Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Klimaanlegg til huset (Trenger sårt hjelp her)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i Lillestrøm og det går mot sommer allerede nå. :cool:

Huset er brunt og er derfor en magnet til varme.

Bestemor og Bestefar begynner og bli opp i åra nå og sist sommer holdt bestemor på å stryke med på grunn av varmen.

Forholdene er ganske "varme" på dagens sommere og jeg tenker derfor på og skaffe noe som kjøler ned huset.

Jeg lurer på om jeg kunne få noen tips om noen gode maskiner som kan kjøle ned litt til en rimelig penge.

-------------------------------

Lurer også på hva som er forsjellen på disse systemene:

Matsui Luftkjøler

Matsui Klimaanlegg

--------------------------------

Takker veldig mye for svar og beklager en ganske lang post :thumbup:

MVH

Ole Karlsen

Endret av 77Bandit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har en "luftkjøler" selv (lignende den første du linker til), og den er fullstendig ubrukelig. Angrer som en hund på at jeg kastet bort den 1000-lappen på den. Man fyller vann på en tank og har et kjøleelement (slik man har i kjølebagger) oppi vannet.

Hadde absolutt gått for et "ekte" klimaanlegg. Husk at det andre du linker til bare er effektivt i rom opp til 17 kvadratmeter.

Lenke til kommentar

Det defintivt billigste er å stenge varmen ute.

Huset er jo isolert ikke sant? Dermed så er det gjennom vinduene varmen kommer. Slik jeg har gjort på mitt hus har jeg skaffet med utvendige persienner, de holder rommet svalt og godt hele dagen og behagelig når en legger seg.

Disse koster riktig nok penger, men som hos meg er stor sett problemet bare på de vinduene som vender mot solen.

Har du ikke råd til slike kan du lett løse dettte med enkle skovler eller plater som du hengsler skrur fast på de vinduene det gjelder.

Poenget er å stoppe sollyset og ets varme fra å treffe glassruten.

Hva du gjør for å få det til er helt opp til din lommebok og hva du synes som akseptablet.

For to år siden hadde jeg ikke Utv. persienner og tempen på det rommet lå nesten rund 32 grader på det varmeste. Etter Persiennene var montert har ikke tempen vært over 24grader:)

link

Endret av regga
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser at trådstarter ikke har fått svar på det han lurte på. Synd, for jeg er ute etter samme tips :dontgetit:

Jeg trenger en kompakt luftkjøler/AC til å ha i campingvogn og soverom i huset. Har googlet en del på nett og finner ingen nøytrale tester på slike duppeditter.

Lenke til kommentar

Kjøp et aircondition anlegg og en 12V dynamo fra en bil på et bilopphuggeri,

Kjøp en liten elektromotor for å drive kompressoren og dynamoen, bruk reimskiver fra biler på huggeriet, strøm fra dynamoen driver airconditonerens vifter og styrepanel.

bygg alt dette inn i en liten kasse, vipps portabelt ac anlegg....

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt en varmepumpe høres ut som det beste alternativet. Da får besteforeldrene dine også billig fyring om vinteren :)

Sjekk spesifikasjonene nøye før du evt. kjøper - varmepumpene er ikke like effektive på kjøling som på oppvarming.

Hos min forrige arbeidsgiver hadde vi Panasonic varmpepumper til kjøling om sommeren. Fungerte utmerket!

Har samme type varmepumpe hjemme - men har ikke brukt den til kjøling ennå ;)

Når det gjelder strømforbruk kan jeg ikke tenke meg det blir all verden. Strømmen er billigst om sommeren, og kjøleanlegget trenger jo ikke gå 24/7 :cool:

Lenke til kommentar

Synes folk kan hjelpe Trådstarter med det han faktisk ber om her.

Jeg lurer på det samme.

En liten portabel kjøler, er det han ber om her. Hadde varmepumpe ect. vært en mulighet hadde han sikkert sagt det allerede.

Men nå slenger jeg meg på og sier:

Nå ser jeg etter Billige og bra klimaanlegg

Noen tips?

Lenke til kommentar
Men nå slenger jeg meg på og sier:

Nå ser jeg etter Billige og bra klimaanlegg

Noen tips?

Jeg så det var et par på tilbud på Expert denne uka.. Kanskje det hadde vært noe?

Nevner samtidig at portable airconditonanlegg som regel har en relativt beskjeden effekt, slik at de egner seg best til små rom som f.eks. soverom. I tillegg har de ofte et høyt støynivå.

Kan sikkert lønne seg å sjekke på Elkjøp, Expert, Lefdal og de andre store. Det kan sikkert også lønne seg å høre med firmaer som driver med kjøleanlegg - søk på f.eks. "kjøling" på gulesider.

Hold oss oppdatert på hva du finner :)

Lenke til kommentar

Har selv prøvd de portable, og ble skuffa. Kjøptemeg varmepumpe fiks ferdig for 10 tusen. Monterte den selv da, og fikk den nesten for inkjøpspris. Det er en myte at en bruker så mye strøm på å kjøle huset. Min står på i 5 min og da trenger jeg ikke bruke den på minst en time. Somregel hjelper det bare å få sirkulasjon på luften i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...