Gå til innhold

Åsmund sine nybegynnerspørsmål(ubuntu)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hvordan kan jeg klare å lagre den skrive beskyttede filen sources.list?

Og skal jeg kun lempe inn Repositorene linkene rett inn i denne filen?

Og hvorfor klarer jeg ikke å skifte root passord, hver gang jeg trykker "passwd" bytter jeg kun "unix" passord?

8252591[/snapback]

passwd [brukernavn] endrer eller tildeler passord til brukernavn. Som vanlig bruker vil du på "permission denied" hvis du prøver å endre passordet til en annen bruker, inkludert root.

For å skifte root-passord er du nødt til å bli root i ubuntu så tror jeg den eneste måten dette er mulig å gjøre det på er gjennom sudo, altså "sudo su". Da kan du kjøre kommandoen "passwd"

Dette vil også løse problemet med å lagre "sources.lst", som altså ligger i /etc - hvor vanlige brukere slettes ikke skal ha skrivetilgang. Syntaksen i sources.lst husker jeg ikke, men det burde være en smal sak å finne i manualen (man sources.lst)

Jaja der ser vi.

Moderator, flytte?

Og hvorfor er det kun en prosessor i systemmonitor, slik har det ikke vert før.

8257283[/snapback]

Nå er jeg ikke kjent med hva slags programvare du leser av dette med, men den eneste forutsetningen for et fungerende dobbelkjerne-system er at SMP er støttet i kjernen. Det er ikke utenkelig at du har oppgradert kjernen og heller fått en uniprosessorkjerne. Hvis du har brukt apt til dette så vil det fortsatt være mulig å starte den gamle kjernen i grub.

Lenke til kommentar

I ubuntu så er root kontoen deaktivert som standard, er du sikker på at du vill/trenger å aktivere den?

For å redigere sources.list

sudo vim/nano/emacs (velg sjølv, smak og behag) /etc/sources.list

eller

gksudo gedit -> opne fila

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Tidligere (i Ubuntu) skilte man mellom ulike kjerner -686, -686-smp, -k7, -k7-smp (som alternativ til f.eks. -386), men alle disse har blitt erstattet av -generic. For å installere en kjerne som støtter SMP (Symmetric multiprocessing, dvs bruk av flere CPUer (kjerner)) i Ubuntu kan du prøve:

sudo aptitude install linux-generic

eller installere pakken linux-generic via Synaptic Package Manager om du heller liker den mer tungvinne GUI-metoden.

Neste gang du booter maskinen bør du følge med på menyen i GRUB så du velger den "riktige" (generic) kjernen.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...