvis jeg derimot bruker bare en av brikkene går alt som en drøm.

Jeg er sikker på at jeg setter i minnebrikkene på rett plassering og i rett rekkefølge (grønn og lilla slot nærmest CPU), men likevel går det galt.

Noen ideer om hva som er galt?

Tar i mot all hjelp med stor takk.

Endret av Katalysator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett i manualen på hk i tillegg bare for å være sikker på at brikkene står riktig? På noen hk er det fargen som bestemmer hvor brikkene skal stå og andre ikke. Har du prøvd en og en av begge brikkene slik at du er forsikret om at begge fungerer? Hvordan er volten på minnet? Er det nok i følge produsentens spesifikasjoner?

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve uansett, jeg kjørte jo min gamle cpu på rød voltinnstilling. Tror ikke det vil ha noe å si bare for å teste brikkene nå. Evt kan du også prøve å øke chipsettspenninga litt hvis det overnevnte ikke funker, bare for å sjekke.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Selv om BIOS sier at en slik innstilling vil kunne være ustabil? Med blinkende rød skrift til og med.

8253334[/snapback]

Ingen fare ;)

Men har en liten mistanke om at du bør bytte ut brikkene dine.

Noen Geil-brikker sliter med MSI og nForcekortene.

Edit: Memorytimings bør stå på 2T, 1T kan gi hikking uten høyere DIMM-volt og strammere brikker.

Lenke til kommentar
Vel, det blir e-slengkyss til Brian_N og jarmo.

Skrudde opp volten på rammen med 0.05 til 2.70. Dette ser ut til å fungere som en drøm. Tusen hjertelig takk til begge to!

8253458[/snapback]

Det var bra :)

Du kan gjerne bruke 2,75-2,8V også hvis systemet er ustabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...