Kirchhoff Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hvordan kan jeg klare å lagre den skrive beskyttede filen sources.list? Og skal jeg kun lempe inn Repositorene linkene rett inn i denne filen? Og hvorfor klarer jeg ikke å skifte root passord, hver gang jeg trykker "passwd" bytter jeg kun "unix" passord? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 denne hører til i GNU/Linux forumet ikke i BSD/Unix Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Jaja der ser vi. Moderator, flytte? Og hvorfor er det kun en prosessor i systemmonitor, slik har det ikke vert før. Endret 28. mars 2007 av åousky Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Hvordan kan jeg klare å lagre den skrive beskyttede filen sources.list? Og skal jeg kun lempe inn Repositorene linkene rett inn i denne filen? Og hvorfor klarer jeg ikke å skifte root passord, hver gang jeg trykker "passwd" bytter jeg kun "unix" passord? 8252591[/snapback] passwd [brukernavn] endrer eller tildeler passord til brukernavn. Som vanlig bruker vil du på "permission denied" hvis du prøver å endre passordet til en annen bruker, inkludert root. For å skifte root-passord er du nødt til å bli root i ubuntu så tror jeg den eneste måten dette er mulig å gjøre det på er gjennom sudo, altså "sudo su". Da kan du kjøre kommandoen "passwd" Dette vil også løse problemet med å lagre "sources.lst", som altså ligger i /etc - hvor vanlige brukere slettes ikke skal ha skrivetilgang. Syntaksen i sources.lst husker jeg ikke, men det burde være en smal sak å finne i manualen (man sources.lst) Jaja der ser vi.Moderator, flytte? Og hvorfor er det kun en prosessor i systemmonitor, slik har det ikke vert før. 8257283[/snapback] Nå er jeg ikke kjent med hva slags programvare du leser av dette med, men den eneste forutsetningen for et fungerende dobbelkjerne-system er at SMP er støttet i kjernen. Det er ikke utenkelig at du har oppgradert kjernen og heller fått en uniprosessorkjerne. Hvis du har brukt apt til dette så vil det fortsatt være mulig å starte den gamle kjernen i grub. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) I ubuntu så er root kontoen deaktivert som standard, er du sikker på at du vill/trenger å aktivere den? For å redigere sources.list sudo vim/nano/emacs (velg sjølv, smak og behag) /etc/sources.list eller gksudo gedit -> opne fila Endret 6. april 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Man kan fint legge til ting i sources.list grafisk også. System - administrasjon - software sources. Skal du bare legge til ekstra repos kan du bare huke av de andre boksene. Hvis du skal legge til ett ekstra repo kan du gjøre det under third party software. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Tidligere (i Ubuntu) skilte man mellom ulike kjerner -686, -686-smp, -k7, -k7-smp (som alternativ til f.eks. -386), men alle disse har blitt erstattet av -generic. For å installere en kjerne som støtter SMP (Symmetric multiprocessing, dvs bruk av flere CPUer (kjerner)) i Ubuntu kan du prøve: sudo aptitude install linux-generic eller installere pakken linux-generic via Synaptic Package Manager om du heller liker den mer tungvinne GUI-metoden. Neste gang du booter maskinen bør du følge med på menyen i GRUB så du velger den "riktige" (generic) kjernen. Endret 6. april 2007 av kommers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå