Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrefrist av underskrift til dispensjon i å bygge

MacBoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres veldig rart ut om det er angrefrist på signering av dokument.

Sidan signeringa er juridisk bindane så tviler eg veldig sterkt på at ein kan trekke signauren, med mindre personen som signerer ikkje er juridisk ansvarleg ( under 18 år) eller fråtatt sine rettigheiter ( verge o.l). Og då er det ikkje angrefrist men regelrett at underskrifta ikkje er juridisk holdbar.

Flytter denne over til juss-avdelinga slik at jussekspertene kan kikke på saka også.

Lenke til kommentar
er det noe angrefrist av underskrift til dispensjon i å bygge i grense. Altså hvis en nabo har fått underskrift i å bygge i grense til en annen nabo , er det noen som helst angrefrist for dette?

8251730[/snapback]

Angrefrist er vel et uttrykk som brukes i kjøpsretten.

Jeg tviler på at man kan "angre" på et slikt samtykke. Er f.eks. byggesøknad med naboens samtykke og hele pakka levert kommunen, vil det ihvertfall være vanskelig å hevde at man har ombestemt seg..

Derimot vil jeg si det er relevant hvor lang tid det går. Er f.eks. samtykke gitt for flerfoldige år siden, uten at det er bygget noe, er det ikke gitt at det fortastt gjelder den dagen man ønsker å bygge.

Gjør obs på at jeg ikke kjenner det juridiske rundt denne typen spørsmål. :)

Lenke til kommentar
En skriftlig underskrevet kontrakt er vel bindende frem til en offentlig instans eventuelt gjør den ugyldig?

Eller tar jeg feil?

8256225[/snapback]

Tja, noen må jo eventuelt kjenne den ugyldig, så. :)

På den andre siden - for å få tvunget igjennom innholdet, dersom den ene nekter, må man også gå til rettssystemet..

Lenke til kommentar
En skriftlig underskrevet kontrakt er vel bindende frem til en offentlig instans eventuelt gjør den ugyldig?

Eller tar jeg feil?

8256225[/snapback]

Tja, noen må jo eventuelt kjenne den ugyldig, så. :)

På den andre siden - for å få tvunget igjennom innholdet, dersom den ene nekter, må man også gå til rettssystemet..

8256242[/snapback]

Hvem er denne noen da? Regner med at ingen av avtaleunderskriverne kan kjenne den ugyldig med mindre det er oppdaget brudd i kontrakten, så for å få kjent en skriftlig underskrevet kontrakt ugyldig hvor ingen brudd i kontrakten er forekommet, står vel en offentlig instans (da rettssystemet) igjen som mulighet.

Lenke til kommentar
Hvem er denne noen da? Regner med at ingen av avtaleunderskriverne kan kjenne den ugyldig med mindre det er oppdaget brudd i kontrakten, så for å få kjent en skriftlig underskrevet kontrakt ugyldig hvor ingen brudd i kontrakten er forekommet, står vel en offentlig instans (da rettssystemet) igjen som mulighet.

8256266[/snapback]

Hm, ja, det var veldig uklart skrevet. "Noen" er rettsvesenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...