Softshake Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Hei Skal ha meg nytt kamera til maks 3000kr Litt usikker på hvilket jeg skal velge. Ser 850IS har gjort det veldig bra i tester, men dette kameraet tyner budsjettet mitt litt, samt at det ikke er noe spesielt fint å se på. (det har også kun 2,5" skjerm, ikke at det er for lite altså men) Det har ikke kommet noen særlige tester av Ixus 75 ennå. Denne var mye penere å se på enn det andre må jeg si. Og 3" skjerm Noen som har testet Ixus 75? Noen anbefalinger? (kom gjerne med andre kameraforslag) Har sett litt rundt på forumet her, og sett at Fujifilm F30 har blitt anbefalt av mange. Har egentlig ganske dårlige erfaringer med Fujifilim produkter fra før av, så er litt skeptisk til dette kameraet. I tillegg så er dette i hvertfall ikke noe pent å se på. Det er jo selvfølgelig ikke designet som teller mest, men jeg ville foretrekke et kamera som ser litt bra ut. Det viktigste på et nytt kamera vil være: - at det ikke bruker lang tid på å ta bilder -det må jo selvfølgelig ta gode bilder (men dette regner jeg som en selvfølge. ingen vil vel ha kameraer som ikke tar gode bilder) -nogenlunde brukbart batteri -det burde helst ikke se helt jævlig ut Fint om det er noe vidvinkel på det. På forhånd takk for tips Edita for å rette opp en del feil, forhåpentligvis driter jeg meg ikke like mye ut nå Endret 8. april 2007 av Softshake Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ser 850IS har gjort det veldig bra i tester, men dette kameraet tyner budsjettet mitt litt, samt at det ikke er noe spesielt fint å se på. (det har også kun 2,5" skjerm, ikke at det er for lite altså men) Det har ikke kommet noen særlige tester av Ixus 75 ennå. Denne var mye penere å se på enn det andre må jeg si. Og 3" skjerm Ixus 850IS har noen store fordeler fremfor Ixus 75. *Optisk bildestabilisator *28mm vidvinkel *Optisk søker (går på bekostning av skjermstørrelsen, men nyttig hvis du tar bilder i godt lys og samtidig har solbrikker, f.eks på påskefjellet. Hjelper ikke med 3 tommer skjerm om du ikke ser hva det er på den) *Bedre optikk Dette gjør at kameraet får bedre bildekvalitet, og et større bruksområde. At skjermen "bare" er 2,5" bør ikke bekymre deg, da den allikevel er meget skarp og fin. Noen som har testet Ixus 75? Noen anbefalinger? (kom gjerne med andre kameraforslag) Har sett litt rundt på forumet her, og sett at Fujifilm F30 har blitt anbefalt av mange. Har egentlig ganske dårlige erfaringer med Fujifilim produkter fra før av, så er litt skeptisk til dette kameraet. I tillegg så er dette i hvertfall ikke noe pent å se på. Ixus 75 har jeg inntrykket av at er litt overpriset. Delvis på grunn av "Ixus"-navnet, delvis fordi det er helt nytt. Du finner mange kamera til samme pris med bedre spesifikasjoner, blant annet optisk bildestabillisator og 28mm vidvinkel. Se på f.eks Panasonic og Pentax.Det viktigste på et nytt kamera vil være: -kort lukketid (hvis jeg har forstått rett er dette hvor lang tid det tar å ta bilde) Hvis du mener tiden fra du trykker ned utløseren til bildet tas, er ikke dette lukkerhastighet. Det ligger i navnet at det henviser til tiden lukkeren i kameraet bruker på å slippe lys inn på bildebrikken. Her er alle kamera raske nok i dag til vanlig bruk. Om du mener utløserhastigheten, så er den også god nok på de fleste modeller i dag. De fleste er godt under sekundet. Nikon kommer med S500 nå som i følge dem selv skal være det raskeste kompaktkameraet på markedet på nettopp utløserhastighet. Men det er så liten forskjell på dette for tiden, at det sjelden er en avgjørende faktor. -det burde helst ikke se ut som noe fra tidlig 90-tallerHehe... faktisk så er Ixus 70 og Ixus 75 basert på designet fra de første analoge, filmbaserte APS Ixus modellene som kom på 90-tallet. De er laget for å ligne disse i stor grad... og gjør faktisk det Kommer sikkert til å ta en del panoramabilder med det, så fint om det i alle fall er noe vidvinkel på det.Her er jeg nok en gang litt usikker på hva du mener. Mener du vidvinkel, eller wide-screen? Wide-screen vil ikke gi deg bedre egenskaper til panorama uansett, med mindre selve sensoren er i wide-screen format. De fleste kamera bare kutter oppe og nede, og gir deg ikke mer på sidene. For panorama er vidvinkel et klart valg. Da får du mer både oppe og nede... og da faller jo Ixus 75 bort da det har relativt dårlig vidvinkel i forhold til Ixus 850IS og Panasonic Lumix-serien. Lenke til kommentar
Softshake Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Var vel vidvinkel jeg mente ja Og som kanskje ikke sagt, har ikke så veldig god peiling på kameraer, men det skjønte du sikkert. Faren min har et Panasonic Lumix kamera. (kosta vel rundt 4000 kr da han kjøpte det for halvannet år siden. husker ikke navnet da). Men det kameraet tar rett og slett dårlige bilder. Dårlig skjerm, og dårlig utløserhastighet. Så er egentlig litt skeptisk til den serien. Det med designet visste jeg faktisk ikke. Poenget mitt var i alle fall at jeg syntes at Ixus 75 var veldig stilig. Takk for all hjelpen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 De nye Lumix kameraene til Panasonic har faktisk den beste skjermen jeg har sett på et kamera til nå. Knivskarp og faktisk hakket bedre enn Ixus 850IS sin strålende gode skjerm. Men også disse Panasonic'ene mangler optisk søker, slik Ixus 850IS har. Det er greit å merke seg. Utløserhastigheten på Panasonic er på lik linje med Ixus god, og selv om de har noe høyere støynivå på høy ISO, så tar de veldig gode bilder. Jeg mistenker at faren din kanskje har Lumix FX7. Det er av de dårligere Lumix kameraene som er produsert, og har blant annet elendig batterilevetid i forhold til de nyere. Panasonic har virkelig fått sving på kameraene sine, og de er utrolig driftsikre... mye mer driftsikre enn både Canon og alle andre merker. I en ny test, som ble foretatt blant eiere av forskjellige merker, så var eierne av Panasonic de som var mest fornøyd med "sitt" merke Og etter at Panasonic har tatt førsteplassen i det som er av stortester på videokamera, har de nå begynt å klatre alvorlig langt opp på testene av kompakte digitalkamera også. De nyeste modellene har allerede fått noen EISA eller DIWA awards. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå