Perra1 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hei, jeg sliter skikkelig med denne oppgaven, håper noen her kan ta seg tid til å hjelpe meg? Lenke til kommentar
Perra1 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Det, må da være noen her som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Første del: Du finner rett og slett forskjellen mellom spenningen etter at motstandene (QA og QB) har laget hvert sitt spenningsfall. Andre del: OK. Kanskje ikke så lett å se det utifra utregningen. Cluet er at spenningsfallet over QB vil være likt uansett hvor stor strømmen eller motstanden i QAP er. Strømmen og motstanden i QBP vil også være upåvirket av det som skjer i QAP. Så vi regner oss frem til at QB vil ha et spenningsfall på 8V. For at spenningen mellom A og B skal være 0V, må også spenningsfallet over QA være 8V. Siden vi ikke kan styre spenningen eller motstanden i QA, må vi modifisere strømmen i QAP. Siden QB har større motstand enn QA, må vi øke strømmen gjennom QA for å få et tilsvarende spenningsfall (U = RI). For å øke strømmen, må vi senke motstanden i QAP, og det kan vi gjøre ved å sette en motstand i parallell med AP. Utregningen av motstanden som skal stå i parallell er rett-frem-likningsregning. Endret 28. mars 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Perra1 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Tusen hjertelig takk!, det er bare en liten ting, på det første har du fått feil fortegn, men det er jo ikke så ille. Det jeg lurer på er hvordan du kan sette en spenning over A(UA), dette er jo bare et punkt på en ledning og det er jo ikke noe spenning over det? Og hvilke lover sier at vi skal trekke spenningene fra hverandre? Endret 28. mars 2007 av Perra1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det jeg lurer på er hvordan du kan sette en spenning over A(UA), dette er jo bare et punkt på en ledning og det er jo ikke noe spenning over det? Ja. Spenning er jo spenningsforskjell mellom to punkter. Når jeg skrev U_A, var det underforstått at det var spenningen mellom A og siste punkt på kretsen, altså minuspolen. Det er den resterende spenningen i kretsen etter at den første motstanden har redusert den. Det var i utgangspunktet en spenning (et elektrontrykk) på 12V mellom Q og P, men når motstanden QA tok litt av trykket (spenningsfall), blir det ikke like mye trykk igjen på resten av komponentene i kretsen. Og hvilke lover sier at vi skal trekke spenningene fra hverandre? Jeg vet ikke om det er noen lov som sier det, men det er ihvertfall det som er det riktige. (Hvorfor skal alt handle om lover hele tiden?)I utgangspunktet er det en spenningsforskjell på 12V mellom pluss- og minuspolen. Når strømmen har passert motstanden, har det skjedd et spenningsfall. Da må vi ta utgangspunktspenningen minus spenningsfallet for å finne den resterende spenningen som trykker i kretsen. Det samme er det med spenningen mellom A og B. Etter punkt A Vi skal finne ut hvor stor spenningsforskjell det er mellom de punktene, og da er det jo greit å tenke seg til at det blir spenningen på det ene punktet minus spenningen på det andre punktet. på det første har du fått feil fortegn Ja, jeg var visst litt rask der. Ser ut som at jeg har hoppet over U_B.U_B = U_QP - U_QB = 12 - 8 = 4V U_AB = U_A - U_B = 8 - 4 = 4V Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå