NevroMance Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Ellers så har jo tuxgames en god del spill som er mulige å kjøpe. Blant annet Quake4 som du nevnte tidligere. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg vil anbefale alle linux-gamere å kjøpe spillene sine fra tuxgames. (Evt andre butikker som selger spill kun til linux). - Slik at salget blir registrert som et linux-salg og de som lager spillene skjønner at det er et marked for dette. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Helt enig; skal vente til tuxgames får det inn før jeg bestiller. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Ser at Quake Wars også kommer til Linux Bare så jækla synd at den beste maskina mi har et Radeon X1600XT kort, som jeg ikke på noen som helst måte har greid å fått starta linux på med noen av de live cd`ene jeg har prøvd. Har prøvd Ubuntu 6.10 (som jeg heller ikke klarte å starte på "linux maskina", fikk en feilmelding som sa noe om at jeg burde prøve å boote med `noapic option`. Hva betyr det? Prøvde også Sabayon på Radeon maksina, men det lengste jeg kommer med den er en svart skjerm og ingenting som helst rett etter bootmenyen. Prøvde også i safe mode men ingenting skjer. Ikke engang PCLinuxOS starter med noe grafisk grensesnitt på Radeon maskina... klarte dog å boote den i safe mode uten kde eller gnome e.l... endte tilslutt i det som vel kalles "terminal"? (Ligner veldig mye på gode gamle DOS ) Men siden jeg ikke kan så mange (nærmere 0 faktisk ) kommandoer i linux enda så er det ikke så interressant med linux på den før det kommer en distro som lar seg i det minste boote med en eller annen form for grafisk grensesnitt. Har forstått at ATI er dårligere støttet i Linux, men er X1xxx utgavene enda dårligere støttet e.l? Eller er det spesielle utgaver som er mindre støttet enn andre e.l? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det du havnet i kalles for et skall på norsk eller shell på engelsk. (Linux uten et grafisk grensesnitt). Terminal er et program som emulerer et skall. Når det gjelder ATI, så burde du unngå å kjøpe flere av kortene deres. Men dess nyere kortet er dess nyere driver krever det... Du får nok X1600XT også til å virke med en ny driver, men ati har redusert ytelse i forhold til nvidia på grunn av manglende støtte for AIGLX og composite bl.a. i driverne. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Ingen spørsmål er dumme og du har en god instilling. Da blir det bare hyggelig å svare. Googlet det modemet litt. Kanskje denne siden kan hjelpe deg med det modemet: http://jk.ufisa.uninett.no/anydata/ Som tyder på at du kan bruke KPPP, men må skrive inn litt info. Ifølge ICE er det ikke støttet hverken på mac eller linux, men det ser ut til at iallefall linux-brukere har fått det til å fungere allikevel. Ethernet-utgaven av modemet ser ut til å fungere på hva som helst som støtter PPPoE. Edit: Sabayon har allerede innebygget lese og skrive støtte til alle slags windows-partisjoner. Du kan finne disse gjennom å trykke på det ikonet som ser ut som en stasjonær PC rett ved menu-knappen og gå til Storage Media. (Som er det samme som å åpne konqueror og skrive system:/media i adresse-feltet). Så trenger du altså ikke å brenne ut så mange cd'er. 8258162[/snapback] Vil først takke for all hjelp og info jeg har fått her inne Har enda ikke klart å få ice modemet på nett, men jeg nærmer meg føler jeg Fulgte den linken du ga meg der og kom faktisk så langt at jeg fikk konfigurert modemet (brukte /dev/ttyUSB0) og konto slik at jeg faktisk fikk kontakt med modemet. Fikk da opp et vindu hvor det først stod : "modem klart" også "initialiserer modem" men etter et minutt omtrent så forsvant hele vinduet uten at jeg ble koblet på. Men jeg øyner fremdeles lys i tunnellen Det jeg stussa litt på var at flere av de kommandoene veiledninga ba meg prøve å skrive i terminalen/konsollen ikke fungerte, og jeg fikk beskjed om at kommandoen ikke fantes eller at den ikke var gyldig eller hva det stod. Prøvde f.eks å skrive: "rmmod anydata usbserial" da fikk jeg beskjed om at kommandoen rmmod ikke var gyldig. Er det forskjell på hvilke kommandoer som er i de forskjellige distroene, eller ligger alle kommandoer i kernel`en som vel er felles for alle distroer? Må jeg evt henvise til hvor kommandoene ligger e.l (slik man ofte måtte gjøre i DOS)? Edit: LessThanJake skrev:Det du kan starte med er å google om noen med samme utstyr som deg har fått det til å funke. Hvis ikke kan du kjøre lsusb og/eller lspci og se om tingen din i det hele tatt er detektert. Hvis du finner den der kan du prøve å google det du finner der, ofte finnes det mange produsenter som bruker de samme chipene og produsent og modellnummer er egentlig helt uvesentlig, det er hvilken chip du har som teller når du skal finne driver. lshal kan også gi deg mye informasjon om hva som sitter i pc-en din, men ikke alltid den er installert som standard. Prøvde også disse kommandoene i terminalen (er det det samme som konsollen egentlig?) altså kommandoene lsusb , lspci og lshal. Men fikk da bare beskjed om at de ikke var gyldige eller noe liknende. Endret 29. mars 2007 av _ziggy_ Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Noen kommandoer krever "super user" rettigheter for å kjøre, og noen distroer, slik som sabayon legger ikke sbin til i PATH for vanlige brukere. Det betyr at du må bruke sudo forran disse kommandoene i sabayon. Disse kommandoene ligger i /sbin eller /usr/sbin Men du trenger ikke å følge hele den guiden jeg linket til. Han sier at de som har kernel 2.6.18 eller nyere (sabayon har vel 2.6.20 skriv uname -r i terminalen så ser du det) kunne bare hoppe til "Configuring the modem". Du kan jo prøve det programmet han i guiden brukte isteden for kppp, pppconfig : http://www.annodex.net/cgi-bin/man/man2html?pppconfig+8 Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Det du havnet i kalles for et skall på norsk eller shell på engelsk. (Linux uten et grafisk grensesnitt).Terminal er et program som emulerer et skall. Når det gjelder ATI, så burde du unngå å kjøpe flere av kortene deres. Men dess nyere kortet er dess nyere driver krever det... Du får nok X1600XT også til å virke med en ny driver, men ati har redusert ytelse i forhold til nvidia på grunn av manglende støtte for AIGLX og composite bl.a. i driverne. 8269841[/snapback] Japp, nå som jeg har blitt frelst av Linus Thorvalds så blir det nVidia for alle penga framover , selv om jeg tradisjonelt har kjøpt Radeon og Geforce ca. annenhver gang hittil. Hvordan henger OpenGL med i forhold til directX egentlig? Vil OpenGL utnytte f.eks Geforce8xxx korta like godt som DirectX10 innen rimelig tid? Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Noen kommandoer krever "super user" rettigheter for å kjøre, og noen distroer, slik som sabayon legger ikke sbin til i PATH for vanlige brukere. Det betyr at du må bruke sudo forran disse kommandoene i sabayon. Disse kommandoene ligger i /sbin eller /usr/sbin Men du trenger ikke å følge hele den guiden jeg linket til. Han sier at de som har kernel 2.6.18 eller nyere (sabayon har vel 2.6.20 skriv uname -r i terminalen så ser du det) kunne bare hoppe til "Configuring the modem". Du kan jo prøve det programmet han i guiden brukte isteden for kppp, pppconfig : http://www.annodex.net/cgi-bin/man/man2html?pppconfig+8 8270365[/snapback] Dette skal prøves Men har av en eller annen grunn problemer med å logge inn som rootbruker. (Da har man vel evt "super user" rettigheter?) når jeg prøver å logge inn som rootbruker i loginmenyen så hopper den bare tilbake til loginmenyen etter litt. Det _kan_ dog være at jeg har skrevet noe feil da jeg oppretta root login`en og passordet under innstallasjonen, men syns det er rart i og med at man må skrive inn ønsket passord 2 ganger da... eller at jeg skrev loginnavnet feil Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Å logge inn grafisk som root er ikke noe du burde gjøre av sikkerhetsmessige årsaker, og muligheten til å gjøre det er vanligvis slått av som standard. Bruk heller sudo. sudo konqueror Åpner en filutforsker med superuser-rettigheter. Sudo spør etter brukerpassordet ditt og ikke root-brukeren sitt. Hvis du åpner et konfigurasjonsprogram som krever root-tilgang i Sabayon så får du opp et vindu hvor du må skrive inn root-passordet. Edit: Hvis du trykker Ctrl+Alt+F1 så kan du evt logge inn som root der, bare for å se at det virker. Endret 30. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Hvordan henger OpenGL med i forhold til directX egentlig? Vil OpenGL utnytte f.eks Geforce8xxx korta like godt som DirectX10 innen rimelig tid?Andre her kan gi deg masse info om OpenGL vs. Direct_serien. Jeg har lest litt forskjellig, men det virker som de fleste mener OpenGL er like bra mht. ytelse – altså fra forbrukerens perspektiv. Spillet du nevnte, Quake Wars, bruker OpenGL, som en del andre spill. Grafikken i Quake Wars er det ikke noe å si på, bedre enn hva maskinen min takler(på maks altså). Men mener Direct serien er mer vennlig mot utviklerne - andre får bekrefte det. Les gjennom tråden her som heter "Aftenposten tester Linux", der står det en del. Når det gjelder muligheten til å utnytte Geforce8xxx så tror jeg det beror på driver fra nVidia, ikke OpenGL. Du kan lese en relevant artikkel her.. Har forstått at ATI er dårligere støttet i Linux,Begrunnelsen for at ATI ikke er merket man bør gå for er at i motsetning til nNvida, så gidder ikke ATI å gi ut drivere som fungerer for Linux. De er ikke alene, lukkede drivere er noe tull. Derfor er det viktig å finne produsenter som enten gir ut drivere for Linux, ev. drivere som er laget av Linux utviklere selv. Kanskje dette vil endre seg når brukermasen nå øker, og Dell begynner å selge maskiner med Linux Er det så veldig vanskelig å få (nye?) spill til også å fungere i Linux?Begrunnelsen for at det er færre spill for Linux er at spillutviklerne vet at wintendo plattformen har så mange brukere – som gjør det til et attraktivt marked. Når antall Linux brukere endrer seg vil også antall spill øke. Så Linux er en like godt plattform for spill. Endret 30. mars 2007 av Govassa Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Før trodde jeg spillutviklerene kun trengte å lage en eller annen form for patch, eller et slags program som gjorde at man kunne innstallere spill som var ment for windows også i Linux. Husker på den tiden jeg spillte mye Quake2, at det var endel "patcher" eller hva det var for å få kjørt det i Linux. Er dette mulig så sant spillet støtter openGL? Eller må spillet programmeres spesifikt for Linux for at det skal fungere? (for å slippe å bruke windows emulator mener jeg da..) Kan man forresten spille "windows spill" som kun støtter directX i wine forressten? Emulerer den også directx på en måte? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Hvis du leser fra post 99 og utover fra denne tråden så vil du få litt info om OpenGL og Direct. Nok et område ms forsøker å misbruke sin posisjon. Kanskje AMD kan fikse problemene med ATI med tiden som kommer, se her. Endret 30. mars 2007 av Govassa Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Huff... sliter litt nå om dagen, siden jeg ikke lenger har tilgang til den maskina jeg brukte til Linux lenger. Så nå sitter jeg kun med en PC med Athlon 64 3500+ og Radeon x1600xt. Er det egentlig bare å slå fra seg å kunne leke seg med Beryl på denne? Har faktisk ikke klart å få opp noen som helst live distro i noe grafisk grensesnitt i det hele tatt, kun i shell når jeg boota PCLinuxOS i safe mode. Det jeg lurte på da er egentlig hvilken distro jeg burde satse på for mest mulig enkel innstallasjon i forhold til kortet jeg har. Tenkte da på at jeg kunne starta en live cd og kom rett inn i KDE eller GNOME og da enkelt kunne fått det innstallert. Eller er det bare å sette igang å pugge kommandoer for i det hele tatt klare å innstallere linux på denne? Ikke at det kommer til å stoppe meg, men jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne Edit: lager en egen tråd om dette siden det er ganske fjernt fra emnetittelen til tråden Endret 31. mars 2007 av _ziggy_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå