Amund_ Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Oppgraderte prosessoren i min Acer Aspire 5683 fra en T5500 til en T7600, og var i den sammenheng litt bekymret for eventuelle temperaturøkninger. Jeg installerte derfor Speedfan og PC Wizard 2007 for å finne ut hva temperaturen var, og det er her problemet mitt ligger... Speedfan viser en idle-temperatur på ca 30 grader, mens PC Wizard viser en temperatur på ca 50 grader C (Ikke så hyggelig). Hvilket program viser rett temperatur? Viftene går bare av og til, og virker slettes ikke anstrengt. Jeg kjører Vista Ultimate på maskinen, hvis det har noe å si... Endret 27. mars 2007 av Amund_ Lenke til kommentar
Amund_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Ingen som vet hva som er mest pålitlig? PC Wizard eller Speedfan? Lenke til kommentar
apwr Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Gå å sjekk temperaturen i bios, dog kan temepratursensoren være defekt. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hva viser Coretemp eller Everest da? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Nå blir en CPU i en bærbar langt varmere enn CPU'ene du finner i stasjonære. Og det er kanskje ikke så rart. Forøvrig er min E6400 på 40 grader, hvis man skal stole på målingene som er gjort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Programmer som Speedfan, "PC Wizard", Everest.. leser av info fra Bios (dersom de klarer det). Det er derfor ikke alltid slik at de rapporterer likt mht. "label" vs. temperatur. Mao: Speedfan kan rapporterer 30 grader for "CPU0" og 50 grader for "GPU", mens PC Wizard vil si at det er CPU som er 50 grader. Det sikreste er å sjekke Bios dersom en laptop har en "Health screen" (tvilsomt dersom det er en OEM maskin) eller få tak i sofware for overvåking som er laget for akkurat det hk'et/systemet. Dersom dette er PC Wizard 2007(for Acer) så er det den som er rett (men jeg stiller meg litt tvilende). Lenke til kommentar
Amund_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Takk for alle innspill Har ingen temperaturmåler i bios. Temperaturene jeg har vist til er kjerne-temperaturene (Se vedlagt screenshot). Hvis det er wizard som viser korrekt temperatur, bør jeg da være bekymret? Den trekker seg opp mot 60 grader C under belastning. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hm... du kan prøve Intel Thermal Analysis Tool Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Har ingen temperaturmåler i bios. Temperaturene jeg har vist til er kjerne-temperaturene (Se vedlagt screenshot). Hvis det er wizard som viser korrekt temperatur, bør jeg da være bekymret? Den trekker seg opp mot 60 grader C under belastning. 8256354[/snapback] Du har ingen grunn til å bekymre deg.. Det er tross alt snakk om en laptop med særdeles begrenset form for kjøling Disse CPU'ene er konstruert for loadtemps på opp mot 100grader. Lenke til kommentar
Amund_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Ok, installerte Intel Thermal Analysis Tool, og det ser ut som om det var Wizarden som viste riktig temp. Etter at jeg installerte Intel-programmet fant Speedfan 2 nye temperaturer som stemmer overens med de to andre programmene... Noen som har et anslag på hvor høy temperatur jeg ville hatt med den opprinnelige T5500? Noe høyere temperatur er vel prisen man må betale for mer futt i snekka... Brukte en kjølepasta med termisk konduktivitet K> 7,5W/mK, finnes det bedre kjølepastaer med høyere konduktivitet? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Tror ikke tempen din hadde vært veldig mange gradene lavere med T5500 kontra T7600. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Enig med oysfaerg.. Har jo hatt noen laptops også.. som sevlfølgelig både mått klokkes og benches.. med diverse "overvåkings-tools". Disse ligger og "lunker" på rundt 50 grader.. Coretemps.. GPU.. HD.. Det er trangt og varmt i en laptop! :!: Lenke til kommentar
Amund_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Tempen min hadde nok vært lavere, blir varm i huet av computer-mekking, hehe Ok, da slår jeg meg til ro med det... Takk for hjelpen! Endret 28. mars 2007 av Amund_ Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hvilken kjølepasta bruker du nå? Lenke til kommentar
Amund_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Bruker en kjølepasta som heter Nexus® Thermal Compound... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Ok. Arctic Silvers forrige gen. kjølepasta har en konduktivitet >9.0 W/mK. Siste skrik, Arctic Silver 5 har >350,000W/m2 °C Lenke til kommentar
seidon Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 50-60 grader er slett ikke mye ifølge hp og andre leverandører som leverer med samme cpu Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 sjekk med core-temp, det skal være veldig bra til c2d cpu'er. 60 grader er egentlig ikke noe å bekymre seg for Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå