olatv Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hei! Har fått tilbud om Sony 100 m 18-70 mm for 5999, eller med 18-200mm for 7999. Hva er best av disse?? Har i tillegg muligheten til å kjøpe Nikon D80 m 18-70mm eller 18-135mm til 8999. Hva ville dere ha foretrukket å kjøpe. Kom med meningene deres. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Ta en titt på denne du; https://prisguiden.no/product.php?product_id=46045 A100 Speilrefleks for 3999kr! Det er uten objektiv, men legg til ett godt objektiv. Du får et nokså godt objektiv rundt 1500kr da blir denne pakken på rudnt 5500! (vet ikke om det er feil i prisen til best-buy, men dette er svært billig) Lenke til kommentar
Lompa52 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hei! Har fått tilbud om Sony 100 m 18-70 mm for 5999, eller med 18-200mm for 7999. Hva er best av disse?? Har i tillegg muligheten til å kjøpe Nikon D80 m 18-70mm eller 18-135mm til 8999. Hva ville dere ha foretrukket å kjøpe. Kom med meningene deres. 8250536[/snapback] Hei. Hadde nok valgt Nikon D80 her. Pga: Bedre byggekvaliete Bedre søker Blitz systemet Bedre grep Fargene på bildene (egen erfaring) Jeg ville stikket innom nermeste fotobutikk å testet begge. Vet at Japan Photo har kampanje på disse produktene. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg ville stikket innom nermeste fotobutikk å testet begge. 8251893[/snapback] Beste rådet du kan følge Begge to er bra kameraer, og du skal nok klare å ta gode bilder uansett hvilket du velger. Personlig så har jeg Nikon D80, og valgte det over alternativene på grunn av at jeg liker ergonomien på det (det er behagelig å holde for en som har noenlunde gjennomsnittlige mannshender), søkeren (stor og klar, går lett å ta bilder selv om jeg har brillene på) og menysystemet/brukergrensesnittet. A100 kan jeg ikke uttale meg så mye om. Jeg prøvde det litt når jeg shoppet etter kamera og fant ut at det ikke var for meg, men jeg husker ikke lenger spesifikt hva det var som gjorde at jeg ikke falt for det. Lenke til kommentar
olatv Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Jeg ville stikket innom nermeste fotobutikk å testet begge. 8251893[/snapback] Beste rådet du kan følge Begge to er bra kameraer, og du skal nok klare å ta gode bilder uansett hvilket du velger. Personlig så har jeg Nikon D80, og valgte det over alternativene på grunn av at jeg liker ergonomien på det (det er behagelig å holde for en som har noenlunde gjennomsnittlige mannshender), søkeren (stor og klar, går lett å ta bilder selv om jeg har brillene på) og menysystemet/brukergrensesnittet. A100 kan jeg ikke uttale meg så mye om. Jeg prøvde det litt når jeg shoppet etter kamera og fant ut at det ikke var for meg, men jeg husker ikke lenger spesifikt hva det var som gjorde at jeg ikke falt for det. 8252032[/snapback] Takk for rådene. Blir vel en Nikon D80 når jeg får feriepengene Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Ta D80. Bildekvaliteten er bedre, og Sony's såkalte "anti-dust-system" fungerer ikke. Lenke til kommentar
LeXUS_ Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg hadde Konica Minolta 5d ,jeg var veldig fornøyd med den .Da jeg skulle velge mitt første slr var valget mellom D50 , Canon 350d og KM 5d . Etter mye om og men falt valget på KM 5d ,og jeg angrer ikke . Men i løpet av 4-5 mnd røk kameraet og den ble sendt på rep og jeg fikk pengene tilbake . Og nå har jeg Canon EOS 30d , det var mer det at jeg fikk den i gave .Og ikke noe jeg valgte selv. Jeg hadde nok kjøpt Alpha 100 ,og Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD . Huset kjøper du fra bestbuy for 3999 ,og Tamron objektivet fra ddmr for 3450 .Med frakt så er du oppe 7600 ,og den prisen er ikke lett å slå hvis du skal ha tilsvarende optikk med D80 . Lenke til kommentar
parleur Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 D80 er helt klart det beste kameraet av disse to, men du får mye mere kamerae per krone hvis du velger Sony A100. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg hadde Konica Minolta 5d ,jeg var veldig fornøyd med den .Da jeg skulle velge mitt første slr var valget mellom D50 , Canon 350d og KM 5d . Etter mye om og men falt valget på KM 5d ,og jeg angrer ikke . Men i løpet av 4-5 mnd røk kameraet og den ble sendt på rep og jeg fikk pengene tilbake . Og nå har jeg Canon EOS 30d , det var mer det at jeg fikk den i gave .Og ikke noe jeg valgte selv. Jeg hadde nok kjøpt Alpha 100 ,og Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD . Huset kjøper du fra bestbuy for 3999 ,og Tamron objektivet fra ddmr for 3450 .Med frakt så er du oppe 7600 ,og den prisen er ikke lett å slå hvis du skal ha tilsvarende optikk med D80 . 8443319[/snapback] Jeg har a100, og kan med sikkerhet si at bildekvaliteten er større på D80. Du har også et større antall objektiver, og prisene er ikke ille de heller. Det er også blitt spekulert i om at sony ikke helt klarer å slå igjennom på fotomarkedet, selv om de har masse penger å satse med... Lenke til kommentar
LeXUS_ Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 MyBigMouth :Jeg har a100, og kan med sikkerhet si at bildekvaliteten er større på D80. Du har også et større antall objektiver, og prisene er ikke ille de heller. Det er også blitt spekulert i om at sony ikke helt klarer å slå igjennom på fotomarkedet, selv om de har masse penger å satse med... Kan du definere "større" ? Og hvordan har du kommet frem til den konklusjonen ? Sony slår nok igjennom ,de er nr 3 allerede og selger som hakka møkk .Du må huske at dem har ikke noe alternativ for semiproff & proft . Derfor ligger dem etter ,men jeg tror med KM teknologi og Sony sitt markedsføring så vil de komme langt ...Er det noe Sony kan ,så er det å selge . Dessuten så er de verdens største produsent av CCD og eier de fleste patentene ,og alle Sony linser er fullformat kompitable ,dessuten så har man muligheten til å bruke eksisterende KM linser og dem kryr det av . Lenke til kommentar
BruceHytten Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hei! Har fått tilbud om Sony 100 m 18-70 mm for 5999, eller med 18-200mm for 7999. Hva er best av disse?? Har i tillegg muligheten til å kjøpe Nikon D80 m 18-70mm eller 18-135mm til 8999. Hva ville dere ha foretrukket å kjøpe. Kom med meningene deres. 8250536[/snapback] Hallo, olatv! Har du kikket på disse? Her er en som har erfaringer både fra Nikon D80 og Sony A100: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22909319 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22910500 Hilsen Bruce. Lenke til kommentar
klenoth Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Hei! Har fått tilbud om Sony 100 m 18-70 mm for 5999, eller med 18-200mm for 7999. Hva er best av disse?? Har i tillegg muligheten til å kjøpe Nikon D80 m 18-70mm eller 18-135mm til 8999. Hva ville dere ha foretrukket å kjøpe. Kom med meningene deres. 8250536[/snapback] Hallo, olatv! Har du kikket på disse? Her er en som har erfaringer både fra Nikon D80 og Sony A100: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22909319 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22910500 Hilsen Bruce. 8444388[/snapback] Har nettopp bestilt et a100 på mpx med 18-70 kit linsa. Der koster det 4995,- Her er en omtale fra steves digicam http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/alpha100.html kan det stemme det som står her: DSLR-A100 Features * Lightweight and durable magnesium alloy chassis Virker nesten som de fleste som skal ha kamera har bestemt seg på forhånd pga. at det er MERKET som ikke er så kjent i speilrefleksverden. Jeg bestilte Sonyen og har nå råd til et bra teleobjektiv i tillegg. Endret 22. april 2007 av klenoth Lenke til kommentar
tooster Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei! Har fått tilbud om Sony 100 m 18-70 mm for 5999, eller med 18-200mm for 7999. Hva er best av disse?? Har i tillegg muligheten til å kjøpe Nikon D80 m 18-70mm eller 18-135mm til 8999. Hva ville dere ha foretrukket å kjøpe. Kom med meningene deres. 8250536[/snapback] Lenke til kommentar
tooster Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg har nettopp kjøpt en Sony 100 med to linser, 18-70 og 75-300. Men var ikke fornøyd med bildene jeg fikk og har levert inn kamera for oppdatering av programvaren. I skogen ble skyggepartiene helt svarte og sollyset ble totalt overeksponert selv på auto og jeg har prøvd ulike program og syntes jeg må stille kamera manuelt for vært bilde. Håper det blir bedre nå etter at programvaren blir oppdatert. Så dersom du ikke har handlet enda så prøv en Nikon i steden. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg har nettopp kjøpt en Sony 100 med to linser, 18-70 og 75-300.Men var ikke fornøyd med bildene jeg fikk og har levert inn kamera for oppdatering av programvaren. I skogen ble skyggepartiene helt svarte og sollyset ble totalt overeksponert selv på auto og jeg har prøvd ulike program og syntes jeg må stille kamera manuelt for vært bilde. Håper det blir bedre nå etter at programvaren blir oppdatert. Så dersom du ikke har handlet enda så prøv en Nikon i steden. 8463677[/snapback] Det er ikke nødvendigvis noe feil med kameraet. Kontraster er vanskelig å takle for et digitalkamera. For filmbaserte var det noe lettere, da film har et noe bredere dynamisk omfang enn digitalt. Men på digitalt kan du altså oppleve at ytterpunktene kan bli hhv. helt sorte eller helt hvite. Ellers skal vel Sony Alpha 100 ha en funksjon for å lette opp for mørke skyggepartier? Lenke til kommentar
Roadracoon Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har nettopp kjøpt en Sony 100 med to linser, 18-70 og 75-300.Men var ikke fornøyd med bildene jeg fikk og har levert inn kamera for oppdatering av programvaren. I skogen ble skyggepartiene helt svarte og sollyset ble totalt overeksponert selv på auto og jeg har prøvd ulike program og syntes jeg må stille kamera manuelt for vært bilde. Håper det blir bedre nå etter at programvaren blir oppdatert. Så dersom du ikke har handlet enda så prøv en Nikon i steden. 8463677[/snapback] Det er ikke nødvendigvis noe feil med kameraet. Kontraster er vanskelig å takle for et digitalkamera. For filmbaserte var det noe lettere, da film har et noe bredere dynamisk omfang enn digitalt. Men på digitalt kan du altså oppleve at ytterpunktene kan bli hhv. helt sorte eller helt hvite. Ellers skal vel Sony Alpha 100 ha en funksjon for å lette opp for mørke skyggepartier? 8463934[/snapback] Jo Sony A100 har funktioner til at lysne skyggepatier og mætte højlys Lo80 og Hi200 samt Dr og Dr+ men intet er som en god gammeldags løs lysmåler så som Gossen Lunasix og incident måling, men kontrast omfanget i et digital kamera er som nogen er inde på ikke så stort som på film så her halter det, men så må der PhotoShoppes Lenke til kommentar
tooster Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har nettopp kjøpt en Sony 100 med to linser, 18-70 og 75-300.Men var ikke fornøyd med bildene jeg fikk og har levert inn kamera for oppdatering av programvaren. I skogen ble skyggepartiene helt svarte og sollyset ble totalt overeksponert selv på auto og jeg har prøvd ulike program og syntes jeg må stille kamera manuelt for vært bilde. Håper det blir bedre nå etter at programvaren blir oppdatert. Så dersom du ikke har handlet enda så prøv en Nikon i steden. 8463677[/snapback] Det er ikke nødvendigvis noe feil med kameraet. Kontraster er vanskelig å takle for et digitalkamera. For filmbaserte var det noe lettere, da film har et noe bredere dynamisk omfang enn digitalt. Men på digitalt kan du altså oppleve at ytterpunktene kan bli hhv. helt sorte eller helt hvite. Ellers skal vel Sony Alpha 100 ha en funksjon for å lette opp for mørke skyggepartier? 8463934[/snapback] Har en Sony DSC-H1 og den tar bra bilder i skogen med skygge og lys, regnet da med at Sony 1oo var i nærheten av det. Lenke til kommentar
Roadracoon Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Jeg har nettopp kjøpt en Sony 100 med to linser, 18-70 og 75-300.Men var ikke fornøyd med bildene jeg fikk og har levert inn kamera for oppdatering av programvaren. I skogen ble skyggepartiene helt svarte og sollyset ble totalt overeksponert selv på auto og jeg har prøvd ulike program og syntes jeg må stille kamera manuelt for vært bilde. Håper det blir bedre nå etter at programvaren blir oppdatert. Så dersom du ikke har handlet enda så prøv en Nikon i steden. 8463677[/snapback] Det er ikke nødvendigvis noe feil med kameraet. Kontraster er vanskelig å takle for et digitalkamera. For filmbaserte var det noe lettere, da film har et noe bredere dynamisk omfang enn digitalt. Men på digitalt kan du altså oppleve at ytterpunktene kan bli hhv. helt sorte eller helt hvite. Ellers skal vel Sony Alpha 100 ha en funksjon for å lette opp for mørke skyggepartier? 8463934[/snapback] Har en Sony DSC-H1 og den tar bra bilder i skogen med skygge og lys, regnet da med at Sony 1oo var i nærheten av det. 8472502[/snapback] Nu kender jeg ikke et Sony DSC-H1 men hvis det er lige så god som alt andet Sony tja så må det være godt, og ja nok i samme kvalitet, jeg stoler så meget på Sony kvalitet at jeg har købt deres nye Carl Zeiss 16-80 mm til mit Sony A100 Endret 25. april 2007 av Roadracoon Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg tror nok ikke A100 har dårligere dynamiske egenskaper enn en semikompakt, så her handler det nok om brukerfeil. Man må være litt tålmodig med seg selv, når man lærer å beherske en dslr. Noen nevner at A100 har et spesielt program som skal kompensere for dynamikkproblemer. Gi deg selv litt mer tid til å bli kjent med kamera ditt, før du dømmer det nord og ned. På akurat dette aktuelle området er det nok ikke noen stor forskjell på de forskjellige merkene. Når man sammenligner med enda større sensorer så vil man derimot merke stor forskjell i hvordan kameraene yter mht dynamikk, men da snakker vi om helt andre prisklasser. Lenke til kommentar
Roadracoon Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg tror nok ikke A100 har dårligere dynamiske egenskaper enn en semikompakt, så her handler det nok om brukerfeil. Man må være litt tålmodig med seg selv, når man lærer å beherske en dslr.Noen nevner at A100 har et spesielt program som skal kompensere for dynamikkproblemer. Gi deg selv litt mer tid til å bli kjent med kamera ditt, før du dømmer det nord og ned. På akurat dette aktuelle området er det nok ikke noen stor forskjell på de forskjellige merkene. Når man sammenligner med enda større sensorer så vil man derimot merke stor forskjell i hvordan kameraene yter mht dynamikk, men da snakker vi om helt andre prisklasser. 8475812[/snapback] Der må jeg give dig ret, man skal forstå sit kameras svage og stærke sider førend man kan få fuld glæde af det og det betyder stakkevis af fotos og fejlskud hvor man prøver alt og alle tænkelige forhold, i og med at kameraets svageste del er den der betjener det, kendt som fejl 40( 40 mm fra okularet ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå