ragamuffin Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Været på østlandet (og i resten av landet) er jo fantastisk flott nå om dagen. Var en liten tur på Ingierstrand, som er en av badestrendene i nærheten av Oslo, i ettermiddag. Lite bading, men et herlig fotolys og totalt vindstille. Legger ut noen bilder. Noen som har meninger? Husk fotokonkurransen denne uka Fritt fram til å ta bilder av hva som helst. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=737568 Endret 27. mars 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
moho Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Flotte bilder med herlig uskarp bakgrunn! Har du noe data om kamera, brennvidde, iso osv osv? Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Bilde nr 2 og 4 er nok mine favoritter. Det ligger en viss symmetri i bilde nr 2, men allikevel ikke. Devious. Men, jeg ville foretrukket om bakgrunnen var mer i fokus. Det er kanskje "fotografisk riktig" slik du har gjort, men jeg ville hvertfall likt å se en versjon med bakgrunn i fokus også. Bilde nr 4 er jo bare helt herlig. Her er det litt motsatt fra nr 2, i at jeg ville likt å se bakgrunn, ergo det jeg regner med er din kone/samboer, mer ute av fokus. There you have it, my 2 cents. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Takker for tilbakemeldingene her! Jeg er egentlig enig med deg ivellios ang bilde 2. Ingen spesiellt grunn til å kjøre så litent DOF som dette på det bildet, men det var vel dagen for det.. ,) Ellers fine tilbakemeldinger. Mer ute av fokus på bilde 4 hadde nok ikke vært mulig. Ikke uten å gått over til mye lenger brennvidde i alle fall. Forøvrig, moho, 1DmkII, 85mm/1.2L, ISO 100, f/1.2 på 1,2,4 og f/1.6 på 3 og 5. Endret 27. mars 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
zorry Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Bilde 1: Kommer dette litt på en mellomdistanse? Ikke nært nok til å være portrett og ikke fjernt nok til å være et landskapsbilde. Kunne godt se for meg at et landskap kan beskrives så diffust, selv om de fleste jobber utfra "skarpest er best prinsippet" i så måte. Horisonten er vel også litt skjev? Tror at bildet hadde blitt bedre med horisontalt kamera. Gjerne med ungen helt ut mot en av sidene. Bilde 2: Dette liker jeg. Er usikker på brygga i forgrunnen. Burde litt mer vises eller burde den vært helt borte? Bilde 3: Dette blir litt for rotete for meg. Selv om dybdeskarpheten er liten er den ikke nok til å skille menneskene og tårnet godt nok fra hverandre. Delmotivene flyter i hverandre også fordi damen og tårnet ikke har stor nok kontrast i farger/lysintensitet. Tror en kameraposisjon lengre mot høyre, slik at de to personene hadde fått litt sjø mellom seg og tårnet hadde vært fint. Mulig du måtte badet for å få det til? Bilde 4: Dette er det beste av bildene. Skulle likevel gjerne sett litt mer bilde til høyre og oppe, slik at hele dama var med. Når bildet er som det er ville kanskje jeg personlig forsøkt å beskjære oppe og til venstre. Når toppen av hodet til dama likevel er borte burde man kanskje gjøre kort prosess og ta vekk resten av det også? Bilde 5: Hva med en blitz med skikkelig softbox? Ansiktet faller litt for mye i skyggen i det skarpe lyset. Posituren til ungen og linjene i bildet som møtes et sted ute til høyre liker jeg godt. Synes de gir bildet dybde. Mulig jeg ville kunne ønsket meg litt mer bilde til høyre og litt mindre til venstre, men det er jeg usikker på. Ellers: Kanskje det er like greit å begynne å spare til et EF 85 1,2L med det samme? Finere bokeh enn dette finnes vel ikke? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 En mønster-feedback zorry. Veldig bra! Du trekker frem mange gode poeng her. Jeg er enig i at fill-in blits har noe for seg noen tilfeller, men jeg tar meg uhyre skjelden i å bruke den... I dette tilfellet var den nok mer å hente ved å løfte de mørkere partiene i RAW converteren. Jeg har vel en skjerm som er ørlite for lys slik at det så ok ut her. Lenke til kommentar
Superdan Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 På bilde 1 ser du at barnet ser mot venstre, da kan du med fordel sette barnet mer mot høgre i bildet Tror det vil se bedre ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå