Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Data låser seg + virituelt minne + ekstern HD

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har fått et problem som jeg ikke har vært borti før. Jeg har en nesten full ekstern harddisk med masse ting og tang på. Når jeg åpner en mappe som inneholder ganske mange filmer(kopiert lovlig) låser dataen(acer travelmate 8100 1,6ghz 512 mb RAM) seg og jeg får beskjed om at jeg har for lite virituelt minne og må restarte, har skjedd mye i det siste. Dette skjer også på andre bærbare pc`er. Men når jeg plugger den inn i en gammal stasjonær med 256 minne og USB 1.0 så funker alt fint som bare det!

Hva kan være grunnen til dette, har prøvd å legge til sidevekslingsfil på den eksterne HD`en i win xp, men det virker ikke som det går?

Jeg skjønner ingenting!! Help me please!!

Sverre :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

Jeg har fått et problem som jeg ikke har vært borti før. Jeg har en nesten full ekstern harddisk med masse ting og tang på. Når jeg åpner en mappe som inneholder ganske mange filmer(kopiert lovlig) låser dataen(acer travelmate 8100 1,6ghz 512 mb RAM) seg og jeg får beskjed om at jeg har for lite virituelt minne og må restarte, har skjedd mye i det siste. Dette skjer også på andre bærbare pc`er. Men når jeg plugger den inn i en gammal stasjonær med 256 minne og USB 1.0 så funker alt fint som bare det!

Hva kan være grunnen til dette, har prøvd å legge til sidevekslingsfil på den eksterne HD`en i win xp, men det virker ikke som det går?

Jeg skjønner ingenting!! Help me please!!

Sverre :hmm:

8252547[/snapback]

Hei!

Dette skyldes nok at disken er for full. Du må flytte noe data. Disken bør ikke være over 75% full for god ytelse. Er den rundt 95% full eller mer oppstår flere problemer i tillegg.

Måten XP håndterer virtuelt minne på er ikke helt patent (hmm... hvorfor overrasker ikke det?) Windows XP bruker en blanding av VMM og swapping. Når du forsøker å legge en paging-fil på samme disk blir problemet bare større.

Du skriver ikke hva slags OS du har på den gamle PCen, men det er kanskje ikke XP? Jeg vil anta at W98 er snillere på dette, da den har en litt annen måte å administrere minnet på.

John M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...