Zorro Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Ja du har rett i at RGBsignalene kan behandles mer eller mindre direkte i et TV som støtter dette. Men du må ikke glemme at alle TVer skal i utgangspunktet støtte RF/SCART/CVBS (Ikke nødvendigvis alle i samme apparat) men et TVapparat må i alle fall støtte RF og helst ha minst en SCARTinngang. Dette har med bakoverkompatibilitet å gjøre. Tenk deg så grinete LarsC vil bli hvis hans nye TV "kun" støtter RGB og ikke hans kjære SCART På grunn av dette må altså kretsene for RGB komme i tillegg til de konverterte signalene. Få mennesker (husk at teknonerder som oss her på OK.no er i mindretall blant folk flest :wink: ) har behov for slike signaler, da de oftest er mer enn fornøyd med RF eller SCART. Dette gjør at de færreste TVer har implementert RGBsignal støtte i kretslayouten. Selv om implementering av RGB i et TV ikke nødvendigvis bør gjøre TVet nevneverdig dyrere har det også med politikk å gjøre. For å kunne tilby forskjellige verjoner TVapparater uten at det koster for mye for produsenten, lager de kretslayouten slik at kretskortene kan brukes i mange forskjellige modeller bare ved å montere fler/andre komponenter på kretskortet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Som jeg har forstått det så sender du inn et VGA-signal (RGB) og kan få ut Composite, SVHS og RGB (som en TV kan takle). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 hehe.. for "mannen i gata" som bare skal spill film på TV'n fra PC'n så er nok Comp eller SVHS bra nok. Men for de som absolutt vil ha det beste (Som meg, hadde jeg hatt penger nok) så er det RGB som gjelder. Kjenner en som bruker en TV (med comp. kabel) som monitor. (Til internet, skriving, spilling og alt.) Han kunne trengt RGB-kabel. :smile: Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 RGBsignaler i TVer og monitorer er ikke helt like selv om det kan høres slik ut. Både oppløsning og refreshrate er høyere på moderne monitorer enn et vanlig TV og derfor kan ikke VGA(RGB+H/VSync og div IDsignaler)signalene fra et skjermkort brukes direkte til et TV som ikke støtter det. Men det kreves ikke mye elektronikk for å gjøre om VGA til S-VHS/CVBS, så det er ikke store forskjellen på signalene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg vet at VGA-RGB ikke er det samme som "TV"-RGB og ikke kan brukes direkte. Poenget mitt var at den "boksen" kunne gjøre VGA om til "TV"-RGB, som vil se enda bedre ut en SVideo. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 16:30, skrev Zorro:Tenk deg så grinete LarsC vil bli hvis hans nye TV "kun" støtter RGB og ikke hans kjære SCART Det finnes ikke andre grensesnitt for RGB enn SCART. For komponent (som ikke er det samme som RGB) finnes VGA- og BNC-grensesnitt. Ergo kan jeg ikke kjøpe et tv som "kun" støtter RGB og ikke SCART. Og S-VHS er ikke et videosignal, sedsberg. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 16:50, skrev LarsC: Quote: Den 2002-12-16 16:30, skrev Zorro: Tenk deg så grinete LarsC vil bli hvis hans nye TV "kun" støtter RGB og ikke hans kjære SCART Det finnes ikke andre grensesnitt for RGB enn SCART. For komponent (som ikke er det samme som RGB) finnes VGA- og BNC-grensesnitt. Ergo kan jeg ikke kjøpe et tv som "kun" støtter RGB og ikke SCART. Og S-VHS er ikke et videosignal, sedsberg. Jo det finnes andre RGB-grensesnitt en SCART (Oftest i profesjonelt utstyr). S-VHS er riktignok ikke et signal - S-Video er det. MEN, ofte blir S-VHS brukt ved beskrivelse av videosignaler. Dette er fordi konsumenter flest har problemer med å skille disse fra hverandre og i dag bruker "alle" S-Video/S-VHS om hverandre. Helt korrekt er S-VHS en videreutvikling (flere tv-linjer kontra VHS) av VHS. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 17:24, skrev Zorro:Jo det finnes andre RGB-grensesnitt en SCART (Oftest i profesjonelt utstyr). Det var snakk om konsumentutstyr her, ikke produksjonsutstyr o.l. Quote: Helt korrekt er S-VHS en videreutvikling (flere tv-linjer kontra VHS) av VHS. Helt korrekt er S-VHS en videomaskin- og videokassett-type, og en forbedring av VHS, som i Vertical Helical Scan (og ikke kompositt), ja. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 hehe.. :smile: Når 90% av de man snakker/skriver med blander SVideo og SVHS så er det bare snakk om tid eller søvnmangel før man selv skriver feil. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Dessto større grunn til å banke det inn en gang for alle. :smile: Lenke til kommentar
ezet Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Dette spørsmålet er kanskje -litt- off topic, men uansett. Ved hjelp av Ati driverene har eg muligheter til å sette vsync og hsync til +/- polariteter, individuelt. Hva er forskjellen på dette? Eg merker ingen forskjell. Hva skal dem egentli stå på? "+ +"?? Og Composite, hva er det? Finner ikke ut om min Hansol 920P støtter dette, og hva er fordelene/ulempene med dette? Et annet problem er at når eg starter spill, går hz ned til 60 hz i menyen. Og skjermbildet blir gjerne avlangt/mindre. Men når eg starter spiller (OpenGL) blir alt normalt. (85 hz osv). Dette er nok et problem med direct3d, eller? Har det noe med sync å gjøre? Og hva det nå måtte være, hvordan fikser eg det? Lenke til kommentar
striky Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 For å klare opp i forvirringen rundt bildesignaler/kabler, ta en titt her: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå