Gå til innhold

Temperatur, Core 2 Duo T7600

Amund_

Anbefalte innlegg

Oppgraderte prosessoren i min Acer Aspire 5683 fra en T5500 til en T7600, og var i den sammenheng litt bekymret for eventuelle temperaturøkninger.

Jeg installerte derfor Speedfan og PC Wizard 2007 for å finne ut hva temperaturen var, og det er her problemet mitt ligger...

Speedfan viser en idle-temperatur på ca 30 grader, mens PC Wizard viser en temperatur på ca 50 grader C (Ikke så hyggelig). Hvilket program viser rett temperatur? :hmm:

Viftene går bare av og til, og virker slettes ikke anstrengt. Jeg kjører Vista Ultimate på maskinen, hvis det har noe å si...

Endret av Amund_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Programmer som Speedfan, "PC Wizard", Everest.. leser av info fra Bios (dersom de klarer det).

Det er derfor ikke alltid slik at de rapporterer likt mht. "label" vs. temperatur.

Mao:

Speedfan kan rapporterer 30 grader for "CPU0" og 50 grader for "GPU", mens PC Wizard vil si at det er CPU som er 50 grader.

Det sikreste er å sjekke Bios dersom en laptop har en "Health screen" (tvilsomt dersom det er en OEM maskin) eller få tak i sofware for overvåking som er laget for akkurat det hk'et/systemet.

Dersom dette er PC Wizard 2007(for Acer) så er det den som er rett (men jeg stiller meg litt tvilende). :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill :)

Har ingen temperaturmåler i bios. Temperaturene jeg har vist til er kjerne-temperaturene (Se vedlagt screenshot).

Hvis det er wizard som viser korrekt temperatur, bør jeg da være bekymret? Den trekker seg opp mot 60 grader C under belastning.

post-122983-1175078667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har ingen temperaturmåler i bios. Temperaturene jeg har vist til er kjerne-temperaturene (Se vedlagt screenshot).

Hvis det er wizard som viser korrekt temperatur, bør jeg da være bekymret? Den trekker seg opp mot 60 grader C under belastning.

8256354[/snapback]

Du har ingen grunn til å bekymre deg..

Det er tross alt snakk om en laptop med særdeles begrenset form for kjøling :)

Disse CPU'ene er konstruert for loadtemps på opp mot 100grader.

Lenke til kommentar

Ok, installerte Intel Thermal Analysis Tool, og det ser ut som om det var Wizarden som viste riktig temp. Etter at jeg installerte Intel-programmet fant Speedfan 2 nye temperaturer som stemmer overens med de to andre programmene...

Noen som har et anslag på hvor høy temperatur jeg ville hatt med den opprinnelige T5500?

Noe høyere temperatur er vel prisen man må betale for mer futt i snekka...

Brukte en kjølepasta med termisk konduktivitet K> 7,5W/mK, finnes det bedre kjølepastaer med høyere konduktivitet?

post-122983-1175082359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enig med oysfaerg..

Har jo hatt noen laptops også.. som sevlfølgelig både mått klokkes og benches.. med diverse "overvåkings-tools".

Disse ligger og "lunker" på rundt 50 grader.. Coretemps.. GPU.. HD..

Det er trangt og varmt i en laptop! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...