ezet Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Eg har et Radeon 7500 kort, med tv utgang. Det er en s-vid utgang, men det fulgte med overgang til Composite kabel (vanlig gul videokabel). Og så lurte eg på om det er noen bildeforskjell på disse? Blir bildekvaliteten redusert vis eg bruker overgangen til composite og inn i tv'en, eller er det samme kvalitet som med s-vid kabelen. S-vid kabel koster mye mer, og ser litt bedre ut, med tanke på kontakter i kabelen osv. (den har 6-7, mens composite er jo 2) Noen som har peiling på dette? mvh. eZet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 S-Video er mye bedre enn Composite. En S-Video kabel har egentlig bare 4 ledere. Lenke til kommentar
ezet Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Takk. Men har dette noe å si i denne sammenhengen? Det er ganske uklart på tv'en, (60 hz, 28"), vertfall små ting/skrift. Eg kan kjøre oppløsning på 1024x768, men då e da umuli å sjå tekst. På 800x600 er det mulig å se litt. Dette er da med composite. Vil dette bli bedre om eg bruker s-vid? Takker for rask respons. =) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Mest sansynlig ja. Teksten vil bli skarpere og fargene klarere. Composite pleier å se helt forferdelig ut i forhold. Husk at max oppløsning på TV er 768*576 så 1024*768 vil som oftest bli uklart. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 S-VHS er bare vits hvis TVet støtter det. Ikke alle TVer har S-VHS inngang. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Tven trenger ikke en S-Video-inngang for å støtte S-Video. Hørt om SCART? Og tven er rett og slett en veldig dårlig monitor, så det er ikke sikkert at bildet blir veldig mye bedre med S-Video. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hvis TV'en støtter SVideo så vil du få bedre bilde med SVideo-kabel. (Med mindre det er en veldig dårlig TV) Selv om en TV har SCART så er det ikke sikkert den støtter SVideo. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 00:18, skrev sedsberg:Selv om en TV har SCART så er det ikke sikkert den støtter SVideo. Det er sant. ezet - RTFM. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 16:34, skrev ezet:S-vid kabel koster mye mer, og ser litt bedre ut, med tanke på kontakter i kabelen osv. (den har 6-7, mens composite er jo 2) BTW: Standard S-Video-kabel er 4-pins DIN, men enkelte kort har andre grensesnitt (6/8/9-pins utganger). Lenke til kommentar
ezet Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Tv'en har egen s-vid utgang, så det skal ikke være noe problem. Eg skal heller ikke bruke tv'n som monitor, bare til filmer. =) Og hvor mange pinner den har var bare noe eg tok ut fra løse luften. Husket vare at det var flere enn 3=) Takker for svar. Lenke til kommentar
Datanaut Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 s-video kan kjøre RGB signal som er mye bedre enn composite som klarer bare av-signal. det har ikke så mye for seg hvilken av disse du bruker hvis du ikke har 100Hz TV. noe forskjell vill du nok merke uansett. husk og stille TV singnalet til RGB på den kanalen du kjører skjermkortet inn på via menyen på tv. Lenke til kommentar
ezet Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Konklusjon:=) Fikk tak i s-vid kabler, og det er god merkbar forskjell. All tekst er leselig opp til 1024x768, men ska prøva å setta til standard tv-oppløsning med å "force" det gjennom powerstrip. Har desverre bare 50 hz tv, men det var no nok forskjell te at eg kjøpe s-v kabla uansett. Takker for alle svar! =) _________________ Intel p4 2.53 @ 2.983 w/ Volcano 7++ Asus P4GE-V 512MB Crucial DDR CL2.5 PC2700 @ 419mhz (2.5-3-3-6) (TT HeatSpreader) Radeon 7500 @ 370/240 (Crystal Orb) WD 80Gb Special Edition idle/load = 35/45 [ Denne Melding var redigert av: ezet på 2002-12-16 14:08 ] Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 10:36, skrev Datanaut:s-video kan kjøre RGB signal som er mye bedre enn composite som klarer bare av-signal. det har ikke så mye for seg hvilken av disse du bruker hvis du ikke har 100Hz TV. noe forskjell vill du nok merke uansett. husk og stille TV singnalet til RGB på den kanalen du kjører skjermkortet inn på via menyen på tv. Dette er bare Feil! SVideo er IKKE det samme som RGB! Composite sender 1 signal. Composite. SVideo sender 2 signaler. Y/C (om jeg ikke husker feil.) RGB sender 4 eller 5 signaler. R, G, B, HSync og VSync (Evt. CSync istedenfor H og VSync). (Og krever derfor 5 eller 6 ledere i kabelen) Skal du stille TV'n inn på noe med SVideo så blir det SVideo. Ikke RGB. Jeg vil også ha 50MHz TV! [ Denne Melding var redigert av: sedsberg på 2002-12-16 13:31 ] Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Vanlige bildesignaler fra eteren er ikke RGB-signaler. Bildesignalene over eteren er bygget opp på en vesentlig forskjellig måte enn bildesignalene fra feks et skjermkort til en monitor. TV-signaler (mer korrekt i denne diskusjonen: videosignaler) er satt sammen av lysstyrke (Y) og krominans/fargeverdi © samt forskjellige synksignaler. Måten disse signalene blir distribuert på avgjør ofte kvaliteten og kompleksiteten på signalene. I prinsippet vil et CVBS(Composite)signal være dårligere da krominanssignalet ikke er separert fra de andre signalene. Dette gir større rom for forstyrrelser enn ved S-VHSsignaler. CVBSsignaler er altså satt sammen av alle nødvendige signaler for å vise et videobilde; lysstyrke, farge, horisontal-/vertikalsynk og blankingsignaler. Med alle disse signalene i en og samme leder er det ganske forståelig at CVBS(Composite)signaler ikke er å foretrekke hvis en har tilgang til bedre alternativer. Grunnen til at CVBS alikevel er så utbredt, er fordi den er enkel å distibuere - kun ett signal. Der S-VHS er mer komplisert å distribuere (2 signaler) tjener den i stedet på et merkbart bedre sluttsignal. Ofte koker det hele ned til kostnadsspørsmål. Selvsagt ikke bare prisen av en S-VHSkabel, men også at hele systemet støtter S-VHS - hele veien fra kilde til mottaker. Det hjelper lite hvis du har et kamera som kan levere S-VHSsignaler mens du ikke har et TV som støtter S-VHS. Og som noen tror så får du ikke S-VHSsignaler selv om du har en SCARTadapter med S-VHSinngang! Støtter ikke TVet S-VHS så blir signalet gjort om til vanlig CVBS _inne_ i TVet i stedet! SCART er et multisignalkontakt som er tatt frem for å forenkle tilkobling av TV/Video utstyr for bla. gamle tanter i EU og tydligvis LarsC... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Det finnes faktisk RBG-Scart-kabler også, samt skjermkort/VGA-adaptere med RGB-ut (til TV o.l.). Til syvende og sist så må selv et Composite signal gjøres om til RGB + sync. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 15:06, skrev sedsberg:Det finnes faktisk RBG-Scart-kabler også, samt skjermkort/VGA-adaptere med RGB-ut (til TV o.l.). Til syvende og sist så må selv et Composite signal gjøres om til RGB + sync. Innlegget mitt var ikke for å pirke på det du skrev sedsberg :wink: Du, i motsetning til andre her, har jo peil på hva du snakker om... Du har helt rett i at SCART også kan støtte separate RGB-signaler. Men igjen blir dette kun aktuelt om TVet kan behandle eksterne RGBsignaler. Og det er det kun de færreste TV og videoutstyr som gjør. Men dette vet du sikkert allerede... Til syvende og sist blir riktignok signalet gjort om til RGB, men for å dra nytte av dette må altså _hele_ signalveien støtte RGB. Det eneste en datamonitor og en Tv har til felles er hvordan de "tegner" bildet på skjermen. Signalbehandlingen inne i TV/monitoren blir behandlet ganske forskjellig. I en monitor blir signalet behandlet separert (Rødt, Grønt og Blått + horisontal- og vertikal synk) hele veien fra kilden (Den analoge delen av skjermkortet). I et TV derimot må bildesignalet sendes samlet ellers ville det blitt vanskelig å sende TVsignaler over eteren. MEN, om signalkilden befinner i nærheten av mottakeren (Feks; kamera -> TV) da kan en benytte seg av andre måter å distribuere signalene på. Det beste ville vært RGB+Sync slik som ved skjermkort -> monitor. Men dette er av flere grunner ikke vanlig. Ikke bare er det dyrere å lage kretser som behandler fem ganger så komplekse signaler, men en må også huske på at TV-teknologien har utviklet seg over et større tidsrom. Utviklingen av TV går enormt mye tregere enn tilsvarende monitorutvikling. Dette har mest med kompatibilitet å gjøre. Hvis feks alle TV-stasjoner i verden over natta hadde forandret signalene sine til RGB+Sync så ville mange blitt gansek forbannet! Dette nytter selvagt ikke. Ta eksemplet med HDTV. Dette er kanskje ukjent for mange, men det er en "gammel" (begynnelsen av 90-tallet tror jeg) standard som ikke har fått nevneverdig utbredelse. Nettopp på grunn av at de alle fleste sitter med TVapparater som ikke kan dra nytte av den høyere oppløsningen som HDTV gir. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Etter det jeg har hørt (kan altså ikke bekrefte dette) så har veldig mange TV'er støtte for RGB. Men nesten ingen videoer/kameraer o.l. Å kjøre RGB inn på en TV (ikke video/kamera, siden disse fungerer annerledes) burde ikke være så vanskelig/dyrt siden de til syvende og sist må inn på de 3 "strålekanonene", og derfor trenger minimalt med behandling. I motsetning må et Comp. signal dekodes til RGB og Sync før det kan brukes. Hadde selv Amiga m/RGB-scart-kabel og fikk farger på de fleste TV'er jeg brukte denne på. (Men bare sort/hvitt på videospillere) Har forrresten ganske lyst på en sånn: http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=1...mkort+%2F+Annet :smile: Lenke til kommentar
ezet Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Dere snakker om RGB-scart kontakter. Eg har ingen peiling på dette, men fordi om tv'en har RGB-scart Inn, kan vell ikke dette brukes med mitt (og de fleste skjermkort). For skjermkortet sender vell ikke UT RGB signaler separate, uansett hvilke kontakter/kabler eg bruker? Det har jo bare en s-vid ut. Så uansett hvor mye RGB-scart inntak eg har på tv'n min, kan eg vell ikke bruke det med skjemkortet? Og vis dette er rett, så er s-vid det beste eg har mulighet til å bruke? Rett? eller...? Eg vet at flere og flere tv'er har RGB-scart inn. Gamecube kan blant annet bruke rgb-kabel, for optimale bilder. Og den har funket på ganske mange tv'er. Og: Vis eg setter en scart (vanlig) kontakt på enden av s-vid kabelen. Vil disse signalene bli konvertert til et annet signal, eller vil dei 4 s-vid pinnane fremdeles være separate? Eg skjønne jo at da blir "kovertert" fra s-vid til scart, men vil eg få -akkuratt- samme bilde som om eg brukte s-vid rett i tv'en? Har ingen praktisk betydning for meg, bare lurer=) [ Denne Melding var redigert av: ezet på 2002-12-16 16:22 ] Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Stemmer det. Det beste du kan bruke er SVideo. Har lest at noen Matrox kort kan sende RGB ut med en spesiell kabel, men vanligvis trenger du en adapter (som den på linken jeg skrev over) for å få RGB fra PC'n til TV. Lenke til kommentar
ezet Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Så den adapteren kobles mellom tv og skjermkort. Og den tar inn f.eks. s-vid signal, og klarer altså å kovertere dette til et -bedre- signal, nemlig rgb? Skulle hatt en slik en. =) Har hørt at Matrox kort har rgb-ut ja. Matrox er jo gode på slikt, men i ren ytelse ligger dem litt etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå