kimare Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Sony A-100 er mer enn god nok til de aller fleste som leser på dette forumet. Jeg skjønner de svært få som er buker ISO800+ velger bort kameraet. Jeg skjønner de som liker ergonomien på andre kameraer bedre og ikke velger A-100. Men bildekvaliteten er ikke bedre eller dårligere enn andre kameraer. Innlegg av Magnar Fjørtoft på foto.no Enda ett For de som ikke kjenner Magnar Fjørtoft, så har han skrevet Digital fotofrafi i praksis, som flere her inne anbefaler. Han har også skrevet noen bøker om stjerner og sånn. Jeg for min del vet at jeg ikke hadde tatt bedre eller dårligere bilder, med et annet kamera enn det jeg har nå. Desverre er det fotografen som er den største begrensingen når jeg tar bilder Mitt råd er derfor: Gå til butikken og tafse på kameraene, ta det som ligger best i hånda, for all del be butikken om et godt tilbud. Dersom de er noenlunde konkurransedyktige kjøp der. Edit: jeg fant enda et Fjørtoft innlegg om a-100 og siterer skamløst Jeg har også tatt en del bilder som bringer meg litt videre bildemessig med det nye kameraet. Jovisst er det inspirerende å ha nytt og bedre kamera. Men dessverre kan jeg ikke tilskrive kameraet noe av betydning når det gjelder bildemessig framgang. Det handler om å se, og kunne velge utsnitt som bl.a. gjenspeiler hva man ønsker å formidle, eller løfter motivet til ønsket abstraksjonsnivå. Slikt gjør ikke kameraet. Det skjer i hodet til fotografen (søk dere inn på Robert Meyers Kunsthøgskole). Dessuten gjorde jeg den brøleren at jeg kjøpte bare nytt kamerahus. All optikk er fra det gamle systemet. Kanskje var det dette som skapte problemer? Kanskje oppnår jeg bilder med bedre innhold og dypere tolkningsrom dersom jeg bytter ut alle de gamle objektivene mine med Zeiss-optikk -- og satser på at Sony kommer med et dyrt, tungt og virkelig godt kamera i nær framtid! Jo, det må være noe! Kanskje jeg skal vente med å ta de virkelig gode bildene til alt nytt utstyr er på plass ... Alle vet jo at den som har det dyreste utstyret får de beste bildene. Den som er flinkt og har et billig kamera, får heller nøye seg med kunstfotografi ... Nei, folkens. Jeg må nok meddele den nedslående konklusjonen at magien ligger ikke i kameraet. Ikke engang i en Sony A100! Endret 27. april 2007 av kimare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå