Penrin Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Tittel sier vel sitt. Har alltid hatt lyst på PDA, og lurer bittelitt på en Dell Axim X51. Hva kan PDAer gjøre, osv? Håper på svar, Mvh Stian Kolrud Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg lurte tidligere på å skaffe en PDA uten mobiltelefon, men jeg så ikke poenget. Noe av det nyttige for meg er at jeg kan lese og svare på epost ute i felten, samt å surfe på nettet, og holde kontakter, oppgaver og kalender konstant synkronisert. For meg er en PDA uten nett omtrent som en PC uten nett: Ganske kjedelig... Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Men PDA med mobil, er ikke det en smarttelefon da? De fleste PDAer har jo nett og? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Blir en definisjonssak. I Windows Mobile-verdenen er de generelle definisjoner at en "Smartphone" har nummertaster, mens en "Pocket PC" har trykkfølsom skjerm. Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Så man får ikke PDA som mobil? eller? Lenke til kommentar
Lagn Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 personal data assistants ble vel kalt det fordi de var små pcer. nå har de fått mobilfunksjonalitet. en smartphone er vel en mobil som er litt mer avansert enn en vanlig mobil, men som ikke erhelt like avansert som en pda, men litt mer brukervennlig. pdaer var større før da mobilene ikke kunne måle seg med det de kunne, men det kan de nå. (btw, dette er et dårlig innlegg som jeg skriver på impuls, hør heller på moskus om noe han sier går imot det jeg sier.) helt ut av det blå antar jeg at du kan titte på epost og wordfiler med symbian, men med en pda med stor sjerm og qwerty er det litt mer realistisk å redigere dem enn det man kanskje ville med ekstraprg. på symbian. jeg vet ikke hva jeg snakker om, og hvis jeg vet det er jeg for slapp.. legger meg.. Lenke til kommentar
Lagn Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) det finnes flere muligheter og avanserte prg. til pda enn til symbian tlf. pda pleier å ha større skjermer og man kan få trådløs mus til pdaer med win mobile 5.0, og da antar jeg helt vilt at det er muligheter for andre ting også hvis det er en bredt ønsket ting.. til både symbian og windows kan man få eksternt tastatur. jeg tror det er teoretisk flere muligheter med win mobile enn symbian.. med den store skjermen og og alle inputmulighetene har man dermed mange muligheter oppe samtidig og man kan bruke den til gps i bilen hvis man har stativ. pdaer uten tlf tror jeg man bruker til gps eller innstallerer bedrift prg. på, som på sykehus eller noe... det finnes en overgang for prg fra symbian(iallefall den symbian som vi bruker nå men kanskje ikke den nye standarden, til win mob 5.0(den rekkefølgen tror jeg)) som gjør at hvis du har win mobile har du det samme utvalget som symbianbrukere itillegg. men om pdaer hadde fått støtte for å koble til pc- ting som harddisker og skrivere, og andre mobiltlf, og det var enkelt å lage en win mob versjon av programmer som limewire eller andre må-ha prg, så hadde jeg sett poenget med alle mulighetene en pda har. men ikke glem det finnes sony ericssons uiq, og blackberry. edit: total likegyldighet til hva jeg skrev, formulering osv. vil oppdatere en gang til Endret 29. mars 2007 av megaloman Lenke til kommentar
Knocksock Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Om ikke veldig lenge legger jeg ut et dokument på www.i-mate.no som tar for seg valg av PDA/Smartphone, hvilke krav man bør stille, hva man bør være klar over av pos. og neg. sider, etc. De siste par ukene har jeg vært borti flere tilfeller der dette dok. hadde gitt klare svar eller til god hjelp. PM meg epost adr så sender jeg det til de som ønsker å ha det :-) Tittel sier vel sitt. Har alltid hatt lyst på PDA, og lurer bittelitt på en Dell Axim X51. Hva kan PDAer gjøre, osv? Håper på svar, Mvh Stian Kolrud 8252424[/snapback] Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) anbefaler dell x51v med vga. Bedre skjerm får en ikke. Kostet 3200kr, det tilbudet har vel hver 3 mnd. vanlig pris har vært 3700. Skaff et 4GB sd kort, og et billig 8GB cf kort så har en plass til musikk og film. Ellers er aximsite.com bedre support en dell på nett kommer en enkelt med blåtann oppkobling til en mobil. Smarttlf er ikke i nærheten av skjermen til dell, for ikke snakke om prosessor og grafikk kortet. Samt både sd og cf kort samtidig. Og en må uansett ha reserve tlf, siden en smarttlf til 4-5000 tar en ikke med seg overalt. Endret 29. mars 2007 av EG-s Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Nå skal det også nevnes at Dell Axim ikke ser slik ut som EG-s viser rett ut av esken, men man må bruke 3. parts programmer... Endret 29. mars 2007 av moskus Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Da var det bestilt en HTC S710 Smarttelefon. Masse gode råd om PDAer her, men da jeg ikek har tenkt å spille Doom3 på telefonen, trenger jeg jo ikekd et aller råeste. Gikk derfor for denne. Håper den lever opp til forventnigene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå