Eske Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hei! Jeg har karakterene til å komme inn på alle høyere studier i Norge på primærvitnemål, så det er ikke problemet, men hvilken velger jeg? Hva er lurt, og har noen erfaringer å dele rundt de studiene som krever mest mtp. karakterer? Jeg har tenkt litt på tannlege siden jeg har hørt en del bra om yrket, samt at jeg føler at det å være lege mer blir en livsstil. Noen innspill? //eske PS: Må bare få presisert at dette ikke er noen form for "skrytetråd". Er en grunn til at jeg poster med denne anonyme brukeren. Lenke til kommentar
Borbra Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 hvis du går ingeniørstudiet (innen bygg og miljøteknikk) på f.eks. NTNU, vil du være garantert jobb når du er ferdig med studiene fordi: 1. Markedet trenger MANGE ingeniører innen det faget. 2. Det er få som vil ta det pga. at det er et realfagsstudie 3. Veldig mange ingeniører innen det faget kommer til å gå ut i pensjon de neste årene Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Velg filmregissør, rockstjerne eller komiker! Mye bedre enn en hvilken som helst utdannelse etter min mening. Men utdannelse er jo det enkleste for oss latinger. Velger du en utdannelse så har millioner av mennesker allerede tråkket opp stien for deg og du kan bare følge etter uten å tenke. Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Velg filmregissør, rockstjerne eller komiker! Mye bedre enn en hvilken som helst utdannelse etter min mening. Men utdannelse er jo det enkleste for oss latinger. Velger du en utdannelse så har millioner av mennesker allerede tråkket opp stien for deg og du kan bare følge etter uten å tenke. 8251206[/snapback] Tåpeligste innlegget jeg har sett idag... Selv har jeg søkt på siv.ing. studier på NTNU, siden det er veldig anerkjent i Norge og delvis i utlandet. Kjenner en som snart er ferdig der nå, og jobbtilbudene florerer. Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Er du en slik type som f.eks. søker Lege, tannlege, dyrlege etc. bare fordi du kan? Hva med å heller fortelle hva slags interesser du har, og hva du kunne tenke deg? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Velg filmregissør, rockstjerne eller komiker! Mye bedre enn en hvilken som helst utdannelse etter min mening. Men utdannelse er jo det enkleste for oss latinger. Velger du en utdannelse så har millioner av mennesker allerede tråkket opp stien for deg og du kan bare følge etter uten å tenke. 8251206[/snapback] For leger, fysikere og kjemikere......... har ikkje tilført verden eit spor med nytenking og oppfinelser som har gjort verden bedre? Ps det finnes ingen nobelpris for dei tre aktuelle yrka som er nevnt i hungry hippos innlegg;) Ontopic. Lege er nok eit veldig krevande yrke, og ein livsstil. Tannlege er litt meir "avslappa" iform av at dei må følge arbeidsmiljøloven, noko leger ikkje må. Det er vanskeleg å anbefale andre kva ein skal utdanne seg til, eit feil valg kan koste dyrt i både penger og tid. Spørsmålet er kva du syntes var/er artig å jobbe med. Sjølv har eg hovudfag innan informatikk, og trives veldig godt med utvikling og systemarbeid. Editert for å oppklare ein liten misforsåelse. sjå innlegg lengre nede. Endret 30. mars 2007 av Jankee Lenke til kommentar
tjask Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det er en stor tabbe å bestemme framtiden din på grunnlag av å ville "bruke opp" poengene dine fra videregående. Vanskelig å komme inn betyr ikke det samme som at studiet er gøy eller bra. Flere jeg kjenner hadde topp karakterer fra videregående.. Noen av disse vurderte faktisk medisin kun på grunnlaget av at de kom inn uten å være nevneverdig interessert ! (medisin=pugg) Når det er sagt er sikkert ikke tannlege spesiellt dumt.. Du jobber med mennesker og du jobber pratisk. Hva var gøy på videregående ? Var det matte, historie, økonomi... osv.. Prøv å finne ut hvordan det faktisk er å jobbe i yrkene. Forresten: 6-er studentene jeg kjenner valgte: matte, industriell økonomi, statsvitenskap og psykologi. Selv studerer jeg byggeteknikk og synes det er veldig gøy (bruk av realfag til noe håndfast som er lett å se for seg) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Istedet for å la poeng og forventninger styre valgene dine burde du heller la dine egne interesser styre valgene. Det er ingen andre enn du selv som skal studere, og det er kun deg selv (og din framtid) du må ta hensyn til når du velger studier. Hvis du ikke gjør dette risikerer du å ende opp kanskje med en godt betalt jobb, men kanskje også at du verger deg for å dra på jobb. Det tror jeg må være det ultimate av det kjipeste; å bruke masse tid og krefter (en stor bulk av livet ditt) på noe man absolutt ikke har interesser av. Har du interesse for blomster, velg gartner. Liker du å hjelpe mennesker, velg lege. Et cetera. Whatever works for you Endret 29. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
hautainn Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) For leger, fysikere og kjemikere......... har ikkje tilført verden eit spor med nytenking og oppfinelser som har gjort verden bedre? Ps det finnes ingen nobelpris for dei tre aktuelle yrka som er nevnt Har du i det heletatt peiling på hva du snakker om? Se over det du faktisk skriver og gi kilder. Hvem var Albert Einstein? For å nevne en... Hvis du fortsatt er i tvil: http://nn.wikipedia.org/wiki/Nobelprisen_i_fysikk http://no.wikipedia.org/wiki/Nobelprisen_i_kjemi Endret 30. mars 2007 av hautainn Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 *snip* Har du i det heletatt peiling på hva du snakker om? Se over det du faktisk skriver og gi kilder. Hvem var Albert Einstein? For å nevne en... Hvis du fortsatt er i tvil: http://nn.wikipedia.org/wiki/Nobelprisen_i_fysikk http://no.wikipedia.org/wiki/Nobelprisen_i_kjemi 8275297[/snapback] Jeg tror du misforsto Jankee. Enten er han ironisk når han påstår at det ikke finnes nobelspriser for de yrkene, eller så mente Jankee at det ikke finnes slike priser for filmregissører, rockstjerner eller komiker som jeg tror Jankee egentlig mente. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ser at det var ein liten tolkningsfeil i mitt innlegg Det skulle ha vore ein liten linjeskift mellom det første og PSen.. Då PS`en gjeldt filmregissør, rockstjerne eller komiker Nobelpriser er definitivt til leger, kjemikere og fysikere så det skal det ikkje vere noko tvil om. Lenke til kommentar
hautainn Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ser at det var ein liten tolkningsfeil i mitt innlegg Det skulle ha vore ein liten linjeskift mellom det første og PSen.. Då PS`en gjeldt filmregissør, rockstjerne eller komiker Nobelpriser er definitivt til leger, kjemikere og fysikere så det skal det ikkje vere noko tvil om. 8275481[/snapback] Da er vi enige Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det var dårlig med respons fra trådstarter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå